Dattera Sweet Col. - hvem sælger den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    Dattera Sweet Col. - hvem sælger den?

    For tiden er jeg meget begejstret for Dattera Sweet Collection, den har alle de "dybe" "varme" og søde smagsnuancer som på en måde er en forfriskende forandring i en tid hvor alle de seriøse kafferistere går efter frugt og blomster.
    Jeg køber den i øjeblikket hos The Coffee Collective, men syntes at de rister espressoen en anelse for lyst.

    Google fortæller mig at Kontra kaffe havde den på kort visit engang, men jeg finder ikke nogen lagerførende kilder i DK.

    Det er jo ikke den mest hemmelige kaffe, så jeg vil meget gerne høre om der er nogen her som er stødt på den hos nogle af dem i handler med?

    På forhånd tak.
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    #2
    Eller hvis nogen har forslag til en alternativ Brasilianer med samme rafinerede elegance, så lad mig høre.

    Comment

    • filip
      Stamgæst
      • Mar 2008
      • 761

      #3
      bellabarista i uk har en Daterra yellow bourbon, ikke helt billig og martinmic leder efter en at dele fragten fra bellabarista til dk med.

      Mazzer Mini Electronic A
      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
      Gene Café kafferister
      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
      Mypressi Twist


      \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
        For tiden er jeg meget begejstret for Dattera Sweet Collection, den har alle de "dybe" "varme" og søde smagsnuancer som på en måde er en forfriskende forandring i en tid hvor alle de seriøse kafferistere går efter frugt og blomster.
        Jeg køber den i øjeblikket hos The Coffee Collective, men syntes at de rister espressoen en anelse for lyst.

        Google fortæller mig at Kontra kaffe havde den på kort visit engang, men jeg finder ikke nogen lagerførende kilder i DK.

        Det er jo ikke den mest hemmelige kaffe, så jeg vil meget gerne høre om der er nogen her som er stødt på den hos nogle af dem i handler med?

        På forhånd tak.
        De kan købes ved "stalddøren" på et risteri i Valby :-)

        Priserne svinger fra 120-80 kr. pr. kilo alt efter humør tror jeg.

        Det ligger efter Shell (udadgående) ved Toftegårds Plads, inde bag der hvor der er møbelhus.

        Man skal lede lidt efter det.

        Mener det er tirsdag eller onsdag de rister og er der.

        Mvh.
        Kristian
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • SweetBrikka
          Espresso
          • Dec 2012
          • 591

          #5
          Tak filip,
          Prisen ser vist meget normal ud, men det er yellow bourbon varianten. Den har normalt citrus noter som jeg ikke bryder mig om i min espresso. Sweet collection er baseret på red bourbon med meget behersket syrlighed.
          Men tak for tippet.

          Comment

          • SweetBrikka
            Espresso
            • Dec 2012
            • 591

            #6
            Kristian,

            Der lyder som noget der skal undersøges. Super tip, tak.

            Comment

            • Anderstknudsen
              Mørkristet
              • Oct 2012
              • 376

              #7
              Altså jeg går ud fra at det er grønne bønner der tales om til 80-120 kr ikke sandt ? Ellers er det da helt skudt!
              Rancilio Silvia V3 PID
              Mahlkönig Vario + Wilfa CGR-1
              Gene Café
              Aeropress + Hario V60

              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Naturligvis grønne :-)
                Jeg har ladet mig fortælle at de sælges til kr. 150 engros pr. kilo til de større aftagere, ristet.
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • SweetBrikka
                  Espresso
                  • Dec 2012
                  • 591

                  #9
                  Blot til info: Jeg var forbi i sidste uge. Der var flere opslag på dørene vedr. staldørssalg men ikke et øje. Jeg har dem mistænkt for at være gået på ferie uden at updater deres hjemmeside eller seddel på døren. Jeg prøver igen om nogle uger.
                  I øvrigt er hele FL.Smith grunden én stor byggeplads, så man kan ikke komme dertil via Gl. Køgelandevej, men skal bruge Vigerslev Alle istedet.

                  Comment

                  • Tobias
                    Mellemristet
                    • Sep 2010
                    • 170

                    #10


                    Fyren som har firmaet heder Klaus Fricke.

                    Jeg har handlet kaffe hos ham 2 gange nu. Man kan bestille optil 19 kg kaffe og skal så betale forsendelse ca. 130 kr (så vist jeg husker). For mig har det været en god oplevelse at handle hos ham. Hos tyskerne er det normalt at handle med bankoverførsel og ikke kreditkort. Dvs man bestiller får en bestillingsfakture, overfører pengene hvorefter han sender kaffen afsted...

                    Priserne er efter min mening også rigtig gode.

                    Er der nogen som kan anbefale nogle bestemte bønner at kombinere med dattera espresso collection (sorry hvis jeg forurener tråden)

                    Jeg har kan anbefale Klaus' Kenya aa+ (er vist udsolgt) og Dattera Espresso coll. Har etiopisk sidamo på lager (som jeg endnu her til gode at riste).
                    Last edited by Tobias; 26. August 2013, 22:12.

                    Comment

                    • SweetBrikka
                      Espresso
                      • Dec 2012
                      • 591

                      #11
                      Godt link. Jeg har ikke lige gennemskuet hvordan Dattera "espresso"- og "sweet" collection adskiller sig fra hinanden. Jeg undrer mig i øvrigt over at netop denne bønne er fra 2011 høsten hvor det meste andet på hjemmesiden er fra 2012 og 2013, men det kan jo være en slå fejl.
                      Jeg har ikke været hos CPH Roasters stalddørssalg endnu, så en eventuel bestilling må lige vente lidt.

                      Sidebemærkning; jeg bemærkede med interesse at han sælger flere Premium Robusta. Efter jeg fandt ud af at kvalitets robusta godt kan ramme SCAA definitionen af "speciality coffee", har jeg været lidt interesseret i at inkludere noget i en espresso blend.

                      Comment

                      • Tobias
                        Mellemristet
                        • Sep 2010
                        • 170

                        #12
                        Jeg tror at den er fra 2011. Satte sidste ordrer hos ham i juni og fik her Kenya fra 2011, Dattera 2011 og etiopisk cherry red 2012.
                        2011 er selvfølgelig ikke fra i går, men det er vist ret kontroversielt om det i 2013 har betydning om høsten er fra 11 eller 12....

                        @ SweetBrikka har sendt en PM

                        Comment

                        Working...
                        X