Silvia PID kit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Varming
    Grøn bønne
    • May 2015
    • 24

    Silvia PID kit?

    Jeg har netop erhvervet mig min første maskine: En 2007 Miss Silvia - og den kører stadig super, meget imponerende.

    Jeg kunne dog godt tænke mig PID styring på den og Aubers kit er ALT for dyr, ca 1.700,- inkl fragt (excl. moms etc). Jeg har hverken teknisk snilde eller loddekolbe, så ville høre om "nogen" herinde kunne hjælpe med at lave et nemt-at-montere PID kit? Jeg har læst tråde herinde om det, men dels er de fra 2012, dels overstiger det min elektroniske kunnen (sorry to say).

    Anybody?
  • Joe_Black
    Coffeeholic
    • Feb 2012
    • 1424

    #2
    Hmm. min første tanke er at du nok skulle have ventet til der dukkede en brugt PID moddet Silvia op herinde eller på dba
    Hvis man har forstand på el er det ikke noget problem at sætte en pid i, men hvis man ikke forstand på el kan det let virke uoverskueligt...
    Du skal under alle omstændigheder ind i maskinen koble PID regulatoren til.
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

    Comment

    • Varming
      Grøn bønne
      • May 2015
      • 24

      #3
      Jeg kan garanteret godt sætte stik sammen og sådan .. og ja, det havde været lettere at købe en pre-moddet maskine, men så kunne jeg jo risikere at vente længe - og nu skulle der ske noget

      Jeg har kigget på MeCoffee som kan styres fra en app via Bluetooth og det er smart, men jeg kan ikke finde nogen der har delt erfaringer om den, så måske lidt et sats..

      Så jeg er i marked for en løsning

      Comment

      • Alus
        Lysristet
        • Nov 2013
        • 110

        #4
        Hej. Jeg har netop installeret dette i min http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digit...-/220888955443 og det kører bare og var noget billigere end de 1700 du nævner.
        Det var ikke specielt avanceret at sætte til. Jeg har valgt at skære hul i skroget og lave en intern installation, det giver selvfølgelig lidt flere/andre udfordringer. Det er lidt nervepirrende at føre "kniven". Jeg har fulgt dette eksempel http://www.sisand.dk/?p=205 fuldstændigt. Samme ledningsføring, samme PID, samme interne placering af PID'en. Så er det ikke så vanskeligt.
        Og bagefter er det en fryd at se den bare står og spinder på den valgte temperatur +/- 0,1 grad.

        Comment

        • Xiburst
          Master Brewer
          • Feb 2012
          • 1762

          #5
          God guide ! Kunne jeg godt ha brugt i sin tid
          Rocket Giotto
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          V60

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Ingen steam funktion ??
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Joe_Black
              Coffeeholic
              • Feb 2012
              • 1424

              #7
              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Ingen steam funktion ??
              Så skal der vælges PID med 2 setpunkter, men ikke så vigtig da du kan følge med i temperaturen på PIDén
              Wega MiniNova
              Mahlkönig K30
              Moccamaster
              Santos #4
              AeroPress
              Bodum Vakuum Brygger

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Man kan bruge alarm funktionen i de billige , bare den har en udgang der kan stilles til at gi spænding til enten en ud gang , eller bare til et relæ, som man så tapper

                det er ikke en pid funktion , men bare en elektronisk termostat , men bedre en den indbyggede steam termostat
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • Alus
                  Lysristet
                  • Nov 2013
                  • 110

                  #9
                  Egentlig synes jeg ikke at det er et problem uden PID på steam. Jeg følger temperaturen på displayet og starter steam inden termostaten vil slå fra, så kører varemelegemet på fuld blus mens man steamer. Derved kommer termostaten faktisk aldrig i spil. Det kan da godt være man kan hente nogle grader ekstra ved at styre steam termostaten bedre, men i praksis tror jeg ikke der er den store forskel, hvis man gør som beskrevet.

                  Comment

                  • Varming
                    Grøn bønne
                    • May 2015
                    • 24

                    #10
                    Jeg købte i en fart en meCoffee PID - primært fordi jeg ikke havde set at nogen havde svaret mig herinde. Jeg har installeret den i weekenden - lige pt. mangler jeg kun at få sat ledning på, så jeg også kan styre steam temp., det kommer i denne uge (jeg havde min datter hjemme på weekend).

                    Så nu kan jeg fra deres Android app indstille temp på vandet, lave pre-infusion, styre at den fx starter på 70% tryk og skruer op til 100% tryk over fx 25 sek. Der er også en wake-up timer i app, til gengæld virker turn-off timeren ikke endnu, men der kommer snart en ny version af app., hvor der er flere spændende ting med.

                    Jeg har kun nået 3-4 skud efter PID, men det er absolut lækkert at arbejde med

                    Anyway - tak for input, beklager mange gange at jeg ikke fik dem set før nu..

                    Comment

                    • Alus
                      Lysristet
                      • Nov 2013
                      • 110

                      #11
                      Det lyder sgu meget smart, det må man sige. Hvad må man slippe for sådan en?

                      Comment

                      • Varming
                        Grøn bønne
                        • May 2015
                        • 24

                        #12
                        Jeg slap €119 for dims med kabler og vistnok €28 i fragt. Installationen går ret nemt, jeg lavede min af to omgange (grundet jeg også skulle i seng) - første omgang tog 30-40 min, næste omgang tog måske ca. det samme, men det skyldes også jeg var i løbende dialog med Jan fra meCoffee omkring nogle ting jeg var i tvivl om (i anden omgang). Steamer er lidt bøvlet at slutte til i deres nuværende installation, men i denne uge arbejder de på at finde en nemmere måde at slutte det til på (ift. steam).

                        Deres app. og firmware er i udvikling, jeg kører pt. på en beta app. og det kører ret fint - og de er ved at lave flere nye features.

                        Jeg har i øvrigt fået en helt fantastisk support - måske ikke den mest hjertevarme, men til gengæld svares der hurtigt og sagligt

                        Comment

                        • Buch73
                          Grøn bønne
                          • Apr 2014
                          • 42

                          #13
                          Hvad synes du så , her efter en uges brug?
                          Synes også den virker meget smart og er tæt på at købe en selv.
                          Men lad mig høre om dine sidste uges erfaringer.


                          Buch

                          Comment

                          • kristianskjodt
                            Grøn bønne
                            • Mar 2015
                            • 27

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Alus Se indlæg
                            Hej. Jeg har netop installeret dette i min http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digit...-/220888955443 og det kører bare og var noget billigere end de 1700 du nævner.
                            Det var ikke specielt avanceret at sætte til. Jeg har valgt at skære hul i skroget og lave en intern installation, det giver selvfølgelig lidt flere/andre udfordringer. Det er lidt nervepirrende at føre "kniven". Jeg har fulgt dette eksempel http://www.sisand.dk/?p=205 fuldstændigt. Samme ledningsføring, samme PID, samme interne placering af PID'en. Så er det ikke så vanskeligt.
                            Og bagefter er det en fryd at se den bare står og spinder på den valgte temperatur +/- 0,1 grad.
                            Vil gerne sige stort tak Alus. Vi fulgte også udgangspunktet i sisand sidens guide, så tak for deling.
                            Oplevede dog at jeg først kunne autotune ved at følge en anden guide:



                            Hvilke parametre har du indstillet på hvad? Vi monterede temp føleren som Sisand.dk angiver men er da lidt i tvivl om hvad differencen er på indersiden og ydersiden af kedlen. Hvad kører du med af set temp? I fht. øvrige parametre kørte vi kun autotune og jeg ved ikke hvor meget Engberg har skruet på sin endnu efterfølgende. Da jeg ikke har min Silvia længere kan jeg ikke pille herhjemme mere. Det bliver først når jeg skal sætte den op til min far.

                            Comment

                            Working...
                            X