Den store mælketråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    Den store mælketråd

    Med håb om at få nogle af diskussionerne samlet lidt, så de er lette at finde er denne tråd tiltænkt at handle om alt der har med mælk at gøre.

    Hvilken mælk foretrækker I i kaffen og hvorfor? Hvilke giver det bedste mikroskum, og hvad har den bedste smag? Frem med mejerierne.

    Øko eller ej? Homogeniseret eller ej? Sød eller let? Nytter det at købe den helt dyre "latte-art-mælk"?
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Den store mælketråd

    Jeg kan selv lægge ud:

    Som med kaffen er jeg lidt præget af begrænset økonomi kombineret med at vi har rigtig stor omsætning herhjemme. Derfor gider jeg ikke give 12 kr. for en liter, eller hvad Naturmælk nu tager for deres dyreste.
    Jeg bruger som regel Arlas ikke-øko sødmælk. Jeg synes den smager godt, og er stabil i kanden. Jeg synes, jeg har haft problemer med bobler i uhomogeniserede økomælk, når jeg har steamet dem. Men det er faktisk længe siden jeg har forsøgt mig i den boldgade.

    I weekenden var vi i sommerhus og købte i den forbindelse 5 liter Jerseymælk helt ubehandlet og frisk fra koen. Den har en massiv fedtprocent på 5,6. (dog skummer jeg lidt af fløden fra for at sænke den en smule) I varm kakao eller islatte er den helt vildt god. (Det er vist den, som Hansen is bruger) I en cappuccino er den måske lidt for meget.. Men som lille singleshot-cap eller i en cortado er den god. Den holder konsistensen godt i koppen, men opfører sig lidt sjovt, når jeg hælder den. (kan fornemmes lidt på billedet) Mælken smager rigtig meget af mælk, hvis man kan sige det. Den fyldte flaske på billedet har jeg ikke rystet. Der kan man rydeligt se fløden øverst. Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1406586768.614837.jpg
Views:	1
Size:	25,3 KB
ID:	223493Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1406586775.982548.jpg
Views:	1
Size:	20,5 KB
ID:	223494
    Last edited by Jens_Muff; 29. July 2014, 00:34.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      For mig/os er økologi en ret stor værdi, så det bliver til harmonie, Thise eller naturmælk. Af de tre synes jeg harmonie er absolut nemmest at styre, men min teknik er ikke fantastisk.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • fotografikeren
        Mørkristet
        • Dec 2011
        • 480

        #4
        Generelt er min latte art teknik ikke fantastisk endnu, jeg kan da lave et hjerte de fleste af gangene, og har lavet et par rosettaer der ikke lignede totalt crap.

        Bruger primært Thise's sødmælk, men jeg er ikke synderlig religiøs omkring det. Den eneste mælk jeg ikke har brudt mig om at smage på eller arbejde med, er den fra Gram Slot(Rema1000). Har prøvet Naturmælks "biodynamisk cafe mælk v2.0" og synes den skummer godt, men den er for tynd i smagen med en fedtprocent på 1.5. Har overvejet at prøve irma's maximælk fra jersey køer, mest for sjov, den er vist på 6%. Arlas LAtte art mælk skummer godt, men jeg har næsten for meget steampower så den bilver svær at styre for mig.

        Efter at have lavet et par is-latter(isterninger, dobb shot og kold sødmælk) kunne jeg godt blive inspireret til at prøve en ikke-øko mælk, da jeg synes de uhomogeniserede mælk skiller ret meget i den sammenhæng - det kan, for sarte sjæle, virke knap så indbydende.
        Mazzer Robur Electronic
        Nuova Simonelli Appia II
        BWT Bestmax Premium
        Aeropress
        Wilfa kværn
        Håndkværn og et par stempelkander

        Comment

        • Rallen
          Administrator
          • Jul 2012
          • 1003

          #5
          Jeg har også prøvet diverse varianter, og synes klart bedst om Naturmælk. Jeg er dog også begrænset af en SU, hvorfor jeg oftest blot benytter Arlas sødmælk, som jeg synes fungerer rigtigt godt. Har en enkelt gang forsøgt mig med Latte Art mælken fra Arla, som jeg bestemt ikke var fan af.

          Jeg har i øvrigt tilsyneladende anderledes smagsløg end de fleste andre - jeg sørger for at mælken aldrig bliver decideret "varm", fordi jeg synes den smager langt bedre som lunken. Det lyder ret underligt, but works for me..
          --
          Rasmus

          Comment

          • Jens_Muff
            Master Brewer
            • Sep 2011
            • 2615

            #6
            Oprindeligt indsendt af Rallen Se indlæg
            Jeg har i øvrigt tilsyneladende anderledes smagsløg end de fleste andre - jeg sørger for at mælken aldrig bliver decideret "varm", fordi jeg synes den smager langt bedre som lunken. Det lyder ret underligt, but works for me..
            Ved du hvor mange grader C du opvarmer til?

            Jeg foretrækker personligt 60 grader.
            - La Pavoni
            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
            - Aillio Bullet R1
            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

            Comment

            • Rallen
              Administrator
              • Jul 2012
              • 1003

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
              Ved du hvor mange grader C du opvarmer til?

              Jeg foretrækker personligt 60 grader.
              Nope, men har ofte overvejet at måle. Det vil jeg lige gøre i morgen :-)
              --
              Rasmus

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Jeg har det lige omvendt, jeg fortrækker at mælken er en 65-67c det syntes jeg giver en dejlig god sødme.

                Jeg er ikke vildt religiøs men jeg bruger altid uhomongeniseret øko mælk, og der er vel ikke noget mærke i Kbh jeg ikke har prøvet. Thise, Naturmælk eller Irma's sødmælk er dog ofte det jeg bruger pga. tilgængeligheden, men ølingegaard og Irmas gårdmælk er jeg personligt ret vild med, det er dog dyrt.

                Men generelt syntes jeg altid Jersey mælk er godt hvis kaffen ikke er alt for syrlig.
                Last edited by malling; 29. July 2014, 18:42.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #9
                  Som udgangspunkt er det mine principper om mælk, der er mere afgørende end hvorvidt de laver perfelt skum.
                  Dvs. at jeg udelukkende bruger økologisk, uhomogeniseret mælk, som ikke på nogen måde er relateret til monopolet Arla.
                  Af helbredsmæssige årsager bruger jeg så letmælk eller evt. Irmas barista mælk på 2%.
                  Ellers bliver det typisk til Naturmælk, og Jersey mælkene fra Irma og Brugsen.
                  Osted mælk fra Rema 1000 og Gårmælk er også hyppige gæster, samt Øllingegård, hvis jeg kommer forbi et sted der har det.
                  Jeg er for længe siden stoppet med at steame med termometer, men jeg ligger nok i onrådet af de 65.
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • Xiburst
                    Master Brewer
                    • Feb 2012
                    • 1762

                    #10
                    Køber den billigste sødmælk der hvor jeg nu engang handler den dag.. Umiddelbart ingen mærkbar forskel i dem, eller naturmælk der også har været igennem..
                    Rocket Giotto
                    Casadio Istantaneo
                    Gene Café
                    Aeropress
                    V60

                    Comment

                    • Jens_Muff
                      Master Brewer
                      • Sep 2011
                      • 2615

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                      Jeg er for længe siden stoppet med at steame med termometer, men jeg ligger nok i onrådet af de 65.
                      Jeg er faktisk inden for det sidste års tid begyndt at bruge termometer igen. Jeg syntes, at der var lidt for stor forskel på temperaturen på mine mælkedrikke, og det tager måske 2 sek. ekstra for mig at bruge det pr. steamning.
                      - La Pavoni
                      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                      - Aillio Bullet R1
                      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                      Comment

                      • Rocco
                        Espresso
                        • Jan 2009
                        • 503

                        #12
                        Jeg bruger Øllingegård sødmælk mælk. Den er god at arbejde med, har en dejlig fyldig fedme i mælkesmagen. Den har langt mere smag end fx. Arla, mere fylde end både Naturmælk og Thise.

                        Til cap bliver temperaturen 55-60, men hvis den skal ned med det samme bliver den 50, dog bliver mælken ret voldsom i sødmen når den ikke kommer over de 50.

                        Jeg vil umidbart fraråde termometer til andet en at tjekke hvis man har behov for det. Hånden er langt mere præcis og fanger meget hurtigere temperatur udsving end et termometer gør. Især det gamle analog termometer er meget langsomme og skal næsten stoppes 10 grader fra målet da de har så stor forsinkelse på.
                        Izzo Alex Duetto III
                        Mazzer Major E

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Rocco Se indlæg
                          Jeg vil umidbart fraråde termometer til andet en at tjekke hvis man har behov for det. Hånden er langt mere præcis og fanger meget hurtigere temperatur udsving end et termometer gør. Især det gamle analog termometer er meget langsomme og skal næsten stoppes 10 grader fra målet da de har så stor forsinkelse på.
                          Tja, de første gange man bruger termometeret, kan man i hvert fald ikke regne med det. For jeg stopper nemlig som du siger ved 50, når jeg vil ende på 60. Men selvom det er et analogt termometer, så oplever jeg det ikke som særlig upræcist - blot langsomt. Jeg fandt hurtig ud af, hvornår jeg skal stoppe ved de forskellige mængder.

                          Tvært imod syntes jeg jeg manglede stabilitet med hånden. Nogle dage var min smertetærskel højere end andre, og så kom jeg til at brænde mælken på - særligt efter jeg fik Vivaldien, som steamer rigtig hurtigt.
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Jeg plejer nu også blot at bruge hånden, og når jeg absolut ikke kan holde kanden er det omk de 65c

                            Men ja det er korrekt at de anologe skal man stoppe når den viser ca. 48-54c

                            Øllingegaard er utrolig dejlig i brug og smag, men bryder mig absolut ikke om den i kombi med en meget syrlig espresso, det bliver simpelthen for vammelt, der fortrækker jeg klart en mindre fyldig og sød mælk.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                              Jeg er faktisk inden for det sidste års tid begyndt at bruge termometer igen. Jeg syntes, at der var lidt for stor forskel på temperaturen på mine mælkedrikke, og det tager måske 2 sek. ekstra for mig at bruge det pr. steamning.
                              Så har du vist ikke været på kursus hos Stiller.

                              Nå, men jeg prøvede lige at måle efter.
                              Godt nok har jeg bløde kontorfingre, men det overrasker mig alligevel, at jeg endte omkring 55.
                              Drikkemæssigt har jeg ikke lyst til, at den er meget varmere.
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              Working...
                              X