Ny kværn. Hvad skal jeg vælge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • René C
    Lysristet
    • Jan 2013
    • 82

    Ny kværn. Hvad skal jeg vælge?

    Hej,

    Jeg er ny her i forummet og mangler lidt råd til nyt kværn..

    Jeg købte en Mahlkönig Vario da jeg både laver sort kaffe og espresso men, er ikke tilfreds med den.. Den kører ikke som den skal og den har rigtig mange problemer med "lyst" ristet espresso bønner.

    Har næsten besluttet mig for at købe en Mazzer mini elektronisk A. Hvad har i af erfaringer med den og lyse bønner?

    Det jeg er rigtig meget på bar bund med er hvilket kværn jeg skal købe til sort kaffe. Den skal bruges til chemex, Hario og stempel så den skal gerne være ensartet i alle indstillinger. Gerne med koniske knive.

    Håber I kan hjælpe

    Hilsen René
    Profitec Pro 700
    Mazzer Mini Elektronic A
    Torr barista - African Blackwood
    Hario v60
    Chemex
  • skastdk
    Mørkristet
    • Aug 2008
    • 399

    #2
    tror ikke du vil opleve den store forskel ved en mini,
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

    Comment

    • Casper
      Espresso
      • Jun 2012
      • 709

      #3
      Smid staal knive i varioen. Saa spiller det rigtigt godt til sort kaffe ; ) de ligger paa omkring 700kr.

      Comment

      • Jens_Muff
        Master Brewer
        • Sep 2011
        • 2615

        #4
        Hvordan "kører den ikke som den skal"?
        - La Pavoni
        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
        - Aillio Bullet R1
        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

        Comment

        • René C
          Lysristet
          • Jan 2013
          • 82

          #5
          Jeg skal have tilbageleveret min vario da den ikke virker som den skal.. Har fået fikset den to gange men, det hjælper ikke.. Motoren lyder som om den er ved at brænde sammen når man kværner i den fine ende og den kværner kun det første skud fint nok. Derefter bliver det grovere og grovere lige meget hvad man gør.. Så skal man have den øverste kniv ud og rense den før den kan igen...

          Det er virkelig irriterende!!

          Jeg tænker bare at motoren er større i en mini og den har større knive..
          Profitec Pro 700
          Mazzer Mini Elektronic A
          Torr barista - African Blackwood
          Hario v60
          Chemex

          Comment

          • Kjeldsen
            Coffeeholic
            • Feb 2010
            • 1086

            #6
            Det lyder edder træls, René! Du går aldrig galt i byen med Mazzer Gogo.

            Comment

            • René C
              Lysristet
              • Jan 2013
              • 82

              #7
              Ej men, jeg er ved at eksploderer når jeg laver espresso. Er ret perfektionistisk så det kan ødelægge min dag når det ikke virker ordentligt..
              Profitec Pro 700
              Mazzer Mini Elektronic A
              Torr barista - African Blackwood
              Hario v60
              Chemex

              Comment

              • Kjeldsen
                Coffeeholic
                • Feb 2010
                • 1086

                #8
                Klart. Udstyret skal være i en stand så den eneste du kan skyde skylden på er dig selv

                Comment

                • René C
                  Lysristet
                  • Jan 2013
                  • 82

                  #9
                  Ja lige præcis
                  Profitec Pro 700
                  Mazzer Mini Elektronic A
                  Torr barista - African Blackwood
                  Hario v60
                  Chemex

                  Comment

                  • skastdk
                    Mørkristet
                    • Aug 2008
                    • 399

                    #10
                    Få byttet din vario det lyder som om den har seriøse issues
                    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                    Cederfeldsgade 18A
                    5560 Aarup (Fyn)

                    Comment

                    • Jens_Muff
                      Master Brewer
                      • Sep 2011
                      • 2615

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af René C Se indlæg
                      Jeg skal have tilbageleveret min vario da den ikke virker som den skal.. Har fået fikset den to gange men, det hjælper ikke.. Motoren lyder som om den er ved at brænde sammen når man kværner i den fine ende og den kværner kun det første skud fint nok. Derefter bliver det grovere og grovere lige meget hvad man gør.. Så skal man have den øverste kniv ud og rense den før den kan igen...

                      Det er virkelig irriterende!!

                      Jeg tænker bare at motoren er større i en mini og den har større knive..
                      Har også min til rep. pt.. Meget irriterende. Har en Macap M4 til låns lige nu, og det spiller bare.. Klumper mere, ingen timer, meget mere grind retention men den kan kværne kan den.. Og den kan uden problemer choke maskinen uden at tøve. Og det kunne min Vario kun de første 8 mdr. Til sidst gik den i stå når jeg skulle kværne til espresso og kunne stadig ikke holde gennemløbstiden oppe på over 15 sek.

                      M4'eren er ikke dyrere, noget større ikke egnet til at stille frem og tilbage - men lortet virker.

                      Får min Vario tilbage i starten af næste uge efter over 2 ugers reparationstid... og så kan det lige passe at den ikke virker igen. Til gengæld kan man glæde sig over at kunne bruge en masse dejlig tid på mailkorrespondencer med firmaet, jeg købte den hos..
                      - La Pavoni
                      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                      - Aillio Bullet R1
                      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                      Comment

                      • René C
                        Lysristet
                        • Jan 2013
                        • 82

                        #12
                        Jeg fik af vide at de har haft en del problemer med Vario'en.. Motoren skal jo også arbejde noget mere for sagen når den kører med båndtræk hvor imod Mazzer har den nederste kniv direkte over motoren..

                        På min virker det som om at den stopper helt til inde i og bare køre mere og mere ned i kadance.

                        Ja det er dejligt at skrive frem og tilbage. Du har i det mindste et andet kværn
                        Profitec Pro 700
                        Mazzer Mini Elektronic A
                        Torr barista - African Blackwood
                        Hario v60
                        Chemex

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af René C Se indlæg
                          Jeg fik af vide at de har haft en del problemer med Vario'en.. Motoren skal jo også arbejde noget mere for sagen når den kører med båndtræk hvor imod Mazzer har den nederste kniv direkte over motoren..

                          På min virker det som om at den stopper helt til inde i og bare køre mere og mere ned i kadance.

                          Ja det er dejligt at skrive frem og tilbage. Du har i det mindste et andet kværn
                          Så fatter jeg ikke de bruger båndtræk.. Motoren kører jo med næsten lige så mange watt som Minien alligevel.

                          Da problemerne viste sig gik min også ned i kadence.. Dels kunne den ikke kværne fint nok, men timeren bliver også ubrugelig når det varierer med op til 15 sek for 18 g kaffe. Til sidst begyndte min også at stoppe under kværningen, så jeg måtte trykke start igen for at få nok kaffe til et skud.

                          Jeg har også tænkt mig at klage til den virker - eller til jeg får pengene tilbage. Når man betaler næsten 3k for en "espresso-kværn" skal den også kunne kværne til espresso. Simple as that. Er for stædig og principfast (og fattig) til at lade være.

                          Har også haft prøvet en møgslidt Rocky, som aldrig har været renset og den kan også.. så kan det ikke være rigtigt at en Vario ikke kan.
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • René C
                            Lysristet
                            • Jan 2013
                            • 82

                            #14
                            Jeg har nu aldrig rigtig brugt timeren alligevel men, ja det er heller ikke til noget når den kører så ustabilt..

                            min kørte ok de første 5-6 måneder så gik det stærkt ned af bakke

                            Jeg har det på samme måde.. Det skal bare fikses eller byttes.. Jeg har ikke forstand på det men, tror man har puttet for meget ind i en for lille maskine.. Den er virkelig kompakt inde i og måden den er bygget på kan motoren kun trække knivene med bånd træk..
                            Profitec Pro 700
                            Mazzer Mini Elektronic A
                            Torr barista - African Blackwood
                            Hario v60
                            Chemex

                            Comment

                            • Jens_Muff
                              Master Brewer
                              • Sep 2011
                              • 2615

                              #15
                              Sjovt.. Det er fuldstændig det samme problem vi har.

                              Jah, det har du måske ret i. Gad vide hvor stor en procentdel af maskinerne, som har problemet?
                              - La Pavoni
                              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                              - Aillio Bullet R1
                              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X