Testere søges: Bonavita BV1900TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frello
    Lysristet
    • Sep 2010
    • 66

    #16
    Hej Malling,

    Tak for stemningsbilleder. Jeg har aldrig brygget under 800 ml, men her passer 44 gram ganske glimrende. Altså 60 gram pr. liter med den kaffe og formalingsgrad, du har fået med.

    Bryggede du med pre-infusion-mode? Brugte du filtreret vand?

    Vi glæder os til næste afsnit
    Med venlig hilsen

    Lars Frello
    www.clevercoffee.dk

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Jeg har planer om at køre fra de 600 og opefter, for at få et billed af hvad den kan og om den har et omr. i mængden man skal holde sig indenfor. Samt teste hvor stor forskel preinfusion gør.

      men kan forstille mig at når jeg kommer til kværn selv delen, får jeg også et mere rettidigt billede af smagen i forhold til det jeg plejer at brygge.

      Jep filtreret vand, som sædvanlig.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Frello
        Lysristet
        • Sep 2010
        • 66

        #18
        Herligt med en velstruktureret test-proces. Vores erfaring er, at maskinen brygger optimalt mellem 800-1.300 ml.

        Nu vil jeg lade dig komme tilbage til testeriet - det lyder til, at du har styr på både indhold og metode
        Med venlig hilsen

        Lars Frello
        www.clevercoffee.dk

        Comment

        • Rocco
          Espresso
          • Jan 2009
          • 503

          #19
          Så kom jeg også i gang.
          Jeg startede med at lave en V60 for at få en fornemmelse a bønnerne.

          Så bryggede jeg en enkelt omgang på 1 L vand, 60g bønner uden Pre infusion delen, for at få en fornemmelse af hvad den kan helt neutralt.

          Min oplevelse er også at der skal op doseres, da første bryg slet ikke havde den sødme, mund følelse og fulde som min V60. Koppen jeg fik var meget ren i mund følelsen, men manglede fylde og fik bønnerne til at have en noget grøn smag der virked underistet. (som sjovt nok også er brygget med 1:60 ratio).

          Jeg er død for kaffe i dag, men glæder mig til at lege videre i morgen og især til at få kværnetbønner selv.

          Izzo Alex Duetto III
          Mazzer Major E

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20


            Her til morgen ændrede jeg en del på parametrene, jeg bryggede 800ml med preinfusion med en 68/l, Den blev klart bedre og de sarte bærnoter stod bedre frem, men manglede klar noget krop og sødme og var stadig noget vandet i det.

            Jeg vil senere i dag brygge på frisk kværnet kaffe og se hvad det gør.
            Vedhæftede filer
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • -E*
              Master Brewer
              • Apr 2013
              • 1949

              #21
              Jeg ved ikke om det er billedet der snyder, men din kop her til morgen ser noget lysere ud end gårdsdagens...
              -Sune

              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
              Computerstyret Hottop
              Instagram

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #22
                Lyset der snyder, det andet var taget en meget mørk aften




                Fyrede lige et andet forsøg af med en frisk kværnet kaffe med samme parametre, den blev dog nok kværnet lige fint nok så var en smule overekstraheret. Men Doseringen skal med mit vand ligge over 60g/l
                Vedhæftede filer
                Last edited by malling; 15. October 2015, 09:03.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #23
                  Jeg må vente til søndag.. Er stadig i sommerhus. [emoji57]
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • aero
                    Mørkristet
                    • Nov 2014
                    • 466

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                    Jeg må vente til søndag.. Er stadig i sommerhus. [emoji57]
                    Det er det værste med sommerhus, ingen ordentligt kaffe! Burde være en note på et sommerhus hvis de har gidet at sætte ordentligt kaffeudstyr derud
                    /Claus

                    Espresso
                    Oscar, Obel Mito M64

                    Sort
                    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                    Comment

                    • Frello
                      Lysristet
                      • Sep 2010
                      • 66

                      #25
                      Vi kontakter Novasol og Dansommer med det samme
                      Med venlig hilsen

                      Lars Frello
                      www.clevercoffee.dk

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #26
                        Men interessant at se hvor stor forskel de to kværn gør ved gennemløb, ved Ek43 lå der er pænt mængde vand ovenpå kaffen efter maskinen havde færdiggjort sin brygcyklus. Vario w med stålknive med et finere grind, var næsten alt vandet løbet igennem og det tog ikke yderlige ca. 30sek for kaffen at færdigbrygge.

                        Men ellers er mit indtryk at der er tale om en maskine der holder temperaturen gennem brygget, der er meget let at påfylde med vand, og hvis låg til vandtanken er langt mere gennemarbejdet og af bedre kvalitet end det der findes på en Moccamaster. Det under mig dog lidt, at man kun har valgt at lave en vandindikator på den ene side, dette gør at maskinen vil have en begrænset antal steder den kan stå, fordi man derved ikke kan se hvor meget vand man påhælder den.

                        Karaflen er noget af det bedre jeg har set på en kaffemaskine, dejlig robust og et rigtigt fint låg der er let at skrue på og som hælder rigtigt godt. Den holder også temperaturen nogenlunde, kaffen er stadig tilpas varm efter ca. 3timer med en 600-800ml bryg. For mig er det ikke et minus at låget med hældetud skal skrues på, eftersom dette gør at det holdes mere rent og betyder at Bonavita har kunne lave en løsning af en højere kvalitet.

                        Brygknappen er jeg dog ikke ovenud begejstret for, jeg ville have fortrukket noget mere robust og mere almindeligt, og ville klart have fortrukket en seperat knap til preinfusion delen, som jeg må være ærlig at indrømme, jeg ikke endnu kan se gøre det store fra eller til.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #27
                          Vandindikatoren passer ikke 100% tjekkede det idag, 800ml på maskinen er faktisk lidt mindre i virkeligheden, det samme ser ud til at være tilfældet med de andre måle angivelser.

                          Jeg fik endelig håndbrygget Colombia på min Wave med 15g kaffe til 255ml tid: 3min og mellemfint. Hvor jeg rørte kraftigt rundt i blooming fasen med 50ml vand. Det gav en dejlig ren kop, med god sødme, krop uden nogen synderlig bitterhed og noterne stod rigtig fint frem. Det bliver interessant at se hvad det giver på maskinen

                          Jens jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af din.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • lbe
                            Mørkristet
                            • Jan 2010
                            • 343

                            #28
                            Jeg synes også der var lidt med vandmængden. Den viser mere end 1 liter når man kommer 1 liter i. Ikke megen forskel i tiden med og uden Pre-infusion, men der er forskel i ekstraktionen. Mere ekstraktion med pre-infsusion. jeg må kværne grovere end ved normal håndbrygget kaffe, for at opnå golden cup. det gælder med både med og uden pre-infusion. Synes brusehovedet virker fint.

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #29
                              Testere søges: Bonavita BV1900TS

                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1444995145.208094.jpg
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	227076

                              Jeg forsøgte med denne kop at ramme samme brew som jeg opnåede med wave dvs. 47g
                              /800g brygvand til colombia resultat var en større krop og mere sødme dog skulle den nok være kværnet endnu grovere end det jeg gjorde for den var lidt overekstraheret men i det mindste ikke vandet
                              Last edited by malling; 16. October 2015, 13:46.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              • lbe
                                Mørkristet
                                • Jan 2010
                                • 343

                                #30
                                Kaffemaskinen kan ikke måle sig med god håndbrygget kaffe, og det er de flest sikkert også klar over. Det er dog den bedste maskine jeg har prøvet.
                                jeg har dog fundet et alternativ som godt kunne gå hen og blive interessant. Her brygger dan faktisk rigtig godt.
                                Vedhæftede filer

                                Comment

                                Working...
                                X