Test: Izzo Alex \"Duetto\"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    #31
    Re:Test: Izzo Alex

    PREbaristabrisse wrote:
    Orv ja der er den jo...tak. Er der nogen forslag til hvordan man undgår man dansk moms?:dry:
    Det var så lidt , besparelsen kunne man evt. smide efter direkte/Bestmax S
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

    Comment

    • RuneL
      Espresso
      • Jun 2007
      • 576

      #32
      Re:Test: Izzo Alex

      Hobzon wrote:
      Ja - der er sikker mange der vil kalde mig perfid - men temperaturfald i denne størrelsesorden mener jeg stadig er bekymrende (også selvom leverandører og producenter siger det er uden betydning). Hvorfor? Fordi jeg bilder mig ind, at jeg på min Silvia kan smage forskel på, om jeg tænder for dampknappen 12-14 sekunder inde i skuddet, eller om jeg lader være. Nu KAN der naturligvis være andre forhold der er gældende, men det irriterer mig alligevel. Jeg har fået målt min Silvia - og den taber temperatur i løbet af et dobbeltskud, men mindre hvis jeg tænder for damp-knappen i løbet af skuddet.
      Som vi en en tidligere tråd snakkede om er det ihvertfald på Silviaen en god ide at tænde for varmelegmet samtidigt man tænder for pumpen, da varmelegmets afgivne effekt modsvarer den varmemængde der skal til at opvarme det indstrømmende vand ret godt.

      Er der nogen der har læst mere om dette på de udenlandske sider? Hvad jeg IKKE forstår er nemlig hvad der skal få temperaturen til at droppe, for PID\'en burde vel tage højde for at tænde for varmen, når den fornemmer at et fald er på vej. Er det blot et spørgsmål om at få programmeret PID\'en korrekt?
      Har der været en diskussion omkring hvor sensoren til måleren sidder? Hvis den, som på min gl.silvia sidder lige ved koldtvandsindtaget er det jo naturligt nok at den viser faldende temperatur, uden at det nødvendigvis betyder at _alt_ vandet inde i kedlen er sunket flere grader.
      Justering af sådan en reguleringssløjfe ed en PID er slet ikke trivielt, der skal tages højde for placering af sensoren, forsinkelse i denne, og hvor lang tid outputtet fra PID\'en er om at have en virkning på det man forsøger at styre. Samtidigt skal det hele helst være stabilt så det ikke står og svinger op og ned pga. for aggressiv regulering.

      Skal man leve med det, kan man PID programmere sig ud af det, eller vente til man har sparet sammen til en GS3 eller en Synesso Cyncra?
      Jeg tror ikke ovenstående fabrikanter har opfundet noget revolutionerende nyt udover at de kaster mere metal efter maskinen så den har større termisk stabilitet?!

      Jeg har svært ved at se argumentet for PID, hvis ikke det OGSÅ skal være med til at sikre temperaturstabilitet under hele skuddet. Hvis det blot handler om at undgå cooling flushes... så kan det i min bog være lige meget.
      Nogen vil nok betegne det som bekvemt at de ved skuddet starter ved samme temperatur hver gang, uden at de skal flushe, danse, synge godnatsang eller sige magiske trylleformularer foran maskinen.
      Temperaturprofilen og starttemperaturen er to forskellige ting. Måske syns nogen ligefrem det smager bedre med en stigende/faldende temperatur, jeg har endnu ikke set nogen tests der seriøst behandler dette emne.
      Good, fast, cheap... Pick two!

      Comment

      • EspressoManiac
        Grøn bønne
        • Aug 2008
        • 10

        #33
        Re:Test: Izzo Alex

        Hey Wolff

        Den dims fra Ikea du har billede af...hvad har du tænkt dig med den...?

        Hilsen EM
        Izzo Alex Duetto
        Mazzer mini
        Gene Cafe roaster

        Comment

        • Wolff
          Master Brewer
          • Oct 2007
          • 1577

          #34
          Re:Test: Izzo Alex

          EspressoManiac wrote:
          Hey Wolff

          Den dims fra Ikea du har billede af...hvad har du tænkt dig med den...?

          Hilsen EM
          Hej EM , den dims er selve Håndtagene (håndtagene på billedet er fra ikea) som er monteret på kopvarmeren , med dem monteret ville du måske få mere glæde ud af kopvarmeren , dvs. når du skal hælde vand på kunne du afmontere det hele på EN gang , og SÅ have dit lager af kopper og glas stående derpå som du gerne ville
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

          BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

          Comment

          • EspressoManiac
            Grøn bønne
            • Aug 2008
            • 10

            #35
            Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

            Hey Wolff

            ja det er en fin mulighed, der faktisk ser ok ud. Jeg tror dog jeg vil leve med at kopvarmeren er så ufunktionelt designet indtil jeg, om forhåbentlig ikke alt for lang tid, kan få sluttet maskinen til direkte vand. Eller tak for det gode forslag.

            Hilsen EM
            Izzo Alex Duetto
            Mazzer mini
            Gene Cafe roaster

            Comment

            • Brownie
              Stamgæst
              • Jul 2007
              • 765

              #36
              Re:Test: Izzo Alex

              Roed wrote:
              Vi har besluttet at anskaffe os et SCACE, og når det bliver leveret vil vi foretage kontrol målinger, både på Duetto\'en samt på VBM\'en.
              Kan sådan en lejes ud til Espressobar-brugerne (eller bare mig :laugh: ). Inden jeg kaster mig ud i et PID eventyr med Vibiemme\'n kunne jeg godt tænke mig at få en idé om hvor nødvendigt det egentlig er. Dvs. hvor stabil den forholder til ved surfing...

              ...undkskyld for OT:blush:
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

              ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #37
                Re:Test: Izzo Alex

                Brownie wrote:
                Roed wrote:
                Vi har besluttet at anskaffe os et SCACE, og når det bliver leveret vil vi foretage kontrol målinger, både på Duetto\'en samt på VBM\'en.
                Kan sådan en lejes ud til Espressobar-brugerne (eller bare mig :laugh: ). Inden jeg kaster mig ud i et PID eventyr med Vibiemme\'n kunne jeg godt tænke mig at få en idé om hvor nødvendigt det egentlig er. Dvs. hvor stabil den forholder til ved surfing...

                ...undkskyld for OT:blush:
                Det kan godt være, vi kan finde ud af en sådan ordning, såfremt SCACE instrumentet kommer i en forsvarlig indpakning, som kan bruges til at sende det rundt i. Det er jo et ret dyrt instrument, så det skulle helst ikke tage skade af transport
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Vadmann
                  Grøn bønne
                  • Aug 2007
                  • 32

                  #38
                  Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                  Nu har denne tråd efterhånden stået stille i en måneds tid og jeg tænkte på om dem der har erhvervet sig en Duetto, er blevet klogere på den og evt. har lyst til at dele lidt mere ud af deres erfaringer, både gode og dårlige.

                  Vadmann
                  Izzo Alex Duetto
                  Rancilio Rocky
                  Reg. Barber 58 mm messing base. Sort Håndtag
                  Xpressivo Luce stamper 58 mm
                  Pisa Knock-box
                  Masser af kaffe

                  Comment

                  • Kasper
                    Lysristet
                    • Jul 2007
                    • 104

                    #39
                    Re:Test: Izzo Alex

                    Roed wrote:
                    Vi har besluttet at anskaffe os et SCACE, og når det bliver leveret vil vi foretage kontrol målinger, både på Duetto\'en samt på VBM\'en.
                    Hej hej

                    Er de her tests blevet foretaget. For jeg er super interesseret i resultatet.

                    Mvh Kasper

                    Comment

                    • DAV
                      Lysristet
                      • Nov 2008
                      • 146

                      #40
                      Re:Test: Izzo Alex

                      Så er der blev upgraderet fra den ellers elskede (om end lidt for lille) Tre Spade. Valget faldt lidt i den anden ende af skalaen på en Duetto.

                      Super fed maskine, som bestemt klæder det lille køkken

                      Jeg synes dog at det er noget svært at få lavet en ordentlig creamet mikroskum uden bobler. Til min store desperation lavede jeg væsentlig bedre skum på min gamle maskine.

                      Jeg kunne se i Mobaks test, at han hurtigt skiftede til en Gold Pro 2 steam tip.

                      Er der nogen, der har nogle gode erfaringer med andre steam tips og hvor kan de købes?

                      Retningen på dampen er meget ud til siderne, mens jeg tidligere var vant til at dampen kom ud mere i damprørets retning. Et umiddelbart indtryk er at mere vinkel giver en mere luftig tør italiensk skum og at mindre vinkel giver mikroskum.

                      Nogle erfaringer og råd?
                      Izzo Alex Duetto
                      Casadio

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #41
                        Re:Test: Izzo Alex

                        DAV wrote:
                        Retningen på dampen er meget ud til siderne, mens jeg tidligere var vant til at dampen kom ud mere i damprørets retning. Et umiddelbart indtryk er at mere vinkel giver en mere luftig tør italiensk skum og at mindre vinkel giver mikroskum.
                        Det var præcis samme erfaring jeg gjorde. Jeg havde svært ved at få mælken til at spinne i kanden, fordi hullerne var vinklet meget ud til siden.

                        Gold Pro II kan fås på Sigfreds Kaffebar.
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #42
                          Re:Test: Izzo Alex

                          Og forresten... Tillykke med din nye maskine! :P
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • DAV
                            Lysristet
                            • Nov 2008
                            • 146

                            #43
                            Re:Test: Izzo Alex

                            Super og mange tak

                            Bare af nysgerrighed. Hvordan påvirker din Gold tip steamingstiden?
                            Izzo Alex Duetto
                            Casadio

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #44
                              Re:Test: Izzo Alex

                              DAV wrote:
                              Super og mange tak

                              Bare af nysgerrighed. Hvordan påvirker din Gold tip steamingstiden?
                              Den bliver væsentligt længere. 2-3 gange længere.
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              • vanderlay
                                Mellemristet
                                • Jun 2008
                                • 168

                                #45
                                Re:Test: Izzo Alex

                                Nogen der ved, om det er samme steamtip, der sidder på en Izzo Vivi og Alex? Er der evt et billede, hvor man kan se Alex-tippen?

                                I så fald kunne jeg måske også have fordel af at prøve den der Gold Pro?

                                KaffeMekkaNiels fastholder, at der intet er at udsætte på tippen, hvilket vil sige, at manglende mikroskum må skyldes mine manglende evner. Det er bestemt muligt, men hvis noget hardware kan hjælpe, er det værd at tage med.

                                Comment

                                Working...
                                X