Skal jeg have nyt portafilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • eigner
    Grøn bønne
    • Oct 2014
    • 28

    Skal jeg have nyt portafilter?

    Efter grundig rengøring af min maskine og grej ser mit portafilter således ud.
    Under chrombelægningen ser det ikke videre lækkert ud. Og jeg er lidt bekymret over at kunne få evt. skadelige metaller med i kaffen.

    Click image for larger version

Name:	2014-11-15 20.51.01.jpg
Views:	1
Size:	38,3 KB
ID:	233823Click image for larger version

Name:	2014-11-15 20.51.08.jpg
Views:	1
Size:	36,8 KB
ID:	233824
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    #2
    Det ser sgu iffy ud, men det er svært at se hvad det er, har du gjort pf grundigt rent?
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Mig bekendt kan det ikke ungås at kromen langsomt slides væk ved brug over en længere årrække, pf er lavet af det samme materiale som kedler, så tror ikke vi lige bliv syge af det (ved berhersket brug). Lidt det samme med Teflon pander, som mange også bekymre sig om, mig bekendt er der ingen der er blevet alvorligt syge af det endnu, på trods af at nærmest alt efterhåndem er belagt med stadset.

      Dit pf ser dog stadig lidt halv beskidt ud.

      Nogle af de brugte maskiner jeg har haft, måtte pf. mm også stå natten over i Cafiza og så skrubbes rene. men jeg er også hysterisk renlig med mit udstyr, og jeg er kold hvis det resterende tyndt slidte krom ryger i processen.

      jeg glæder mig til den dag hvor pf. altid er lavet af råstfrit stål

      Ps. har aldrig kunne forstå hvorfor PF skal krombelægges indeni, det slides jo langsomt væk under brygning og rengøring!
      Last edited by malling; 16. November 2014, 17:56.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • eigner
        Grøn bønne
        • Oct 2014
        • 28

        #4
        Det er skam så rent som jeg kan få det med Cafiza, svamp og børste.. Overfladen er ru og iret. Jeg synes ikke det ser videre sundt ud

        Efter jeg har gjort mit PF rent har jeg ikke brugt det. Jeg tænker at da det var "beskidt" var det irrede da i det mindste gemt under snavset. Så lige pt bruger jeg bare min bundløse PF. Lidt træls at jeg har bestilt dele til min Oscar hjem fra Italien, men først opdager nu, at jeg nok også skulle have haft et nyt PF med.

        Comment

        • act_dk
          Stamgæst
          • Jun 2013
          • 761

          #5
          Tror ikke der er grund til bekymring, men du kan da slibe det irede af med sandpapir. Alternativt kan det da blive til et bundløst PF..

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Sålænge det ikke er grønt , så tror jeg ikke det er skadeligt , hæld noget citron syre i , kun indeni , da det også kan ta krom

            evt smør lidt Kafferens inden i ,og lad det stå, skru håndtaget af og sæt det i opvaske maskinen med det vi ser nedad

            ang krom indeni , de dypper jo bare hele portafiltret , det ville være sværere ikke at gøre det

            det der undrer mig er , HVAD der fjerner kromen , er det kaffen , eller for meget /skrap rengøring
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Sålænge det ikke er grønt , så tror jeg ikke det er skadeligt , hæld noget citron syre i , kun indeni , da det også kan ta krom

              evt smør lidt Kafferens inden i ,og lad det stå, skru håndtaget af og sæt det i opvaske maskinen med det vi ser nedad

              ang krom indeni , de dypper jo bare hele portafiltret , det ville være sværere ikke at gøre det

              det der undrer mig er , HVAD der fjerner kromen , er det kaffen , eller for meget /skrap rengøring
              formentligt en kombi, vand erodere nærmes alt over tid, og kemisk rens gør intet godt ved krom, det har jeg trods alt set ved selvsyn.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • stad
                Grøn bønne
                • Jan 2012
                • 36

                #8
                Når krom er væk. Har det negativ betydning for kaffe smag?
                Stefanos

                Comment

                • stad
                  Grøn bønne
                  • Jan 2012
                  • 36

                  #9
                  Når krom fra porter filter slides væk. Har det negativ betydning i kaffesmag?
                  Stefanos

                  Comment

                  Working...
                  X