Mazzer Super Jolly klumper....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Blackdove
    Grøn bønne
    • Jan 2013
    • 46

    Mazzer Super Jolly klumper....

    Hej Alle

    Jeg har efter grundig overvejelser og med hjælp fra flere af forummets brugere endelig anskaffet mig en ny kværn: En Mazzer Super Jolly Electronic.

    Det er en virkelig fed kværn og den udstråler fra første øjekast kvalitet. Men men men..... Den klumper!!!!

    Det skal siges, at jeg købte kværnen fra ny, og at den nu har kværnet ca. 80 dobbeltshots, hvilket jo ikke er ret meget. Har læst, at knivene skal køres til, men hvad vil det sige? Snakker vi 5, 10 eller 20 kg kaffe?

    Mine shots er umiddelbart blevet bedre, men jeg benytter fortsat WDT-distributionsmetoden, inden jeg tamper, hvilket jeg havde håbet på, ikke var nødvendigt.

    Er der nogle af forummets Mazzer-eksperter (Sonne, Falckmanden), der kan være behjælpelige med lidt indputs?

    /Thomas
    Jeg kan også godt li' kaffe!!!!!
  • Falckmanden
    Coffeeholic
    • Feb 2009
    • 1370

    #2
    Jeg kan ikke være specielt behjælpelig da min SJ var en dosermodel og overhovedet ikke klumpede. Nok pga at doseren slog de sidste klumper i stykker.
    Min Major er jo ombygget med en minitragt og et antistatic gitter og den klumper heller ikke. Jo hvis jeg smider mørkristet kaffe i kværnen kan den godt klumpe en smule.

    Er der egentlig gitter i de nye SJ E?

    Prøv at smid et billed op af klumperne.

    VH Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

    Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

    Comment

    • Blackdove
      Grøn bønne
      • Jan 2013
      • 46

      #3
      Hej Kasper

      Tak for et hurtigt svar.

      Der er gitter i de nye SJ Electronic. Jeg tager nogle billeder af klumperne i morgen, når jeg kværner igen. Lige nu har jeg nogle bønner fra Stellini Kaffe i kværnen, og de er forholdsvist mørkristet. I hvert fald i forhold til bønner fra TCC. Det kan være, at det bliver en smule bedre med lysere bønner.

      Hvad har du af erfaringer med, at nye kværnblade skal køres til?

      /Thomas
      Jeg kan også godt li' kaffe!!!!!

      Comment

      • Moes
        Mellemristet
        • May 2011
        • 164

        #4
        Hej Thomas. Jeg har samme kværn som dig, også købt som ny for godt 1,5 år siden. den kan godt finde på at klumpe ved mig også, især når jeg indstiller til lidt finere formaling og som du også selv nævner, ved mørk ristet kaffer.
        MEN giv den tid.. den skal tilkøres. Tror du skal regne med mindst ca 20 kg før det begynder at fortage sig, mener det var der før jeg kunne få en ordentlig konsistens uden klumping .
        Tælleren står pt på 3867. Jeg har skiftet til de omtalte Duranium knive for godt 3 mdr siden dog uden den store tids besparelse (skulle kunne køre et dobbelt skud på under 8 sek.) det får jeg den ikke under endnu.
        Men alt i alt skal du nok blive rigtig glad for den, det er sgu en "über" klasse kværn og den laver rigtig god ens konsistens kaffe
        Rancilio Epoca E-1 v. 2011 (mod. manuel switch for Pre-infusion (line-in pressure) & IMS Countersink Shower Screen.)
        Mazzer Kony E (mod. manual switch home mode (Bypass Fan)
        Mazzer Super Jolly E (mod. Org. Titanium Burrs.
        Bestmax Premium m
        WBC nuova simonelli tramper - Espro Calibrated Tamper - Mazzer Alu Tamper
        Moccamaster Clubline
        V60 Hario

        Comment

        • Xiburst
          Master Brewer
          • Feb 2012
          • 1762

          #5
          stelini kaffen er virkelig mOrk ! De poser jeg har kObt fOr i tiden havde altid temmelig meget olieudtraek. SAa det kan vel spille ind ?
          Rocket Giotto
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          V60

          Comment

          • Falckmanden
            Coffeeholic
            • Feb 2009
            • 1370

            #6


            Her er et dobbeltskud fra min Major på TCC espressoblend.
            Hjemme:
            ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
            La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
            Mazzer Robur E

            Arbejde:
            ECM Michelangelo 2grp
            Mazzer Major

            Comment

            • Blackdove
              Grøn bønne
              • Jan 2013
              • 46

              #7
              Jeg må ud og købe nogle billige bønner og så ellers bare kværne løs. Ellers kommer det til at tage ca. 80 uger, inden jeg runder de 20 kg kaffe.....

              Jeg har faktisk overvejet at investere i Duranium-knivene, men hvis der alligevel ikke rigtig er forskel, kan det vel næsten være ligegyldigt? Kan det ikke være fordi, at de også skal køres til? Har du bemærket nogen smagsmæssig forskel i koppen efter skiftet?

              /Thomas
              Jeg kan også godt li' kaffe!!!!!

              Comment

              • Blackdove
                Grøn bønne
                • Jan 2013
                • 46

                #8
                Oprindeligt indsendt af Falckmanden Se indlæg


                Her er et dobbeltskud fra min Major på TCC espressoblend.
                Kasper:

                Min konsistens er ikke i nærheden af din, der er mange flere klumper. Jeg er faktisk nødt til at kværne ned i en mindre skål og så overføre til filterkurven bagefter. Hvis jeg kværner direkte i kurven, er der kaffer over hele bordet.

                Jeg kan af underlige årsager ikke lige finde ud af at oploade det billede, jeg tog i morges, men regner stærkt med, at det lykkedes i aften, når jeg kommer hjem fra arbejde.

                Thomas
                Jeg kan også godt li' kaffe!!!!!

                Comment

                • SweetBrikka
                  Espresso
                  • Dec 2012
                  • 591

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Blackdove Se indlæg
                  ... Hvis jeg kværner direkte i kurven, er der kaffer over hele bordet. ...
                  Er Mazzer ikke berømt for det?
                  Hvordan er sammenhængen mellem klumper og svineriet?

                  Comment

                  • Falckmanden
                    Coffeeholic
                    • Feb 2009
                    • 1370

                    #10
                    Hvis du har billedet liggende i ''clouden'' så kan du linke til det ved at bruge denne metode [img]link til billed her[/img] Det gør jeg selv fra google+

                    Det kan også være at billedet fylder for meget, det må kun være 1 MB stort hvis du uploader det til sitet.

                    VH Kasper
                    Hjemme:
                    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                    Mazzer Robur E

                    Arbejde:
                    ECM Michelangelo 2grp
                    Mazzer Major

                    Comment

                    • Blackdove
                      Grøn bønne
                      • Jan 2013
                      • 46

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
                      Er Mazzer ikke berømt for det?
                      Hvordan er sammenhængen mellem klumper og svineriet?
                      "over hele bordet" var måske en overdrivelse... Jeg vil skyde på, at 2 til 5 gram rammer ved siden af kurven. Tror det skyldes, at den formalede kaffe ikke falder sammen, når den klumper, hvorfor det hele (15 g) ikke kan være i kurven.

                      Thomas
                      Jeg kan også godt li' kaffe!!!!!

                      Comment

                      • Moes
                        Mellemristet
                        • May 2011
                        • 164

                        #12
                        Ja, køb du bare en masse bønner ... ) Ej, bare rolig, det kan saktens være du får den til at køre med mindre.
                        Duranium-knive (Dura-mill) har jeg købt hos espressocare.com Se link til tråden:


                        Men som sagt, jeg kan ikke få den meget under de 11-12 sek. for ca 17g. Som jeg ellers havde håbet.. Skulle også give en smugle mere "flavor" i koppen med dem, det kan jeg godt nok ikke smage. Så må være op til den enkelte at vurdere ) MEN lir er det sgu ))
                        Rancilio Epoca E-1 v. 2011 (mod. manuel switch for Pre-infusion (line-in pressure) & IMS Countersink Shower Screen.)
                        Mazzer Kony E (mod. manual switch home mode (Bypass Fan)
                        Mazzer Super Jolly E (mod. Org. Titanium Burrs.
                        Bestmax Premium m
                        WBC nuova simonelli tramper - Espro Calibrated Tamper - Mazzer Alu Tamper
                        Moccamaster Clubline
                        V60 Hario

                        Comment

                        • Blackdove
                          Grøn bønne
                          • Jan 2013
                          • 46

                          #13
                          Kasper:

                          Har du nogen idé om, hvor mange gram der ca. er i din filterkurv med TCC espressoblenden? Jeg købte nemlig blenden i foregårs og plejer meget sjældent at komme over 15 gram, før filterkurven er fuld. Med TCC's espressoblend skal jeg næsten helt op på 18-20 gram? Det har jeg aldrig prøvet på Spazzeren før - i hvert fald ikke uden, at den er overdoseret, hvilket så som regel resulterer i channeling.

                          Thomas
                          Jeg kan også godt li' kaffe!!!!!

                          Comment

                          • Moes
                            Mellemristet
                            • May 2011
                            • 164

                            #14
                            Hej Blackdove.
                            Hvordan går det nu med din Mazzer SJ-E ? .. Kan du få lidt mere konsistent kaffe ud.. )

                            VH

                            Morten)
                            Rancilio Epoca E-1 v. 2011 (mod. manuel switch for Pre-infusion (line-in pressure) & IMS Countersink Shower Screen.)
                            Mazzer Kony E (mod. manual switch home mode (Bypass Fan)
                            Mazzer Super Jolly E (mod. Org. Titanium Burrs.
                            Bestmax Premium m
                            WBC nuova simonelli tramper - Espro Calibrated Tamper - Mazzer Alu Tamper
                            Moccamaster Clubline
                            V60 Hario

                            Comment

                            • S.hegner
                              Grøn bønne
                              • Jan 2012
                              • 44

                              #15
                              Jeg har også en mazzer super jolly E og den klumper også rigtig meget. Har dog kun kørt små 1200 skud igennem den, men hvis jeg sammenligner med min 7 mdr gammel vario, så er varioen mange gange bedre en mazzeren. Lidt skuffende.

                              Comment

                              Working...
                              X