Friskristede til os i Vestjylland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hauge
    Grøn bønne
    • Jul 2015
    • 47

    Friskristede til os i Vestjylland

    Hej [emoji16]

    Nu er jeg så nået der til hvor jeg skal til at ha' handlet bønner..
    Jeg kunne godt tænke mig bare at købe 250 g, så jeg kan nå at få dem brugt mens de er friske
    Sagen er bare den at jeg bor i Esbjerg, og så vidt jeg ved har vi ikke kogle risterier her ude.. Og hvis jeg skulle købe 250 g. en gang i ugen ender jeg med at bruge en mindre formue på fragt :/
    Nogle gode ideer, eller har jeg overset mit nye yndlings risteri lige rundt om hjørnet..?
    Det skal måske siges at jeg via mit arbejde ret ofte kører Esbjerg-Odense, men det er ikke altid jeg har mulighed/tid til at køre ærinder, da jeg kører ambulance

    Hit me up..!
  • Lav
    Coffeeholic
    • Dec 2014
    • 1213

    #2
    Rist selv - det er vejen frem og meget lettere end man tror
    Grønne bønner kan holde sig længe på lager -> lav fragt
    Masser af god info her på ebar om hvordan
    Venligste hilsner, Steffen

    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

    Comment

    • Hauge
      Grøn bønne
      • Jul 2015
      • 47

      #3
      Sys ikke jeg lige har tid/overskud til at gå ind i hjemmerist lige nu..
      Kan godt se fidusen ellers [emoji106]🏾

      Comment

      • erikit
        Lysristet
        • May 2015
        • 138

        #4
        Der fandtes noget der hed Esbjerg Kafferisteri, men om det stadig findes ved jeg ikke. Prøv at google det

        Comment

        • martinmic
          Espresso
          • Jun 2012
          • 629

          #5
          Hvis du alligevel køre til Odense, så har du en kollega som rister kaffe i Aarup. Holy Bean. Det ligger 5 min fra afkørslen.
          Han plejer at være til at snakke med om man lige kan svinge forbi og hente en pose kaffe.
          - Promac Club ME
          - Casadio Istantaneo
          - Gene Cafe

          Comment

          • act_dk
            Stamgæst
            • Jun 2013
            • 761

            #6
            Ellers kan du købe lidt større mængder og fryse ned - står en del om nedfrysningsproceduren rundt omkring i forummet, men grundlæggende er det vigtigt at blokere luftadgangen under nedfrysning og IKKE åbne for den før bønnerne er tøet helt op ved optøning (for at undgå kondens).

            Comment

            • Kleen™
              Espresso
              • Jan 2009
              • 511

              #7
              Bestil dem på nettet v. KaffeMekka, KaffeAgenterne etc - det ta'r den samme tid med posten uanset hvor i landet du bor...
              Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
              Mario: Mahlkönig Vario, the Third
              Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
              Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

              Comment

              • TurBo
                Mellemristet
                • May 2014
                • 285

                #8
                Plejer gerne at købe til 2 uger af gangen. Og begynder at drikke af dem, når de er ca. 5 dage gamle
                Og der findes et hav af net shops og eksempelvis hasbean, de rister og sender poserne samme dag.
                Bo-- :-)
                Izzo Alex Duetto mk1
                Mahlkoenig Vario home

                Comment

                • Hauge
                  Grøn bønne
                  • Jul 2015
                  • 47

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af martinmic Se indlæg
                  Hvis du alligevel køre til Odense, så har du en kollega som rister kaffe i Aarup. Holy Bean. Det ligger 5 min fra afkørslen.
                  Han plejer at være til at snakke med om man lige kan svinge forbi og hente en pose kaffe.
                  Tror det ender med at jeg prøver at slå et smut forbi der inde.. Noget du kan anbefale Martin..?

                  Comment

                  • martinmic
                    Espresso
                    • Jun 2012
                    • 629

                    #10
                    Det hele. snak med ham om hvad du plejer at kunne lide. Så plejer han at være god til at finde noget.
                    - Promac Club ME
                    - Casadio Istantaneo
                    - Gene Cafe

                    Comment

                    • thniels
                      Lysristet
                      • May 2012
                      • 105

                      #11
                      Esbjerg Kafferisteri er det som hedder Kaffe & The Huset i Torvegade. De rister ikke længere selv. De var ellers gode til det og havde ret strenge krav til kunderne omkring håndteringen af kaffen :-). I dag får de ristede bønner fra Sjælland et sted.
                      - Thomas Nielsen


                      Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

                      Comment

                      • Kl@us
                        Mellemristet
                        • Aug 2014
                        • 174

                        #12
                        Jeg køber typisk 3-4 poser af gangen (for at fragten ikke fylder så meget). Beholder den ene pose, og fryser de andre ned. Det lader til at fungere fint. Efterhånden som pose 1 blir "kedelige og kedeligere" skruer jeg kværnen "finere og finere". Men når jeg så tager hul på en af poserne fra fryseren, skal kværnen skrues tilbage igen. Det tolker jeg lidt som et signal om at de ristede bønner holder sig nogenlunde i fryseren - hvertfald i de få uger jeg plejer at opbevare.

                        Comment

                        • act_dk
                          Stamgæst
                          • Jun 2013
                          • 761

                          #13
                          Matt Perger anbefalede i sin Periscope i weekenden at frosne bønner med fordel kan kværnes mens de stadig er frosne, da det giver mere ens partikeldistribution - går ud fra det er noget han har målt, men uanset hvad skal det prøves på et tidspunkt!

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #14
                            Lyder interessant, men ville være bange for kondens nede i kværnen.....
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            • Morell
                              Grøn bønne
                              • Nov 2017
                              • 20

                              #15
                              Du skal da bare ind til cafeen på biblioteket i Herning, der rister de deres egne bønner hver eneste dag! Må indrømme jeg ikke lige kan huske hvad de hedder, men er utroligt flinke.

                              Comment

                              Working...
                              X