Aeropress

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #16
    Her er opskrifter fra det nyligt afholdte World Aeropress Championship:

    The World AeroPress Championship is a global coffee-making competition, designed to find the world's best cup of AeroPress coffee. Each season is comprised of a series of regional and national competitions, run by independent hosts across 60 countries, which culminates with the World AeroPress Championship final.


    Desværre var vores danske deltager fra CPH Coffee Lab ikke med på podiet.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • LQmmel
      Grøn bønne
      • Apr 2015
      • 18

      #17
      Jeg har brygget på AeroPress i 2-3 år nu, og jeg synes ikke man kan tale om én opskrift til alle bønner. Mit råd er derfor kort fortalt, at prøve forskellige metoder, for hver ny bønne i får fat i, da der kan opnås væsentlige forskelle i resultatet.

      Jeg benytter næsten altid bønner fra enten TCC, Great Coffee eller La Cabra.

      La Cabra lægger ikke skjul på at de gerne vil riste lyst, og med deres bønner har jeg som regel gode resultater med at kværne så groft som min Vario tillader mig, og så ellers bruge 14 g kaffe til 180 g vand ved ca. 90 grader. Jeg bruger inverted brew metoden, hæller alt vand på, ladder det trække et kort øjeblik, hvorefter jeg forsigtig røre 2-3 gange frem og tilbage med den medfølgende "pind". Så er det på med filter, og et stille og roligt press, ca. 30 sek. Hele processen, fra jeg hælder vand på, til pres er færdig, tager ca. 1 min. Det er de anvisninger jeg har fået de gange jeg har spurgt deres baristaer, og de virker helt fantastisk synes jeg. Dog kan jeg ikke lave samme bryg derhjemme, som de kan på kaffebaren - jeg tror det primært skyldes de har en langt bedre kværn, samt bedre vand.

      Har haft rigtig gode resultater med at anvende Lukas Zahradnik's opskrift, som han vandt "world aeropress championship" med (se T's link ovenfor). Om det skyldes at han rister mørkere end La Cabra ved jeg ikke - måske, jeg får i hvert fald ikke samme smag trukket ud af bønnerne, hvis jeg forsøger mig med ovenstående "La Cabra-metode". Det er også en ret "sjov" måde at brygge på, når man laver den der "wiggle" - i skal se videoen for instrukser.

      TCC's kaffer synes jeg som regel det bedste resultat opnås på v60/wave.

      Comment

      • Kinggaard
        Grøn bønne
        • Apr 2016
        • 17

        #18
        Jeg bruger inverted brev metoden, med 15 g kaffe, 200 g vand og en trækketid på 1 min og 20. Kværningsgraden ligger lige lidt grovere end aeropress mærket på min wilfa kværn.
        Om sommeren kan man evt. lave en iced aeropress ved at tilsætte lidt sukker og isterninger lige som de gøre på RS28

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #19
          The Winning Aeropress Recipe 2016 by Filip Kucharczyk, virker godt her

          I dag lavet med Simply Good Coffee fra Clever https://clevercoffee.dk/shop/kaffe/simply-good-coffee/
          Kværnet imellem french press og filter på Wilfa WSCG-2


          Method: inverted
          Dry coffee: 35 grams
          Grind: coarse
          Paper filter: rinsed
          Water temperature: 84°C

          Start the timer.
          Pour 150 grams of water for 15 seconds.
          Stir until 35 seconds on the timer.
          Put the lid on, wait until 1 minute on the timer.
          Invert AeroPress, give it a swirl, plunge.
          Add 100 to 120 grams of water to taste.

          Last edited by Jack; 1. July 2019, 19:46.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          Working...
          X