Espresso i Italien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocket
    Grøn bønne
    • Nov 2014
    • 41

    Espresso i Italien

    Jeg er lige hjemvendt fra Italien, og vil i den forbindelse lige gøre opmærksom på, at italienerne godt kan lave espresso. Dem der er i tvivl, skal tage en tur til Urbino. Baren ved elevatoren laver en helt vidunderlig espresso. Da jeg er vild med landet, blev jeg lidt ked af at en udtrykker, at italienerne ikke kan lave espresso. Rejs lidt rundt i landet, og besøg de barer hvor Carabiniernen går ind. Der er måske ikke meget "art" over det, men smagen er ofte i top.
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Jeg tror du har misforstået holdning lidt, de fleste mig bekendt (mig inklusiv) er ikke af den opfattelse at Italienere ikke kan lave espresso. Deres tekniske kunne, udfra egen hukommelse og viden, fejler skam ikke noget, for de ser ud til i langt højere grad at vide hvad de laver end hvad tilfældet er de fleste andre steder i den vestlige verden. Det er ikke der den i i min opfattelse halter, men derimod på kvaliteten af de bønner de brygger på, samt at ristningen ikke falder indenfor det spektrum jeg kan lide (læs: lys til mellem ristet)

    smag er subjektiv og nogle af os kan bare ikke lide espresso med italiensk profil
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Rocket
      Grøn bønne
      • Nov 2014
      • 41

      #3
      Tak for de trøstende ord. Jeg vil stadig forsøge at riste, så jeg føler der er lidt Italien i hjemmet.

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        For mig at se, handler statementet langt hen ad vejen om at jeg har brugt coffeegeek før jeg fandt espressobar. De er af den overbevisning at alle italienere brygger kaffe der kun kan sammenlignes med gudernes nektar, hvor jeg er ret sikker på traditioner og historie aside, at der er lige så mange lunkne cafeer som i resten af europa. Men folk i resten af europa kan jo også lave kaffe, det er generaliseringen jeg opponerer mod.
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • RePete
          Lysristet
          • Oct 2014
          • 69

          #5
          BTW, er der nogen herinde, der har erfaringer med lyse rist i Rom?
          __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
          mvh Peter

          --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

          Comment

          • Kleen™
            Espresso
            • Jan 2009
            • 511

            #6
            Selvfølgelig kan de lave en god kop kaffe i Italien....det er bare en illusion at tro, at bare fordi det er Italien, så er al kaffe, man får serveret, per definition godt.

            Men finder man et godt sted med "den rigtige mand bag roret" så kan det være helt fantastisk...altså fuldstændigt som man også kan opleve det i lille Dannevang...- eller alle mulige andre steder i verden..
            Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
            Mario: Mahlkönig Vario, the Third
            Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
            Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

            Comment

            • RePete
              Lysristet
              • Oct 2014
              • 69

              #7
              Ja, jeg er helt enig, men spørger mere til konkrete steder.
              __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
              mvh Peter

              --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

              Comment

              • Jacob
                Master Brewer
                • Feb 2008
                • 1600

                #8
                Man må vist ikke snyde sig selv for et besøg på: http://www.santeustachioilcaffe.it/en/dove_siamo.php

                Comment

                • erikit
                  Lysristet
                  • May 2015
                  • 138

                  #9
                  Jeg har boet i Italien gennem 10 år (it job). Som andre har skrevet kan man godt få en rigtig god espresso i Italien, men det er som i Danmark, der er gode barer og der er nogle der er knap så gode. Jeg har smagt en espresso i Italien mange forskellige steder, desværre ikke med lige gode resultater, men som skrevet er det jo det samme i resten af verdenen.
                  Jeg var for kort siden i Sverige (Göteborg) og fik på en cafe noget der mest mindede om en almindelig kop kaffe, selvom de kaldte den espresso.

                  Comment

                  • Buch73
                    Grøn bønne
                    • Apr 2014
                    • 42

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jacob Se indlæg
                    Man må vist ikke snyde sig selv for et besøg på: http://www.santeustachioilcaffe.it/en/dove_siamo.php
                    Nej, et rigtigt fedt sted med Italiensk kultur og lækker kaffe, som ikke fåes magen til..ja måske nogen steder? Deres kaffer har en helt vild crema..nogle snakker om de måske har lidt bagepulver i vandet for at det bruser lidt mere op.
                    Men virkelig et sted man skal prøve hvis ma kommer til Rom

                    Jeg vil så lige advare stærkt mod at købe deres kaffe på nettet. Jeg skrev med dem først og fik bekr prisen var inkl fragt. Sendte dem penge for 2 kg kaffe i februar. Rykket 4-5 gange og så svarede en af de to brødre en dag at de manglede et tlf nr til fragt firmaet. De fik det en dag efter og siden har jeg igen rykket og rykket på alle deres emails. Uden spor svar Siger hver gang at jeg ikke har modtaget noget kaffe og hvis de har sendt må de vise mig et tracking nr. Så ja, bare sur rø... Jeg vil ringe til dem snart for at høre en forklaring. De har alligevel fået 5-600 kr.

                    Comment

                    • Jacob
                      Master Brewer
                      • Feb 2008
                      • 1600

                      #11
                      Damn!

                      Og det kunne sagtens havde været mig!
                      Jeg fik 4*250g af min bror i julegave for et par år siden og nød den.

                      Comment

                      • Riis87
                        Lysristet
                        • May 2018
                        • 125

                        #12
                        Så er den her!!! Den kaffebar i Rom hvor de ikke serverer super mørkristede bønner af meget vekslende kvalitet.
                        Er netop hjemvendt fra Italiens hovedstad og det er jo en fantastisk by, men jeg må indrømme at jeg blev meget skuffet over både espresso-skudene og mælkekafferne.

                        Jeg fandt dog et sted hvor de gør tingene anderledes og laver kaffe på kvalitetsbønner der ikke er ristet til kul. Stedet hedder Fago, og hvis I kommer til Rom og gerne vil have en god kop kaffe synes jeg at stedet er værd at besøge. De laver både espresso (selvfølgelig på en lækker La Marzocco), men også sort kaffe, the, morgenmad og har et større udvalg af kager. Men kaffen er hovedfokus.

                        Ciao
                        Venligst
                        Riis87

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Du mener formentligt Faro og de rister også deres eget, de og Pergamino ( Gardelli kaffe mfl.) er de eneste steder i Rom hvor kaffen er drikkelig.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Riis87
                            Lysristet
                            • May 2018
                            • 125

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                            Du mener formentligt Faro og de rister også deres eget, de og Pergamino ( Gardelli kaffe mfl.) er de eneste steder i Rom hvor kaffen er drikkelig.
                            Ja sorry! Faro hedder det! Kan ikke rette det i den oprindelige post. Kan næsten gætte mig til at du også har nydt kaffen der :-)
                            Venligst
                            Riis87

                            Comment

                            Working...
                            X