Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Click image for larger version

Name:	ssp spic.jpg
Views:	1
Size:	74,9 KB
ID:	231341
    Last edited by Jack; 2. September 2019, 21:17.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

      @jack

      Selvfølgelig er det geometrien og ikke coating, coatingen er kun nogle få partikler i tykkelse. Det eneste coatingen gør er at nedsætte friktion, varme og øge knivenes holdbarhed og dermed også ofte har en betydning i henhold til retention.

      Men SSP har ofte leveret deres “espresso/ uniform partikel” knive med Red Speed og deres brew med Silver Knight. Men bestiller du dem direkte hos SSP kan du grundlæggende bede om hvilken som helst coating SSP tilbyder.

      De skriver meget klart at de egner sig godt til espresso med lyse rist, men du kan ikke lave espresso med de oprindelige knive ligesom du heller ikke kunne med EK43 Coffee Burr. Det for mig siger at det ikke er SSP brew designed burrs.
      Last edited by malling; 2. September 2019, 21:44.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Jakobankerhansen
        Lysristet
        • Mar 2012
        • 115

        #18
        Der kommet lidt flere svar på FAQ og nogle videoer inde på deres hjemmeside. Ser ret fin ud synes jeg umiddelbart...:



        Hvordan vurderer vi denne kværn f.eks. i forhold til en Ceado E37SD med dens større knive og dens smarte måde at skift mellem at kværne til espresso eller til bryg - hved godt, at det kan opfattes som et kompromis pga. geometrien i knivene ?

        Umiddelbart synes jeg at både Lagom og Ceado kværnene på papiret har lidt små motorer (hhv. 300W og 400W), f.eks. i forhold til mange kværne fra Eureka. Men der er måske forskel på effekt på papiret og på reel effekt og drejningsmoment...?
        Last edited by Jakobankerhansen; 4. September 2019, 13:14.

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

          Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
          Der kommet lidt flere svar på FAQ og nogle videoer inde på deres hjemmeside. Ser ret fin ud synes jeg umiddelbart...:



          Hvordan vurderer vi denne kværn f.eks. i forhold til en Ceado E37SD med dens større knive og dens smarte måde at skift mellem at kværne til espresso eller til bryg - hved godt, at det kan opfattes som et kompromis pga. geometrien i knivene ?

          Umiddelbart synes jeg at både Lagom og Ceado kværnene på papiret har lidt små motorer (hhv. 300W og 400W), f.eks. i forhold til mange kværne fra Eureka. Men der er måske forskel på effekt på papiret og på reel effekt og drejningsmoment...?
          Større knive betyder kun noget såfremt de er aligned og ordentligt designet. Så formår option O at aligne deres Lagom p64, så vil den med SSP knive uomtvisteligt slå de fleste kværne med større knive. Er man i tvivl om dette kan man jo blot prøve en k30, en kværn jeg selv har ejet og som var bedre i koppen end nogen traditionel espressokværn jeg til dato har prøvet og ejet, min teori har længe været at dette skyldtes langt bedre knive.

          Problemet med Ceado og sågar også Eureka er at det fundamental stadig er on demand kværn, de er med andre ord ikke designet fra bunden af med SD i tankerne. Derimod er de pga øgede SD efterspørgsel blot modificeret eksisterende produkter. En rigtig SD kværn er designet fra bunden og ville aldrig have et behov for et aggregat til at holde retention nede som de to har!

          Oveni har SD kværn også stor fokus på alignment, disse to er aligned i samme præcision som er standard for den form for producenter, hvilket oversat betyder dårligere alignment.

          Hvis du vil benytte det til Dual use, så er grund kravet modificerede bulk knive som er det SSP producere. Espressoknive som oftest er det Eureka og Ceado benytter sig af duer ikke.
          Last edited by malling; 4. September 2019, 14:55.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
            Der kommet lidt flere svar på FAQ og nogle videoer inde på deres hjemmeside. Ser ret fin ud synes jeg umiddelbart...:

            https://www.option-o.com/faq
            Fedt, så er det ikke meget tvivl tilbage om knivende

            Click image for larger version

Name:	opp.jpg
Views:	1
Size:	81,1 KB
ID:	231342
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Som jeg havde forventet en dual use kniv...
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #22
                He he... en lagom kværn. Gad vide hvad man synes om den i Sverige....
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Som forvendtet

                  The pre-order for late November delivery has currently sold out.

                  The current available pre-order is for late January 2020 delivery.

                  Den ser dæleme godt ud i sort

                  Click image for larger version

Name:	langom sort.jpg
Views:	1
Size:	14,1 KB
ID:	231356

                  En lille artikel fra daily coffee news
                  Australia’s Option-O Readies Launch of the Lagom P64 Grinder
                  The first new product from the merger of Helor and Option-O in Australia is the Lagom P64, a motorized single-dose high-end home grinder.
                  Last edited by Jack; 9. September 2019, 10:27.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • kidcaffeine
                    Espresso
                    • Sep 2016
                    • 585

                    #24
                    Ja, den sorte ser dælme godt ud Ualmindelig høj WAF ("Wife Approval Factor") for en kværn

                    Jeg kunne godt blive fristet
                    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                      Ja, den sorte ser dælme godt ud Ualmindelig høj WAF ("Wife Approval Factor") for en kværn

                      Jeg kunne godt blive fristet
                      Også her, med sine 7,8 kg kunne den måske godt erstatte Niche 4,2 kg som rejse kværn, den ser i hvert fald bedre ud


                      Den gode nyhed er, de siger man kan betale i Euro og de klare skatter og afgifter til EU (hvordan de så end gør det tror det kræver en afsender adresse i EU) https://www.option-o.com/shop/lagom-p64


                      Payments in Euro
                      For EU customers: We are able to collect Euro and pre-pay import duty/tax, so you won’t need to worry about getting any unexpected bill when it arrives in your country.

                      The price for Standard Burrs and SSP Red Speed Burrs are: €1440 €1550 (Tax included and pre-paid by us). Pre-order discount is included. Shipping NOT included however as it varies from country to country.

                      PayPal – The safer, easier way to pay online!
                      To pay the deposit to secure your order, please use/click the paypal ‘Buy Now’ button to the right (EU customers only) :
                      Last edited by Jack; 9. September 2019, 11:43.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        ...hvordan de så end gør det tror det kræver en afsender adresse i EU) ...
                        Jeg skal ikke kunne sige præcist hvordan det fungerer, men jeg er efterhånden stødt på en del steder der tilbyder det. Ville kun være positivt, hvis det gik den vej

                        Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan der skal ryddes ud i den eksisterende maskinpark... 1 kværn ok. 2 er indenfor det acceptable. 3 kan jeg nok ikke forsvare
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • ChristianS
                          Coffeeholic
                          • Apr 2015
                          • 1012

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg

                          Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan der skal ryddes ud i den eksisterende maskinpark... 1 kværn ok. 2 er indenfor det acceptable. 3 kan jeg nok ikke forsvare
                          Haha, det det kender jeg godt. Men pt har min bedre halvdel accepteret, at der kommer til at være tre, når min Niche Zero snart ankommer (pt Santos 01 og Wilfa Uniform). [emoji3526]
                          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                          Kværne: Niche Zero, Santos 01
                          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                          Comment

                          • kidcaffeine
                            Espresso
                            • Sep 2016
                            • 585

                            #28
                            Er der nogen overvejelser omkring den sorte coating? Jeg kan ikke rigtig finde detajler herom på deres hjemmeside.

                            Umiddelbart kan jeg bedst lide den sorte farve, som vil passe godt ind i det øvrige setup, men jeg ville blive træt hvis filterholderen havde en masse ridser efter kort tid, fordi malingen var slået af
                            Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                            Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                            Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                            Comment

                            • kidcaffeine
                              Espresso
                              • Sep 2016
                              • 585

                              #29
                              Nå, de er ganske hurtige med deres kundeservice Nedenstående giver mig lidt mere ro i maven omkring at vælge den sorte

                              Thanks for your email and for considering our grinder. The coating/finish on the Lagom is just like our HSM, which are both anodised aluminium, instead of painted, for wear-resistant. Our test unit (HSM) still looks good to this date and it's been used a lot - so under expected regular use, we are confident the anodised finish will not wear or chip off as it's part of the metal. However, like any metal, it can dent as it's been hit hard enough. So as long as you take care not to hit the portafilter carelessly around, the fork will hold up fine. :-) Even then, the brass on portafilters is generally softer than aluminium, so it might be ok with occasional accidents.
                              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                              Comment

                              • kidcaffeine
                                Espresso
                                • Sep 2016
                                • 585

                                #30
                                Og så røg der en forudbestilling afsted.

                                Sort med SSP knive. Bliver spændende

                                Voldsomt lang tid til januar lige nu...
                                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                                Comment

                                Working...
                                X