Statisk Mahlkönig Vario kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    Statisk Mahlkönig Vario kværn

    Hej med jer,

    Jeg er den "glade" ejer, af en Mahlkönig Vario, som for det meste kværner super fint..

    Men nogen gange oplever jeg at den er ekstremt statisk, hvilket får den til at kaste de kværnede bønner ud over det hele og lave et forfærdeligt svineri.
    Ud over at svine helt vildt, så "puffer" den også det kværnede kaffe op, så det fylder næsten dobbelt så meget som normalt.

    Det underlige er at det kun er nogen gange den gør det, og det betyder at jeg spilder en helvedes masse gode bønner på det.
    Det kværnede kaffe kan nemlig ikke bruges til noget, da det bliver umuligt at arbejde med.

    Har i nogle forslag, oplevelser eller noget som i vil dele med mig?

    K.
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.
  • chrills
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 318

    #2
    Øv...!

    Har aldrig oplevet statisk elektricitet i min Vario, men jeg har hørt at nogle bønner er tilbøjelige til at skabe statisk elektricitet....

    Hvis du har mulighed for at forbinde din kværn til jord burde det have en positiv effekt på problemet.. Har set at man kan få et løst jordben, der kan sættes stikproppen., så kræver det bare at der er jord på den kontakt kværnen er forbundet til.
    ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
    Mahlkönig Vario
    Fast vand med Brita Purity C

    Comment

    • Chaff
      Mørkristet
      • Jun 2011
      • 334

      #3
      Oprindeligt indsendt af chrills Se indlæg
      Øv...!

      Har aldrig oplevet statisk elektricitet i min Vario, men jeg har hørt at nogle bønner er tilbøjelige til at skabe statisk elektricitet....

      Hvis du har mulighed for at forbinde din kværn til jord burde det have en positiv effekt på problemet.. Har set at man kan få et løst jordben, der kan sættes stikproppen., så kræver det bare at der er jord på den kontakt kværnen er forbundet til.
      Så er det bare ærgeligt, at der ikke er mulighed for jord i min lejlighed :-(
      Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

      Comment

      • chrills
        Mørkristet
        • Jun 2011
        • 318

        #4
        Så er du måske ude i noget med at lave en forbindelse fra stel til et vandrør..
        ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
        Mahlkönig Vario
        Fast vand med Brita Purity C

        Comment

        • johnster
          Master Brewer
          • Jun 2011
          • 1756

          #5
          Oprindeligt indsendt af kasperlunddk Se indlæg
          Men nogen gange oplever jeg at den er ekstremt statisk, hvilket får den til at kaste de kværnede bønner ud over det hele og lave et forfærdeligt svineri.
          Det har været oppe at vende før og der var flere gode råd.

          Kører du med PF holder indsatsen? Sker det samme, hvis du fjerne den og bare holder PF under tuden?

          Ud over at svine helt vildt, så "puffer" den også det kværnede kaffe op, så det fylder næsten dobbelt så meget som normalt.
          Det er jo ellers normalt en meget attraktiv egenskab for en espressokværn, at den kan lave en god luftig formaling. Men dobbelt så meget lyder godt nok vildt.

          Det underlige er at det kun er nogen gange den gør det, og det betyder at jeg spilder en helvedes masse gode bønner på det.
          Med "nogen gange" mener du så kun nogle enkelte formalinger eller er det en gang imellem og så flere formalinger i træk?
          Sker det for hele den pose bønner? Ellers skal du måske søge svarene i ovennævnte tråd.
          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
          Compak K10 Fresh
          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

          Philips Café Gourmet

          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

          Comment

          • Toranaga
            Mellemristet
            • Jun 2011
            • 172

            #6
            Tror ikke man kan undgå den sviner lidt medmindre man laver en tragt eller noget. Men det er generelt for alle kværne som jeg har forstået det. På min syntes jeg ikke det umidelbart gør den store forskel med eller uden jordforbindelse, men har den da til jord. Jeg er ikke elektriker, men vil der ikke altid være jordforbindelse i et køkken hvis man har komfur eller lign?
            Men ellers må du kværne i den beholder, der er med og så hælde det i PF bagefter. Så har du mulighed for at ryste det lidt igennem inden.
            Izzo Vivi + Vario ftw!

            Comment

            • chrills
              Mørkristet
              • Jun 2011
              • 318

              #7
              Oprindeligt indsendt af Toranaga Se indlæg
              Jeg er ikke elektriker, men vil der ikke altid være jordforbindelse i et køkken hvis man har komfur eller lign?.
              Nej det er ikke alle der har jord i deres køkken, specielt ikke i ældre ejendomme hvor gas desuden er meget normalt. Faktisk er der meget få steder i København der har jord, her bruger man nuling som en nødløsning. Nuling er at tilslutte jord til nul før HFI/FI-relæet.
              ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
              Mahlkönig Vario
              Fast vand med Brita Purity C

              Comment

              • Chaff
                Mørkristet
                • Jun 2011
                • 334

                #8
                Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                Det har været oppe at vende før og der var flere gode råd.

                Kører du med PF holder indsatsen? Sker det samme, hvis du fjerne den og bare holder PF under tuden?



                Det er jo ellers normalt en meget attraktiv egenskab for en espressokværn, at den kan lave en god luftig formaling. Men dobbelt så meget lyder godt nok vildt.



                Med "nogen gange" mener du så kun nogle enkelte formalinger eller er det en gang imellem og så flere formalinger i træk?
                Sker det for hele den pose bønner? Ellers skal du måske søge svarene i ovennævnte tråd.
                Jeg kører med indsatsen i, ja. Der er ingen forskel når jeg fjerner den :-/

                Jeg bøvler rundt i det, for den bliver faktisk ved lige nu.. Underligt! :-/
                Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                Comment

                • Chaff
                  Mørkristet
                  • Jun 2011
                  • 334

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Toranaga Se indlæg
                  Tror ikke man kan undgå den sviner lidt medmindre man laver en tragt eller noget. Men det er generelt for alle kværne som jeg har forstået det. På min syntes jeg ikke det umidelbart gør den store forskel med eller uden jordforbindelse, men har den da til jord. Jeg er ikke elektriker, men vil der ikke altid være jordforbindelse i et køkken hvis man har komfur eller lign?
                  Men ellers må du kværne i den beholder, der er med og så hælde det i PF bagefter. Så har du mulighed for at ryste det lidt igennem inden.
                  Men, problemet er jo at den kun gør det nogen gange - Så er det jo absolut ikke meningen! :-)

                  Jeg vil under ingen omstædigheder stå og fedte med beholderen, det kan ikke være meningen.. Så går charmen og arbejds-flowet af det.. :-)
                  Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                  Comment

                  • sps79
                    Coffeeholic
                    • Jul 2010
                    • 1263

                    #10
                    De gange jeg har haft Monsooned malabar i min vario, så flyver der kværnet kaffe ud over det hele
                    -
                    Søren P. Schmidt
                    LMWDP #393
                    -
                    Faema C84 - VST 18 & Synesso
                    Mazzer Super Jolly
                    Mahlkönig Vario
                    Pullman Jarrah stamper
                    La Pavoni Europiccola
                    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                    Concept Art stamper

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af sps79 Se indlæg
                      De gange jeg har haft Monsooned malabar i min vario, så flyver der kværnet kaffe ud over det hele
                      Interessant. Jeg har aldrig oplevet det og har ikke jordet min Vario.
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • chrills
                        Mørkristet
                        • Jun 2011
                        • 318

                        #12
                        Jeg har også læst om problemet med Monsoon Malabar flere steder..!
                        ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
                        Mahlkönig Vario
                        Fast vand med Brita Purity C

                        Comment

                        • chrills
                          Mørkristet
                          • Jun 2011
                          • 318

                          #13
                          Jeg kan varmt anbefale den metode jeg selv bruger hvor jeg kværner ned i en gummikop og derefter hælder kaffen op i filteret – det virker perfekt..
                          Vedhæftede filer
                          ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
                          Mahlkönig Vario
                          Fast vand med Brita Purity C

                          Comment

                          • Chaff
                            Mørkristet
                            • Jun 2011
                            • 334

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af sps79 Se indlæg
                            De gange jeg har haft Monsooned malabar i min vario, så flyver der kværnet kaffe ud over det hele
                            Hmm.. Lige nu har jeg en After Dinner blend i maskinen, den de sælger hos Agenterne..

                            Har leget lidt med det i dag, og sat WDT metoden i brug. Normalt skal min Vario kværne i 12-13 sekunder, for en passende mængde kaffe.
                            Men med det statiske helvede, så skal jeg kun kværne i 9 sekunder, for at få den samme mængde ud. Derudover skal kværnen indstilles 4-5 hakker finere..

                            DET ER VIRKELIG UNDERLIGT?!
                            Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                            Comment

                            • Chaff
                              Mørkristet
                              • Jun 2011
                              • 334

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af chrills Se indlæg
                              Jeg kan varmt anbefale den metode jeg selv bruger hvor jeg kværner ned i en gummikop og derefter hælder kaffen op i filteret – det virker perfekt..
                              Er det ikke super irriterende at stå og fedte med det?! Men tak for billederne :-)
                              Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                              Comment

                              Working...
                              X