La Cabra indtager København

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sinobi
    Mellemristet
    • Mar 2018
    • 188

    #16
    Recirkulerer Loringen luften?
    Det er ved at være lidt tid siden at jeg kiggede på dem...
    Det kan måske forklare røg oplevelsen.
    Der lader til at være ret delte meninger blandt ristere om genbrug af luften under ristning.
    På min egen fluidbed har jeg undladt genbrug for en sikkerheds skyld, da jeg har energi nok i varmelegemet. Men har jo derved også undladt at undersøge om det gør en forskel på smagen...
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #17
      Jeg har aldrig før hørt nogen tale om røg smag i kaffe ristet på Loringen. Og der er en del risterier med Loring her i DK. Flere af dem, som rister på dem, er meget sarte smagenørder til lys rist.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Sinobi
        Mellemristet
        • Mar 2018
        • 188

        #18
        Nå, var lige inde og kigge hvordan Loring'erne virker.

        Den er lavet så den recirkulerer luften i den første del af ristningen, der hvor der skal hurtig temperatur stigning til.
        Når man så kommer højere i temperatur, vippes et spjæld så den får omgivelsesluft fra det rum risteren står i, i stedet for den recirkulerede luft.
        Samtidig brændes luft outputtet fra risteren af så røg fjernes/afbrændes inden udluften smides udenfor via luftkanal.

        Så hvis en Loring bliver brugt rigtigt, burde den ikke kunne give røg luft til bønnerne.
        Måske er det periodisk forkert brug du har oplevet i smagen Jack... altså at man har glemt at sikre sig at spjældet rent faktisk stod der hvor det skulle på det tidspunkt hvor det skulle.
        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
        Brewista Smart Scale v2.0
        DIY Fluidbed 300 gr. rister

        Comment

        • Juul-Andersen
          Stamgæst
          • Apr 2014
          • 772

          #19
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Ny rister og så en Loring, syntes det er modigt, flere i branchen mener at kunne smage når der er ristet på den, personligt syntes jeg nemt det er lidt som bønnerne kan smager af røj (kan = ikke hver gang) ;-)
          Af ren nysgerrighed, hvilke risterier har du fået røget kaffe fra?
          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
          I’ve been told I like tea
          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

          Plans stuff in my spare time ☕️👌

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            La Cabra indtager København

            Når jeg læser følgende tænker jeg man ikke lader kaffen hvile længe nok, min erfaring med risterier der benytter Loring, er at kaffen skal ligge længe gerne 3 uger eller mere!

            Tror nærmest aldrig jeg har oplevet kaffe der peakede før 14-16 dag med nævnte rister, men oftest som skrevet er det plus 3 uger.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
              Jeg har aldrig før hørt nogen tale om røg smag i kaffe ristet på Loringen. Og der er en del risterier med Loring her i DK. Flere af dem, som rister på dem, er meget sarte smagenørder til lys rist.
              Det med røj er måske bare mig, jeg har dog aldrig oplevet det fra Great Coffee som også rister på Loring.
              Jeg er ikke helt klar over hvad eller hvordan, men uden at nævne kilder er der er kafferistere som siger de kan smage når kaffen er ristet på en Loring, der er også flere som bruger den hvor jeg ikke bryder mig særligt meget om deres kaffe, måske er det en smags sag.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                Af ren nysgerrighed, hvilke risterier har du fået røget kaffe fra?
                Jeg er så ked af at hænge nogen ud, på mine smags oplevelser *sorry* der er masser af gode kaffe folk som virkeligt gør sit bedste, måske er det bare mine smags løg
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Når jeg læser følgende tænker jeg man ikke lader kaffen hvile længe nok, min erfaring med risterier der benytter Loring, er at kaffen skal ligge længe gerne 3 uger eller mere!

                  Tror nærmest aldrig jeg har oplevet kaffe der peakede før 14-16 dag med nævnte rister, men oftest som skrevet er det plus 3 uger.
                  Det kommer vel an på om vi snakker filter eller espresso, hos mig peaker de fleste espresso riste efter 6 til 8 dage (også de lyse) mine oplevelse af røj er bla. med mørk ristede espresso, som heller ikke blev bedre med tiden.
                  Last edited by Jack; 4. February 2019, 23:57.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    La Cabra indtager København

                    Ja hvis kaffen er mørk ristet giver svaret næsten sig selv, har bare aldrig fået eller set en mørk rist på en Loring, det plejer nærmest altid blive lysere når risteren skifter til denne.

                    Smag er og bliver en sjov størrelse og syntes stadig det er interessant at du syntes lyse til espresso peaker så tideligt, alle dem jeg har fået har alle været noget nær udrikkelige, kedelige, alt for friske i det med så kort hviletid og generelt manglede den aromamæssige udvikling, tror nærmest det er plus 6-7år siden jeg fik noget “lys” der var godt efter så få dage, det var nok ikke noget jeg ville syntes var fantastisk i dag.
                    Last edited by malling; 5. February 2019, 12:31.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Ja hvis kaffen er mørk ristet giver svaret næsten sig selv, har bare aldrig fået eller set en mørk rist på en Loring, det plejer nærmest altid blive lysere når risteren skifter til denne.

                      Smag er og bliver en sjov størrelse og syntes stadig det er interessant at du syntes lyse til espresso peaker så tideligt, alle dem jeg har fået har alle været noget nær udrikkelige, kedelige, alt for friske i det med så kort hviletid og generelt manglede den aromamæssige udvikling, tror nærmest det er plus 6-7år siden jeg fik noget “lys” der var godt efter så få dage, det var nok ikke noget jeg ville syntes var fantastisk i dag.
                      Bilka's (Aalborg) automat kaffe som de sælger sammen med kugle is er bla. ristet på en Loring ;-) "sorry kunne ikke la være" ha ha..

                      Til mine flat white's skal der være god creama før de bliver gode, er bønnerne for gamle forsvinder creamaen med mindre der er den afskydelige rubusta i, jeg er bare ikke til blends og går udelukkende efter SO, som jeg nyder at skifte imellem efter vejr og humør ;-)
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Sinobi
                        Mellemristet
                        • Mar 2018
                        • 188

                        #26
                        Nogle bønner er nærmest færdigudviklede direkte fra riste maskinen, og skal kun afgasse hvilket jo går meget hurtigere ved en mørkt ristet bønne.
                        Andre bønner har smagsudvikling i lang tid bagefter.
                        Sine fra HolyBean fortalte mig at det er mængden af (ikke karamelliserede) sukkerstoffer i kaffen som er den primære drivkraft i den videre smagsudvikling i bønnerne.
                        Når man lytter til Kaffe T's podcasts og har det her i mente, dukker der bekræftende sammenhænge frem flere gange i podcast serien. Bl.a. da hun rister Geisha med Coffee Collective.
                        Derfor er det også naturligt at mørkt ristede bønner ikke udvikler sig, og at lysere riste gør, og specielt dem med meget sukkerindhold som f.eks. brasilianske bønner.

                        Så det er helt naturligt at vi ofte har den her diskussion på forummet.
                        Folk bruger ikke de samme bønner og ikke de samme ristegrader, og får derfor ikke de samme data at få erfaring af.
                        Vi vedbliver at være ikke helt enige selv om vi måske er det alligevel, vi har måske bare ikke været i de samme forudsætninger...

                        /Henrik
                        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                        Brewista Smart Scale v2.0
                        DIY Fluidbed 300 gr. rister

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                          Nogle bønner er nærmest færdigudviklede direkte fra riste maskinen, og skal kun afgasse hvilket jo går meget hurtigere ved en mørkt ristet bønne.
                          Nemlig :-) jeg holder af både de lyse, men bestemt også af de mørke, max full city plus

                          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                          Andre bønner har smagsudvikling i lang tid bagefter.
                          Også enig i lyse riste udvikler sig mere, og kan bruges længere til filter, men har stadig ikke oplevet en lys ristede bønne med lækker crema 5 uger efter rist, hvis det findes vil jeg gerne høre nærmere

                          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                          Sine fra HolyBean fortalte mig at det er mængden af (ikke karamelliserede) sukkerstoffer i kaffen som er den primære drivkraft i den videre smagsudvikling i bønnerne.
                          Når man lytter til Kaffe T's podcasts og har det her i mente, dukker der bekræftende sammenhænge frem flere gange i podcast serien. Bl.a. da hun rister Geisha med Coffee Collective.
                          Derfor er det også naturligt at mørkt ristede bønner ikke udvikler sig, og at lysere riste gør, og specielt dem med meget sukkerindhold som f.eks. brasilianske bønner.

                          Så det er helt naturligt at vi ofte har den her diskussion på forummet.
                          Folk bruger ikke de samme bønner og ikke de samme ristegrader, og får derfor ikke de samme data at få erfaring af.
                          Vi vedbliver at være ikke helt enige selv om vi måske er det alligevel, vi har måske bare ikke været i de samme forudsætninger...

                          /Henrik
                          Enig i dine opservationer, det er ikke altid vi taler om de samme parametere / bryg, lækkert podcast i øvrigt
                          Last edited by Jack; 5. February 2019, 17:33.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Kaffe-lau
                            Grøn bønne
                            • Aug 2019
                            • 3

                            #28
                            Jeg elsker at komme på La Cabra, når jeg er i Århus - så håber de kommer til København! Så får de i hvert fald besøg af mig

                            Comment

                            • slavic1983
                              Grøn bønne
                              • Apr 2019
                              • 13

                              #29
                              smokey flavour

                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              Jeg er så ked af at hænge nogen ud, på mine smags oplevelser *sorry* der er masser af gode kaffe folk som virkeligt gør sit bedste, måske er det bare mine smags løg
                              No need to be sorry if that was experience, as was a recent one of mine, with La Cabra.

                              I was also in doubt of buying from them, even if they moved the roastery to CPH, one still has to pay for delivery to cph address.
                              On my b'day (Jul 4) I bought a Columbia El Congreso and a Brazil Jaci Natural, both espresso roast.

                              All the coffee I buy I make a 1 batch of Aeropress just to get the pottential of the coffee. Brazil was very light roast for espresso (as expected). But the Columbia had this strange smokey unpleasent finish. I found the same aftertaste on espresso shots as well.

                              Click image for larger version

Name:	la cabra.jpg
Views:	1
Size:	59,7 KB
ID:	231322
                              Lelit PL162T Bianca + Hedone Honne Home. AeroPress + Kinu M47 / Porlex Mini.
                              Previous: Lelit PL41TEM + Ascaso i1 Steel, Gaggia Prestige.

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af slavic1983 Se indlæg
                                No need to be sorry if that was experience, as was a recent one of mine, with La Cabra.

                                I was also in doubt of buying from them, even if they moved the roastery to CPH, one still has to pay for delivery to cph address.
                                On my b'day (Jul 4) I bought a Columbia El Congreso and a Brazil Jaci Natural, both espresso roast.

                                All the coffee I buy I make a 1 batch of Aeropress just to get the pottential of the coffee. Brazil was very light roast for espresso (as expected). But the Columbia had this strange smokey unpleasent finish. I found the same aftertaste on espresso shots as well.

                                [ATTACH=CONFIG]14366[/ATTACH]
                                La Cabra, also use Loring roaster (last picture i see from there rostery)
                                But try let it rest few days (how long from roasting date do you taste the smoke flavor?)

                                I just buy holybeans new "Espresso Brasilien Saquarema ØKO" https://holybean.dk/butik/espressoka...aquarema-oeko/ Yes I know its a blend ;-)
                                very fresh roasted, I try.. and suprice me its taste smoked but on the 7 day after roast its turn .. the smok taste disappeared and tasted so vunderful very clear chokolate.. now back on my favorite list

                                So after I discover this with the Holybean, I will try give the "unnamed" loring roastery a chance more, if taste smoked again, I will let it rest more, to see its will help or not
                                Last edited by Jack; 18. August 2019, 23:25.
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X