Hjælp til elektronik til timer mod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Dyrlægen
    Espresso
    • Sep 2012
    • 625

    #31
    Herligt Venter du stadig på tragten fra espressomachinedocter.de ?

    Har du så fået bestilt den 10 turns pot fra ebay?
    Jeg kunne godt finde på at bestille en, men er også faldet over stereo pot's, hvilket også kunne være sjovt at prøve af mht til single og dobbelt shot, eller triple
    Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
    Elektra Nino - Med Pulse Mod
    Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
    Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

    Comment

    • sjs
      Mellemristet
      • May 2012
      • 191

      #32
      Hehe, ja de tyskere har sgu ikke travlt. Har snart 2 mdr jubilæum med min bestilling

      Venter lige med at bestille en ny pot til jeg ved om den anden er præcis nok. Er lige løbet tør for bønner, præcis som den var klar til test.... Dårlig timing.

      Stereo lyder cool, men det bedtyder to relæer? Laver egentlig kun dobbeltshots, så jeg har ikke rigtig brug for det.

      Comment

      • momato
        Espresso
        • Dec 2011
        • 599

        #33
        Huh, stereo? På en eller anden måde skulle det fixes så ethvert interval (i.e. modstanden) der passer til et dobbelt shot ved en given kaffe (hvilket nok er det normale) skal enten halveres eller ganges med 1.5 for at få hhv single eller triple. Og det vil så kræve at forholdet mellem modstand og delay er lineær - er den det? Eller hvad mener du med stereo? Man kunne muligvis koble den anden side af et stereopot ind i serie via en omskifter. Men det ville jo kun fordoble modstanden. Og give længere delay. Som så måske er lineært?

        Comment

        • Dyrlægen
          Espresso
          • Sep 2012
          • 625

          #34
          Det var da godt gammeldavs træls.. Kan du ikke bestille et andet sted i EU til nogenlunde samme pris?

          Stereo betyder bare at der to potter i en pot Potten har to af de runde bunde, med hver deres variable modstand, fuldstændig uafhænige af hinanden, så hvis du trykke aksen i bund, så juster man på den længst væk og ud igen så juster man på en anden modstand. Så det er aksens postion der afgøre om det er den ene eller anden modstand der er i spil.
          Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
          Elektra Nino - Med Pulse Mod
          Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
          Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

          Comment

          • momato
            Espresso
            • Dec 2011
            • 599

            #35
            Nåh, troede du mente stereo som i sådan et der fx regulerer volumen. Det du nævner er jo egentlig to separate potmetre. Anyway, hvor ser du dem henne? Kobler du A helt ud når du kobler B ind? Og bliver A hvor den er når du regulerer på B? Og kan du så hoppe tilbage til A hvor den var oprindeligt?

            Comment

            • Dyrlægen
              Espresso
              • Sep 2012
              • 625

              #36
              Jeg har ikke helt styr på det.. Jeg har bare fået det indtryk at det virker sådan, efter at have set en video, er dog ikke sikker

              Jeg har snakket med ham der har lavet denne timer, da jeg selv planlægger at bygge sådan en direkte ind i min major. Lig mærke til hvordan han betjener hans pot.
              Last edited by Dyrlægen; 19. February 2013, 21:27.
              Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
              Elektra Nino - Med Pulse Mod
              Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
              Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

              Comment

              • momato
                Espresso
                • Dec 2011
                • 599

                #37
                Det er i hvert fald ikke et almindeligt stereopotmeter. De regulerer begge modstande ens. Men uanset, det er smart hvis man har brug for flere settings. Men hvad adskiller hans timer fra din - bortset fra omskifteren? Spørg ham hvad det er for en switch - resten har du jo styr på :-)

                Comment

                • Jacob
                  Master Brewer
                  • Feb 2008
                  • 1600

                  #38
                  Jeg tror ikke det er et potmeter, det må være en Rotary Encoder med kontakt

                  Comment

                  • sjs
                    Mellemristet
                    • May 2012
                    • 191

                    #39
                    Kender du andre steder?

                    Vildt setup i videoen. Hvor meget regner du med at det løber op i?

                    Comment

                    • momato
                      Espresso
                      • Dec 2011
                      • 599

                      #40
                      Videoen viser jo at han regulerer på A uden at B påvirkes, du kan godt få to settings ihvertfald. Jeg er spændt på hvordan hans knap virker.
                      Jeg gætter på at det er en variabel resistor OG en switch; begge føder ind til noget Arduino. Switchen skifter mellem A og B og den variable modstand (som hedder en rheostat, ikke et potmeter i princippet) føder IC'en med strøm så tiden reguleres. Tror ikke det bare er klik og drej og en delay timer.

                      Comment

                      • momato
                        Espresso
                        • Dec 2011
                        • 599

                        #41
                        ....og Jacob havde så anden halvdel af svaret i mellemtiden. Nu er jeg endnu mere sikker :-)
                        Last edited by momato; 19. February 2013, 21:49.

                        Comment

                        • Jacob
                          Master Brewer
                          • Feb 2008
                          • 1600

                          #42


                          Fuktionaliteten ligger udelukkende i softwaren - der kunne lige så godt være 6 i stedet for 2 'kanaler'/timere/whatever
                          Last edited by Jacob; 19. February 2013, 21:55.

                          Comment

                          • Dyrlægen
                            Espresso
                            • Sep 2012
                            • 625

                            #43
                            Jeg har lige fået en komplet indkøbsliste, logiboard sch og kode af ham Det er som der bliver sagt en Rotary Encoder...

                            Det vil koste 72 dollars ifg hans liste, måske lidt mere hvis jeg køber ind her i DK.
                            Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
                            Elektra Nino - Med Pulse Mod
                            Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
                            Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

                            Comment

                            • momato
                              Espresso
                              • Dec 2011
                              • 599

                              #44
                              Den vil jeg gerne have en kopi af. Med den pris giver det ikke meget mening at lave den mere analoge version. Er de 72 USD inkl strøm?

                              Comment

                              • Dyrlægen
                                Espresso
                                • Sep 2012
                                • 625

                                #45
                                Ja han har bare brugt en Apple ipod oplader kinastyle til et par dollar @ 5 volt.

                                Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
                                Elektra Nino - Med Pulse Mod
                                Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
                                Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

                                Comment

                                Working...
                                X