Mazzer Super Jolly klumper....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    #16
    Jeg har en doserless mini, og har også lidt problemer. Efter jeg blev opmærksom på hvor meget kaffe der sidder og ældes i kanalen, blev min indre gnier aktiveret. Jeg prøvede så at rense ud efter sidste skud med en lille pind, og ja lidt besværligt...Men hvad der var værre var at nu vare det helt umuligt at få et ordentligt første skud, da konsistensen divergerede for meget i det kværnede kaffe grundet klumper/ikke klumper. Så jeg røg en tur rundt på nettet og fandt lidt inspiration:

    Jeg hev vores gamle køkkensi/sigte frem og klippede netdelen af. Den skubbede jeg så ned i tragten så den kanter lige under udløbet. Og ved hjælp af en teske er det nemt at si kaffen, og resultatet er en perfekt ensartet "fluffy" kaffe i filteret. I koppen er det også helt super, så her efter de to første testforløb tyder alt på at der er vejen frem.

    Om jeg tør fjerne gitteret i udløbet ved jeg ikke endnu. Men det kan være det kommer, for det er lidt svært at få alt det gamle kaffe ud.

    Vil kaffen mon stadig opføre sig statisk og uhåndterligt efter at have været en tur gennem sigten, hvis man fjerner gitteret?

    Comment

    • RasmusDJ
      Stamgæst
      • Mar 2012
      • 950

      #17
      Tag evt et billede og smid op
      //Rasmus Bonnesen

      Comment

      • Casper
        Espresso
        • Jun 2012
        • 709

        #18
        Hvis du alligevel står og roder i tragten med en teske vil jeg ikke mene du behøver static screen.
        Prøv at fjerne begge screens og så hjælp det sidste kaffe fra chuten og tragten videre med en pensel.
        Det har jeg stor succes med på Kony E.

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #19
          Click image for larger version

Name:	IMG_4348.JPG
Views:	1
Size:	65,0 KB
ID:	221726

          Pænt er det ikke, men det virker ;-)

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #20
            Nåh, men jeg kunne ikke vente...Så jeg har nu fjernet gitteret. Det var nemt, og det bliver lige så nemt at geninstallere hvis det skulle blive aktuelt - jeg fik lirket tapen løs uden at jeg behøvede at bruge kniv, så det er bare ind igen.
            Resultatet ser så fint ud, at jeg nok bliver nødt til at lægge sigten i skuffen igen. Ingen statiske unoder, eller klumper for den sags skyld

            Nu står opgaven så på at reetablere sigten igen, så jeg ikke skal i Kunst og Køkkentøj og smide e 20'er for en ny ;-)

            Comment

            • Sonne
              Master Brewer
              • Jul 2007
              • 1641

              #21
              Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
              Ingen statiske unoder, eller klumper for den sags skyld
              Bare rolig - problemet med static vender sikkert tilbage uden gitteret i
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
              La Pavoni Professional
              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
              BLOG

              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #22
                Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
                Bare rolig - problemet med static vender sikkert tilbage uden gitteret i
                Tak for støtten Men det tager vi så bare derfra...det var også derfor jeg var så nænsom da jeg fjernede det. Men man kan evt eksperimentere med et customgitter lavet papirclips, hvis man ikke vil sinke flowet for meget. Eller klippe lidt i det originale.

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #23
                  Jeg skulle alligevel ha Majorens doser af til rensning og smøring og så gav jeg mig til at lege med en Mini E tragt jeg har haft liggende. Efter at ha haft den på for et par år siden havde jeg ellers droppet den igen, da jeg ikke kunne leve med at spilde de 5-7 gr kaffe der bygges op bag ved antistatic gitteret. At køre uden gitteret har ikke været en mulighed da den ellers sviner over det hele pga static.
                  Inspireret af Mahlkönig K30'erens måde at håndtere klumper, skar jeg en silikoneflap til montering mellem tragt og kværnen. I bunden af flappen har jeg bundet en en fiskesnøre med et lille lod i den anden ende. Nu kværner den helt uden static-problemer. Vær opmærksom på at dette er en grov prototype og at flappen kan skæres noget pænere



                  Flappen kan nu holdes oppe vha loddet og dette giver mulighed for at børste udgangshullet helt fri for kaffe efter endt kværning.

                  Last edited by Sonne; 1. March 2013, 16:44.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • pingel
                    Coffeeholic
                    • Jan 2012
                    • 1007

                    #24
                    Det er så smart det der! Har selv tænkt lidt i den retning, hvis det bliver nødvendigt for mig - hvorfor får jeg aldrig en god idé først men alt credit til dig for at lave en super lavpraktisk løsning, helt i Mazzers ånd - super!

                    Comment

                    • Falckmanden
                      Coffeeholic
                      • Feb 2009
                      • 1370

                      #25
                      Vi må simpelthen ha en video Sonne.

                      Det ser spændende ud.
                      Hjemme:
                      ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                      La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                      Mazzer Robur E

                      Arbejde:
                      ECM Michelangelo 2grp
                      Mazzer Major

                      Comment

                      • Casper
                        Espresso
                        • Jun 2012
                        • 709

                        #26
                        +1 Levende billeder til folket!

                        Måske kunne man lave flabben lidt længere og sætte en lille skrue i. Så kan den måske foldes op og hægtes i hakket under justerings skiven når man børster chuten.
                        Last edited by Casper; 1. March 2013, 18:27.

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #27
                          OK, så er I udsat for håndholdt kamera så det gør noget. Jeg har hørt fra Kasper at der skal være børnelyde i baggrunden, så der gik lidt inden det kom på plads
                          Last edited by Sonne; 1. March 2013, 19:46.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • momato
                            Espresso
                            • Dec 2011
                            • 599

                            #28
                            Ser jo ud til at virke. Er der nogen grund til ikke at montere flappen på låget? Så har den auto-remove funktion. Hvis du da bruger låget...

                            Comment

                            • Sonne
                              Master Brewer
                              • Jul 2007
                              • 1641

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af momato Se indlæg
                              Ser jo ud til at virke. Er der nogen grund til ikke at montere flappen på låget? Så har den auto-remove funktion. Hvis du da bruger låget...
                              Har tænkt på det men kunne ikke komme på en måde at fastgøre flappen så den sidder ordentligt til.
                              La Marzocco GS/3 AV
                              Mahlkönig K30 Vario
                              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                              La Pavoni Professional
                              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                              BLOG

                              Comment

                              • Falckmanden
                                Coffeeholic
                                • Feb 2009
                                • 1370

                                #30
                                Spændende.. Den ide kunne sagtens havne på min major også.

                                Det var lidt svært at se resultatet i PF men det så lidt klumpet ud. Men slipper man for en masse gammel kaffe i chuten så er det da et forsøg værd.
                                Hjemme:
                                ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                                La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                                Mazzer Robur E

                                Arbejde:
                                ECM Michelangelo 2grp
                                Mazzer Major

                                Comment

                                Working...
                                X