Kaffegrums i vasken? Ja/Nej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    Kaffegrums i vasken? Ja/Nej

    Hej alle,

    Findes der belæg for at sige at kaffegrums i vasken er medvirkende til tilstopning af afløb. Jeg slår f. eks. min puck ud i vasken og skyller det ud bagefter.
    Nogle af mine kolleger mener ligefrem at det er medvirkende til at det IKKE stopper.

    Hvad siger I?

    Mvh.
    Kristian
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    I alle de år jeg har brygget har jeg bare slået det ud i vasken, og afløbet er ikke stoppet til så meget som en gang
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Espressoplummer
      Lysristet
      • May 2013
      • 122

      #3
      Alle rensningsanlæg, kommuner osv. Sammenligner kaffe med madrester som absolut ikke skal i vasken. Det har ingen rensende effekt, har godt hørt den før ? kaffe sammen med fedt og sæberester lægger sig som et lag i røret.
      Rocket Cellini evoluzione V2
      Mazzer mini E Med Super jolly blade

      Comment

      • aspedersen
        Master Brewer
        • Jan 2014
        • 1555

        #4
        Personlige ville jeg ikke gøre det. Ikke så meget for at vasken skulle stoppe til, men alt det spild af vand man bruger på at skylle det væk. Hvis man er stor brygger, bliver det til nogle liter alligevel.
        En belægning af en eller anden form kommer man heller ikke helt fri for. Kaffeolier = fedt og fedt er aldrig godt for afløbet.
        /Anders

        La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
        https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
        https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

        Comment

        • summer
          Coffeeholic
          • Jun 2011
          • 1407

          #5
          Jeg bruger ikke afløbet - pga spild af vand, og affald bør gå til renovation/kompost, ikke rensninganlæg.

          Comment

          • aspedersen
            Master Brewer
            • Jan 2014
            • 1555

            #6
            Bare af nysgerrighed......hvad er grunden til ikke at bruge knock box og skraldespand/kompost?
            /Anders

            La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
            https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
            https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

            Comment

            • Husfar
              Stamgæst
              • Apr 2012
              • 769

              #7
              Fruen insisterer på kompostering af alt det grønne køkkenaffald, som hønsene ikke tager. Det bliver til en hel del kaffegrums som havner i komposteringsbeholderne.
              Mellemstationen, efter knockboxen, er en sort firkantet IKEA spand med låg. Den tager 5 kg blandet, før det er tid til endestationens ormebeholder i baghaven. -- og de sover aldrig!
              Fluid-o-tech og vægtstang

              Comment

              • Kleen™
                Espresso
                • Jan 2009
                • 511

                #8
                Knock-box til puck'en. Håndvasken til stempelgrums mv.

                No probs...
                Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Espressoplummer Se indlæg
                  Alle rensningsanlæg, kommuner osv. Sammenligner kaffe med madrester som absolut ikke skal i vasken. Det har ingen rensende effekt, har godt hørt den før ? kaffe sammen med fedt og sæberester lægger sig som et lag i røret.

                  Altså, når man skylder tallerkner, gryder mm. af kan det jo heller ikke undgås der kommer en smule madrester i vasken, medmindre du vel og mærket skraber dem rent med en skraber og tørre dem af med køkkenrulle efterfølgende(eller lignende). Nogle af disse madrester, vil derfor for de fleste individer nu engang ende i afløbet, næsten uanset hvor meget du end anstrenger dig for at fjerne den smule der er endt i vasken, især hvis du har en køkkenvask der ikke er blev skiftet siden engang i 80'erne, og derfor ikke har en si til at opsamle de rester mm. der nu er endt i vasken. Det samme gælder kaffe.

                  Nu kan man trods alt fjerne puckene fra vasken, Jeg syntes personligt dette er langt mere hygiejnisk end langt de fleste knock box, og jeg gider personligt ikke spilde min tid med at rengøre en sådan adskillige gange ugentligt for at holde det bare nogenlunde ansvarligt rent. Desuden når den skal gøres rent, ja så ender noget af den resterende del af kaffegrumset om alle omstændigheder i vasken, hvis den skal gøres ordentligt ren.

                  selvf. har det ingen rensende effekt, men jeg køber personligt ikke teorien om at den stopper afløbet, for det har jeg ligegodt aldrig oplevet. hvis dit afløb stopper til, vil jeg personligt se på andre grunde end netop din kaffe.

                  Skulle jeg have en knock box skulle det være en af dem hvor det blev slået ud i en skraldepose

                  Vandspild er for i øvrigt lidt et overvurderet problem i danmark vi bruger kun ca. 60-70% af max. kapaciteten før vand Miljøet tager skade, vores sammenlagt vandforbrug er også faldet de sidste 30år, ikke mindst takket været vandbesparende filtre der blander det op med luft, det samme med opvaskemaskiner, vaskemaskiner og brusere. Endvidere har det været oppe at vende at vores afløb faktisk ikke er designet til lav vandforbrug.

                  Desuden er det ganske lidt vand det tager at skylle kaffen ud, ikke mindst takket været de nye vandbesparende filtre, og dette blegner til sammenligning med folk der kunstvander eller spuler deres biler, indkørsel, brusere, opvaske og vaskemaskiner og ja hvad med dem der har Hx espressomaskiner eller endnu værre kommercielle flergruppers hx maskiner.
                  Last edited by malling; 30. April 2015, 23:07.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • movin
                    Espresso
                    • Aug 2013
                    • 630

                    #10
                    Man skal bare huske at flushe vasken med lidt cafiza...

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Movin du tager bare to liter afløbsrens så ikke så meget pis, jeg har hørt det skulle være godt for vandmiljøet, det påstår de over i USA (i visse kredse)
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Kleen™
                        Espresso
                        • Jan 2009
                        • 511

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Movin du tager bare to liter afløbsrens så ikke så meget pis, jeg har hørt det skulle være godt for vandmiljøet, det påstår de over i USA (i visse kredse)

                        Ok......?!
                        - jeg var ikke lige obs på at det nu er blevet umoderne at pisse i håndvasken.
                        Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                        Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                        Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                        Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                        Comment

                        • movin
                          Espresso
                          • Aug 2013
                          • 630

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Movin du tager bare to liter afløbsrens så ikke så meget pis, jeg har hørt det skulle være godt for vandmiljøet, det påstår de over i USA (i visse kredse)
                          Haha jeg mente det nu heller ikke alvorligt.

                          Jeg har heller ikke oplevet problemer som følge af kaffe i vasken og jeg skyder 2-4 aeropress pucke der i hver dag.

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Den har vi da haft oppe at køre en gang før , og der var der en der fluks skilte sit afløb af , han havde selv skyllet sit kaffe ud , og røret var helt frit for tilstoppelse

                            det skulle ha en rensene effekt , og den køber jeg nu

                            Fedt vil opbygge sig på rørene , vand kan ikke skylle det af , men kaffegrumsen sætter sig evt lidt fast, men bliver revet med igen , OG tar noget fedt med

                            Jeg har altid skyllet al min kaffe ud i Køkken vasken , og har aldrig haft problemer

                            en puk får bare lov til at blive liggende lige ovenpå selve afløbet
                            på et eller andet tidspunkt har man alligevel gang i vandet
                            For mit vedkommende typisk lige efter ,da jeg alså vasker mælkekanden efter brug;o) , og pist væk borte er pukken

                            Men det hænder at jeg lægger pukken op på kanten, og der tørrer de fint
                            så ryger de ud af vinduet , jævnt fordelt i haven , sigter efter et træ eller andet hårdt , så forstøver de når de rammer ;o)

                            back to nature ,,af jord er du kommet ,,af jord skal du blive

                            bare surt man ikke kan dyrke kAFFE I HAVEN ;O)


                            nogle steder har man affaldskværne indbygget i køkkenvasken ,,;o) det er nok LIDT værre end lidt grums
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • Espressoplummer
                              Lysristet
                              • May 2013
                              • 122

                              #15
                              Man kan jo altid lave eksempler på ting der kunne være værre ? Facts er at kloakerne , i de fleste storbyer, er meget overbelastede, så hvorfor belaste dem mere ? I Københavns kommune skal du feks. søge om installation af en affaldskværn, netop fordi det belaster kloaknettet unødigt.
                              Rocket Cellini evoluzione V2
                              Mazzer mini E Med Super jolly blade

                              Comment

                              Working...
                              X