Rocky. Formalingsgrad for espresso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • stad
    Grøn bønne
    • Jan 2012
    • 36

    Rocky. Formalingsgrad for espresso

    Hej der ude.
    Jeg har haft en Rocky de sidste 6 år. Jeg vil gerne høre jeres erfaring med formalingsgrad til espresso. Lige meget om kværnbladene er gamle eller nye (de er skiftet for tre måneder siden), maler jeg bønner på 1, 2 eller 3. Jeg har læst i nogle steder, at folk maler på 7 eller 8!!!. I mine øjne er der overdrivet. Jeg køber bønner næsten udelukkende fra Kontra Coffee. Min maskine er en Silvia. Selv om mit forhold til Silvia er rent... kærlighed, kan jeg ikke sige det sammen om min Rocky. Selv om den er simpel maskin, får jeg ikke hvad jeg forventer ud af den hver gang. Jeg synes ikke ofte maler Rockyen fint nok. Jeg har overvejeret mange gang at købe en anden.
    Hvad er jeres erfaring til det?

    Hilsner
    Stefanos
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Rocky. Formalingsgrad for espresso

    Hej. Og godt nytår

    Rocky er lige i underkanten af, hvad. der skal til for ar brygge god espresso stabilt fra gang til gang.

    Kværnen er klart dit svageste led i det sæt.

    De gode kværne er desværre ikke billige, men de er lækre at arbejde med, og de er bygget meget solidt, så man kan have dem i mange år. Desuden kan man finde gode kværne brugt til lidt billigere penge uden man går på kompromis med kvaliteten.

    Jeg plejer at nævne

    Mazzer Mini
    Macap M4
    Compak k3

    Glemmer jeg nogen af de rigtig velbyggede som kan fås til 5k (ca) eller under? Evt. den nye ECM-S 64 Automatik. Den kunne måske også være et godt bud. Har dog ikke hørt om erfaringer med den.

    Jeg udelader bevidst Vario'en pga den ringe holdbarhed/stabilitet. Synes ikke den hører til i den helt solide klasse.

    Af kværne, der ikke umiddelbart kan købes i Danmark, men som kan matche/overmatche ovenstående, kunne være Quamar m80 eller Casadio istantaneo. Men kan være heldig på brugtmarkedet.
    Last edited by Jens_Muff; 1. January 2015, 03:50.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      #3
      Der findes et mod, som jeg selv har prøvet, da der nogle gange kan opleves slør i gevindet. Nogle mener at det kan give uens resultater. Jeg mener at jeg måske fik lidt bedre resultater... måske var det psykologisk... prøv selv

      Prøv at skue toppen af og sæt isoleringstape på som vist på billedet.
      Hvis du vil søge mere på det, så hedder det teflontape på udenlandsk

      En anden ting er at huske at kværne lidt kaffe inden skuddet, så du får flushet den lille smule gammel kaffe ud af doser/tud så det kun er frisk kaffe du får.
      Derudover er en vægt en god ting at investere i, så du har styr på om du kværner den samme mængde hver gang. Det kan lyde åndsvagt at skulle veje det, men det kan faktisk snyde ret meget.

      Ellers vil jeg sige, at Jens rammer hovedet på sømmet ovenfor, hvis du skulle kigge efter en opgradering

      Mvh.
      Kristian
      Vedhæftede filer
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      • stad
        Grøn bønne
        • Jan 2012
        • 36

        #4
        Hej Jens og Kristian. Tak for jeres svar.
        Ang. kaffekværn. Compak k3 er et par tusind kr. billigere end de andre to. Hvis det var jer hvilken kværn af de tre ville i vælge?????
        Jens, når du skriver Vario, du mener Mahlkönig, ikke?
        Kristian, ang. dosering . Jeg enig i dig. Jeg bruger vægt og testglas altid.

        Godt nyt år
        Stefanos

        Comment

        • aspedersen
          Master Brewer
          • Jan 2014
          • 1555

          #5
          Bare af nysgerrighed...hvad er det lige der gør RockyŽen dårligere en de andre Burr Grinders? Jeg mener, det er jo samme type knive og samme princip de bruger...er det ikke?
          /Anders

          La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
          https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
          https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

          Comment

          • -E*
            Master Brewer
            • Apr 2013
            • 1949

            #6
            Oprindeligt indsendt af aspedersen Se indlæg
            Bare af nysgerrighed...hvad er det lige der gør RockyŽen dårligere en de andre Burr Grinders? Jeg mener, det er jo samme type knive og samme princip de bruger...er det ikke?
            Well... Jeg har ingen hands on erfaring, men i forhold til say Mazzer, er den vel bygget som en hjemmekværn... Det primære problem jeg har hørt om er dog at den er steppet og steps er ret brede, så man nemt (i en umoddet version) har brug for at ramme mellem to steps, hvilket man må forsøge at korrigere for ved at op eller neddosere det enkelte shot.

            Oprindeligt indsendt af stad Se indlæg
            Hej Jens og Kristian. Tak for jeres svar.
            Ang. kaffekværn. Compak k3 er et par tusind kr. billigere end de andre to. Hvis det var jer hvilken kværn af de tre ville i vælge?????
            Jens, når du skriver Vario, du mener Mahlkönig, ikke?
            Kristian, ang. dosering . Jeg enig i dig. Jeg bruger vægt og testglas altid.

            Godt nyt år
            Stefanos
            Jeg ville gå efter mazzeren, de er nemme at afsætte igen og den kan opgraderes med jollyknive (er det begge modeller der kan det?). Det sagt er de alle, så vidt jeg er orienteret, bygget så de kan modstå angreb med a-våben og vil i et hjemmesetting holde helt indtil du selv skaffer dig af med dem, og er penge vigtigt, ville jeg nok satse på k3'eren. Jeg har hørt noget om at knivene bliver varme, men ved almindeligt hjemmebrug (et par dobbeltskud i streg) burde det vel ikke være noget bemærkelsesværdigt, kloge hoveder?
            Jens refererer til Mahlkönig Vario Home eller Baratza Vario, samme kværn, forskellige producenter. Den eneste markant anderledes vario er Mahlkönig k30 vario, men så snakker vi dyre kværne, er det 13-14k den koster fra ny?
            -Sune

            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
            Computerstyret Hottop
            Instagram

            Comment

            • stad
              Grøn bønne
              • Jan 2012
              • 36

              #7
              Hej.
              Jeg kan se, at Macap M4 er stepless. Den har også en bedre måde (synes jeg) at indstille formalingsgrad. Macap M4 er både med dosering og doserless. Mazzer Mini er kun med dosering. Hjælper doseringsparraretet mod klumpe?
              Macap M4 er også 1000 kr. billigere. Mazzer er dyrere, fordi måske den er bedre bygget end Macap (?). Jeg kan ikke finde ud af om begge to kværn er rustfri stål eller ej. Er endeligt Mazzer Mini et bedre køb end Macap M4?
              Last edited by stad; 1. January 2015, 20:03.

              Comment

              • aspedersen
                Master Brewer
                • Jan 2014
                • 1555

                #8
                Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                Well... Jeg har ingen hands on erfaring, men i forhold til say Mazzer, er den vel bygget som en hjemmekværn... Det primære problem jeg har hørt om er dog at den er steppet og steps er ret brede, så man nemt (i en umoddet version) har brug for at ramme mellem to steps, hvilket man må forsøge at korrigere for ved at op eller neddosere det enkelte shot.
                Hvis det udelukkende er fordi den ikke kan finjusteres mellem hakkene, så er der en inde på Home-Bariste der har lavet et mod, med en spids skrue og en strip han har limet på beholderen. Hvis det altså er noget man gider give sig i kast med.

                /Anders

                La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  Hvis du er hurtig, den her fra dba tråden: http://www.dba.dk/mazzer-mini-kaffek...id-1012602418/
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • Jens_Muff
                    Master Brewer
                    • Sep 2011
                    • 2615

                    #10
                    Den er desværre solgt.
                    - La Pavoni
                    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                    - Aillio Bullet R1
                    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af stad Se indlæg
                      Hej.
                      Jeg kan se, at Macap M4 er stepless. Den har også en bedre måde (synes jeg) at indstille formalingsgrad. Macap M4 er både med dosering og doserless. Mazzer Mini er kun med dosering. Hjælper doseringsparraretet mod klumpe?
                      Macap M4 er også 1000 kr. billigere. Mazzer er dyrere, fordi måske den er bedre bygget end Macap (?). Jeg kan ikke finde ud af om begge to kværn er rustfri stål eller ej. Er endeligt Mazzer Mini et bedre køb end Macap M4?
                      Med doser tror jeg ikke der er den store forskel på Mazzer eller Macap

                      Doserles udagven af Minnien kører med større knive , og kan monteres med SuperJolly knive , det gør den endnu bedre , men det koster også extra
                      Macap doserles er jeg ikke vild med , da det er svært at feje den ren ,

                      Men hvis du køber brugt , kan du let for de samme penge købe bedre kværne ,

                      Hvis du er i tvivl , og kan leve med doser er der mange brugte til salg i Super Jolly størrelsen
                      de er alle typisk omkring 340 til 350 watt , og har knive på ca 64mm plus minis en mm , fåes fra ca 1500 kr og opad , nogen gange med ok knive andre gange skal man ofre de 250 til 350 kr på nye knive , og man er klar til de næste 600-800 kilo kaffe ;o)

                      det er det som står på mange Kaffeeèr med en lille gennemgang , der er egentlig ikke beregnet til hjemmebrug , men prisen er faldet , speciel for brugte pga mængden af dem ,
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • Jens_Muff
                        Master Brewer
                        • Sep 2011
                        • 2615

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af stad Se indlæg
                        Hej.
                        Jeg kan se, at Macap M4 er stepless. Den har også en bedre måde (synes jeg) at indstille formalingsgrad. Macap M4 er både med dosering og doserless. Mazzer Mini er kun med dosering. Hjælper doseringsparraretet mod klumpe?
                        Macap M4 er også 1000 kr. billigere. Mazzer er dyrere, fordi måske den er bedre bygget end Macap (?). Jeg kan ikke finde ud af om begge to kværn er rustfri stål eller ej. Er endeligt Mazzer Mini et bedre køb end Macap M4?
                        Når jeg skriver Mazzer Mini, så mener jeg Mazzer Mini Electronic. De har den fordel, at man kan skifte knivene ud til de større fra Mazzers Super-Jolly. Det er billigt og giver bedre og hurtigere grind med færre klumper.
                        Jeg vil under alle omstændigheder fraråde doser-modellerne. Altså dem med det store kammer foran, hvor man klikker små portioner ud fra et kammer med kværnet kaffe. Men ja - den fordel, den giver er, at den slår eventuelle klumper i stykker.

                        Jeg er enig i, at macaps wormdrive er en lækker måde at indstille kværnen på - også bedre end Mazzer Miniens. Mazzers vænner man sig dog hurtigt til. Det er ikke så galt. Macap M4 klumper mere end en Mazzer Mini med SJ-knive. Den er også langsommere. Jeg ved ikke lige, om de er i rustfrit stål, men de holder nærmest evigt, og de føles ca. lige godt bygget, vil jeg sige. Jeg har helt seriøst aldrig hørt om en af de kværne, der er stået af. Max slidte knive, som skulle skiftes.

                        Jeg kan desværre ikke udtale mig om K3, da jeg ikke har førstehåndserfaring med den. Men den skulle eftersigende kunne konkurrere fuldt ud med de andre to.

                        Jeg vil klart vælge Mini E, hvis alle kværne kostede det samme. Om fordelene så er de ekstra penge værd må være op til den enkelte.
                        - La Pavoni
                        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                        - Aillio Bullet R1
                        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Der er ingen af kværnene der er i rustfast stål , ikke endgang knivene , , men det gør ikke noget
                          motoren i alle er alluminium , og selve huset er også , men det er huset på motoren på en motorcykel også ,det holder
                          det tætteste du kommer på rustfast er en Casasio , den har en bukket blik hus i rustfast stål , men selve indmaden er alluminium

                          Du skal nok gøre op med dig selv om det skal være med eller uden doser

                          Uden , og udvalget er lille og prisen stor hvis du er oppe i kværne fra Minni klassen og op
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • stad
                            Grøn bønne
                            • Jan 2012
                            • 36

                            #14
                            Hej
                            "E", har nævnt (og jeg har læst det i et andet sted på nettet), at Compak K3's knive kan blive for varme. Er det noget du (i) kender til? Der bliver nok snakket om, hvis man laver mange gange kaffe, den ene efter den anden men alligevel er det et minus. Jeg laver tre - fire dobbelt espresso om dagen og selv om jeg gør mig umage for at få et godt resultat hver gang, synes jeg at 5.500 er mange penge. Compac K3 koster 3000. Stor forskel. Compak K3 er også rost på forskellige sites. Men jeg tror, at de fleste ville anbefale mig en Mazzer Mini. Jeg ved ikke.... Jeg er ret forvirret. Mit hjerte siger en ting og min fornuft siger noget andet!
                            Hjælp!!!!

                            Comment

                            • stad
                              Grøn bønne
                              • Jan 2012
                              • 36

                              #15
                              For resten.
                              Rockyen er soldt i dag (jeg fik 900 for en velpasset 5årige maskine.) og jeg har bestilt en Macap M4.
                              Ang. Compak K3 har jeg en test fra England, som står, at man må bruge Compak i max. to minutter af gang og hviletid 10 min. Dette af hensyn til at den bliver for varmt . Har du (i) hjort noget lignende om Macap?
                              Tak for hjælpen

                              Comment

                              Working...
                              X