Café Evald, den gamle papirfabrik, Silkeborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    Café Evald, den gamle papirfabrik, Silkeborg

    Det er med ærgelse at jeg skriver denne anmeldelse, ikke fordi mine oplevelser hos Cafe Evald er skuffende, tvært imod. Årsagen er at her er en ordinær café, der har taget nogle valg omkring deres kaffe, der faktisk gør at jeg vil overveje hvor villig jeg er til at støtte risteriet i silkeborg, og det ærgrer mig at en café serverer mere spændende kaffe end et risteri og kaffebar. Jeg vil i anmeldelsen fokusere på Evalds kaffe, ikke deres ellers fyldige og udemærkede menukort.

    Men for at begynde fra starten af, så synes jeg Evald er en kaotisk oplevelse at komme ind til. Det er en af de caféer, hvor jeg aldrig helt har forstået om jeg skal bestille i baren eller om de kommer til mig. Det ender altid med at jeg sidder "lidt-for-længe" og går i baren for at bestille. Uanset om jeg venter eller rejser mig, føles det som om jeg gør noget lidt forkert. Når den del er overstået bliver min bestilling altid mødt med en standard-café-høflighed. Med det mener jeg at betjeningen er høflig, men ikke bemærkelsesværdig.

    Evald beskriver i menukortet at kaffebrygning hos dem er et håndværk og at de "forsøger efter bedste evne at lave den bedste kaffe i Silkeborg, måske endda i Jylland." Jeg må indrømme at jeg ofte griner lidt i skægget over sidste bemærkning, når jeg ved de på den konto har seriøs konkurrence i LaCabra og GreatCoffee, som de efter min mening ikke på nogen måder kan nå. Kaffekortet er også mere en oversigt over brygformer, stempelkande eller diverse espressodrikke. Jeg har efterhånden nået espresso og espressodrikke og idag sort bryg. Der er den espresso der er i kværnen og så er der husets blend til sort, der er "mørkristet". Alt kaffe er fra The Coffee Collective. Citationstegnene om mørkristet er ikke blot en hentydning til smagen, men også det at når TCC mørkrister, tror jeg et par af den mørke skole herinde ville le. Jeg har kun fået tilfredsstillende kaffe på Evald, og jeg tror det hænger sammen med et strategisk klogt valg om altid at have en uddannet barista på arbejde og at de advarer kunderne om at mange gæster betyder lidt længere ventetid på kaffe. Ikke LaCabra lang ventetid, men ventetid der ligger på ca 2 minutter pr espressodrik. Thumbs up. Den sorte husblend jeg fik idag var i høj grad med en frugtig smag, jeg ikke kan definere, men som jeg i flere henseender har sat sammen med TCC. Røde bær er måske mit bedste bud.

    Nu hvor vi har to steder i Silkeborg der serverer frisk kaffe, vil det være oplagt at gøre noget komparativt ud af anmeldelsen, men jeg anbefaler da også at man lige tjekker risteriet i silkeborgs egen tråd, som jeg linker til i starten.
    Der er meget mere ro på risteriet, når man kommer ind, til gengæld virker Evalds indretning hyggeligere. Risteriet har usædvanligt imødekommende service, hvor jeg ikke kan bemærke noget særligt omkring Evalds ditto. Risteriet gør oplevelsen at bestille kaffe mere sanselig, forklaring af forskellige bønner og mulighed for at dufte til dem, Evald har som sagt espresso og sort. Jeg synes at et risteri i silkeborg i høj grad har sin berretigelse, derfor piner det mig også i høj grad at Evald virker mere reflekteret omkring valg af kaffe og personale og bare brygger en bedre kop, end Risteriet gør (omkring refleksion i Risteriet, se min anmeldelse af dem). Det efterlader mig også med den konklusion jeg måske vil benytte risteriet, hvis jeg er i nærheden og trænger til en pause og af ideologisk overbevisning, men at Evald bare laver bedre kaffe.

    Priser på sort bryg: Risteriet: 30 kr for 3 kopper chemex, Evald: 38 kr for ad libitum stempel
    Espresso(drikke): Evald: 22-52 kr alt efter enkelt/dobbelt shot og mængder af mælk og sirup.
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram
  • Thebat18
    Stamgæst
    • Dec 2009
    • 990

    #2
    Hvor er hoved og hale i den anmeldelse?
    Er risteriet og Evald, samme selskab?
    Jeg har svært ved at se om det er en positiv beretning, men det tror jeg den er.
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Beklager, jeg synes det var rimeligt tydeligt, det er sket før at jeg har taget fejl. Risteriet Silkeborg og Evald er to forskellige, Evald er blot en café med kaffer fra TCC, een espresso og een sort. De laver god kaffe. Risteriet er dedikeret kaffebar og risteri, flere kaffer, de gør det ikke lige så godt. Der er et link til deres tråd i starten af anmeldelsen. Min oplevelse i Evald var positiv, bedre end Risteriet silkeborg. Jeg prøver at sige at jeg er lidt ærgrelig over at en café serverer bedre kaffe en byens risteri, at noget af risteriets berettigelse går tabt imo.
      Da det er de to steder der serverer friskristet kaffe i silkeborg (efter mit kendskab) syntes jeg det gav mening at sammenligne dem. Beklager forvirringen. Alt i alt er Evald anbefalingsværdigt, jep.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Hov, Risteriet Silkeborg har mig bekendt intet at gøre med Risteriet i kbh...
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • Thebat18
          Stamgæst
          • Dec 2009
          • 990

          #5
          Ahh.. På den måde. Jeg deler klart din holdning. Kan man riste, burde man "brænde" for det... Haha
          Dalla Corte Mini Special...
          Mahlkönig K30 Vario'er
          Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

          Comment

          • kjuul
            Mellemristet
            • Feb 2011
            • 256

            #6
            Spørgsmålet er om de tåler sammenligning da Evald køber "den sikre" ved TCC....?
            Jeg mener bare at det sgi kræver noget af et nyopstartet risteri at hamle op med de bønner. Nuvel, selvfølgelig kan gode bønner også smadres ved dårlig håndtering/brygning. Jeg kender et par af dem der arbejder på Evald og de virker til at have godt styr på sagerne.
            Og ja, de laver oven i købet fantastisk mad derinde 😉
            Jeg er faktisk meget begejstret for deres sorte blend også. Har flere gange haft den i kværnen herhjemme.
            Det er helt sikkert fedt at vi har fået et risteri og vil følge dem fremover, men indtil videre må jeg indrømme at det er TCC der bruges i Espressomaskinen her på matriklen.
            Rocket R58 ver. 2
            Mazzer Super Jolly
            ECM tamper
            Aeropress
            Syphon
            Chemex
            Wilfa kværn

            Comment

            • Runner23
              Mellemristet
              • Jan 2014
              • 172

              #7
              FWIW: kaffen er fin begge steder, men Evald er en cafe med dertil hørende ganske uinspirerende mad. Sammenlignet m en cafe Europa eller Norden i Kbh (samme lettere forhøjede prisniveau) er det blot ikke godt nok på mad siden.

              Kaffen er dog ganske god begge steder, selvom jeg også har oplevet en person eller 2 som ikke vidste meget meget om ristning eller kaffe i Risteriet i Nygade
              ECM Controvento
              Mazzer Major og Mazzer SJ
              Hottop B-type


              APE kaffevogn rullende i Cph

              Comment

              • -E*
                Master Brewer
                • Apr 2013
                • 1949

                #8
                Oprindeligt indsendt af kjuul Se indlæg
                Spørgsmålet er om de tåler sammenligning da Evald køber "den sikre" ved TCC....?
                Jeg mener bare at det sgi kræver noget af et nyopstartet risteri at hamle op med de bønner.
                ...
                Point taken

                Oprindeligt indsendt af Runner23 Se indlæg
                FWIW: kaffen er fin begge steder, men Evald er en cafe med dertil hørende ganske uinspirerende mad. Sammenlignet m en cafe Europa eller Norden i Kbh (samme lettere forhøjede prisniveau) er det blot ikke godt nok på mad siden.
                ...
                Jeg må sige at jeg er delvis uenig. Jeg forsøgte at holde fokus på kaffe, men skal vi snakke mad, så lad os snakke mad. Jeg er enig i at deres menukort er både uinspireret klassisk cafemad og dyrt, til gengæld er udførelsen IMO klasser over hvad jeg har oplevet på flere cafeer i Århus/KBH. Det er ikke Mefisto, men det er altså godt håndværk der kommer i klassisk cafemad, det er ikke helt dumt. Det er også værd at huske at Silkeborg er en væsentligt mindre by end Århus og KBH og derfor ikke kan trække det samme publikum...
                -Sune

                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                Computerstyret Hottop
                Instagram

                Comment

                • Kamadojoe
                  Lysristet
                  • Oct 2013
                  • 149

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Runner23 Se indlæg
                  FWIW: kaffen er fin begge steder, men Evald er en cafe med dertil hørende ganske uinspirerende mad. Sammenlignet m en cafe Europa eller Norden i Kbh (samme lettere forhøjede prisniveau) er det blot ikke godt nok på mad siden.

                  Kaffen er dog ganske god begge steder, selvom jeg også har oplevet en person eller 2 som ikke vidste meget meget om ristning eller kaffe i Risteriet i Nygade
                  Enig, og jeg havde samme associationer til Norden i Kbh fsva menukortet

                  Comment

                  Working...
                  X