Frappé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Thebat18
    Stamgæst
    • Dec 2009
    • 990

    #16
    Jeg har ville skrive dette de sidste 14 dage.

    Men jeg faldt over en lille ting, som virkede mega fedt i en Frappé
    Et lille skvæt danskvand ( fra sodastream feks)
    Det giver et flot skum, med smag af kaffe og danskvand - den kulsyre smag. samt den lille sidenote går igen i kaffen, smager lidt ala tonic-water.
    Det er super delikat og den sidenote-smag er nærmest som lavet til den friske kolde drik.

    Lad være med at brug for meget danskvand, for det skummer HELT VILDT.

    En lille opskrift jeg selv er glad for:

    1: Tag et højt glas. og lav et dobbeltskud ned i en smule rørsukker ( jeg bruger et kontra-sukker-brev)
    2: swirl/rør rundt ganske kort og tilsæt masser af is.
    3*: tilsæt et skvæt danskvand og top op med vand, evt omvendt rækkefølge, det giver en lettere friskere/lysere skum.

    (* et skvæt orange Grand Marnier, før danskvandet bliver hældt, gør også godt)

    - Jeg vil prøve danskvand i en Shakerito også, da den sikkert også virker godt der.
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

    Comment

    • Torbenc
      Lysristet
      • Sep 2010
      • 85

      #17
      Min søster bor i Grækenland, og har tidligere haft en Café dernede.

      Frappé var min indgangsdrik til kaffe, og drikke den stadigt året rundt!

      Her er lidt facts:

      Frappé mixes bedst med en Frappé-mixer


      De fåes både som håndholdte, og stationære. Fælles for begge er at mixeren har en plade i enden, i forhold til dem vi kan købe i Danmark.
      Dette producerer mikroskum.

      Frappé laves traditionelt med instant kaffe - Nescafé Classic er den bedste (Nescafé Frappé er bare et forsøg på at sælge en specialvarer)

      Når man bestiller i Grækenland er der flg. valg:
      Frappé - intant-kaffe, sukker og isterninger, toppet med vand.
      Frappé med mælk - Samme som Frappé, bare med mælk (vores kaffefløde, fx fra Lidl minder mest om mælken der bruges. Pga. vi ikke kan få den rigtige mælk her i Danmark, er det svært at få den helt rigtige smag.)

      Grækerne kan godt lide deres Frappé SØD - Derfor bestiller jeg altid Frappé medium with milk - Medium indikerer sukkermængden.

      Fremgangsmåden:

      2 tsk. Instant-kaffe
      1 tsk. sukker (2 hvis den skal være som grækerne kan lide den)
      1 - 1,5 spsk. vand

      Dettes mixes indtil man har fået en kaffeskum - Nogen kan bedst lide skummet hårdt pisket, andre kan bedst lide den som letpisket flødeskum. (Jeg er til den sidste version)

      Derefter hældes der isterninger i glasset, og der fyldes ca. 3/4 til 1 dl. vand i glasset.

      Vil man have mælk i, hældes det nu i glasset - Mængden er alt efter smag.



      Glem alt om flødeskum, karamel og alt andet - Det er Frappuccino'er og ikke Frappé's (LÆR NOGET HER McD - Selvom det er Starfucks trademark, så kald dem ikke Frappé!!)


      Hvis nogen er interesseret i de rigtige Frappé mixere, kan jeg evt. arrangere fælleskøb. Prisen er ca. 150,- pr. stk. for håndholdte og det dobbelt for stationære.

      Comment

      Working...
      X