Fejlfinding af espresso på Musica setup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #16
    Skurken kan have en pointe med kaffemængden, men 7sek lyder vildt i mine øre. Dengang jeg ejede en mini oplevede jeg aldrig den form for forskel i tid. 2-4sek kunne ske men aldrig 7sek.

    Så den skal være seriøs ustabil i det den levere skal det give 7sek. Men ellers har han fuldstændig ret i at bønne mængden i hopperen spiller ind på mængden der kommer ud, dog vil en forskel på 14-20g nok ikke gøre det vilde fra eller til.

    Hvis man tømmer en hel hopper vil der på min major være en forskel på 1,5g fra den mindste dosering til den største. Dette giver ikke engang 7sek i forskel.

    På minien kan der over en hel hopper være +/- 1,5g Så vidt jeg husker.

    Men ja få vejet dine skud hver gang, det er et godt råd, redestribuere kaffen og tamp med samme tryk og ingen tapping på siden af Portafiltret eller twiste den under pres.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #17
      +1 til at veje kaffen + øve distribuering og tamping

      Comment

      • JoE
        Mørkristet
        • Feb 2010
        • 323

        #18
        Har købt manometer hos bellabarista en gang jeg alligevel købte en masse bønner.

        Har iøvrigt lidt svært ved at følge de mange råd om at måle kaffemængden digitalt etc. så store udsving er der altså heller ikke med den værn. Især ikke når du også flusher kværnen.

        Hx skal selvfølgelig flushes . men 2 dl?
        Alex mkII
        Mazzer Super Jolly E homemade edition
        Gene
        Espro

        Comment

        • Skurken
          Master Brewer
          • Jun 2008
          • 1985

          #19
          2 dl er ikke meget. Min expobar e61 skulle flushes mindst 250 ml hvis den havde stået et stykke tid.

          Jeg er enig i at 7 sek forskel lyder som ekstremt meget kun på baggrund af vægten, men det er ikke desto mindre det første man er nødt til at udelukke. Først når det er 100% udelukket kan man gå videre til næste mulige problem. Generelt bør man altid veje sin kaffe når man forsøger at analysere sig gennem et problem. Det er altså en pænt vigtig parameter. Som Leif også skriver er det altså meget usandsynligt at en pumpe kan variere i tryk på den måde.Sådan en vibrationspumpe er en temmelig simpel konstruktion.
          Mvh. Anders


          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

          Comment

          • TroelsV
            Grøn bønne
            • Dec 2010
            • 14

            #20
            Jeg ved at Musica'en har noget programmerbar preinfusion - kunne det være denne som "er ustabil" og laver ulykker?

            Skurken:
            De 2.5dl flushing lyder realistisk - jeg lavede på et tidspunkt et eksperiment som viste at ~2.8dl var det optimale for Musica'en. Her testede jeg efter bitterhed i espresso skudet.

            Skurken, Summer, Leif og Malling:
            Jeg får ved lejlighed lavet en test af min Mazzer's præcision v. brug af timeren. Er enig med Jer i at det parameter skal lukkes 100% før man kan fortsætte med fejlfinding af andre parametre.

            JoE:
            Tak for hintet med manometer pf hos bella - jeg fandt det samme hos kaffeagenterne (se link) - tror jeg ender med at bestille sådan et hjem, for at få nogle tal på hvorvidt trykket er som det skal være.

            Comment

            • skastdk
              Mørkristet
              • Aug 2008
              • 399

              #21
              prøv at slå preinfusion fra og prøv
              SCAE certificeret kafferister & medejer af:
              https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
              Cederfeldsgade 18A
              5560 Aarup (Fyn)

              Comment

              • Sonne
                Master Brewer
                • Jul 2007
                • 1641

                #22
                Du kan spare lidt ved at skrue dette manometer på et ekstra PF. http://www.moccashop.dk/product/tryk-tjek-kit-497/
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #23
                  Hvordan definerer du 1. skud i.fh.t. de efterfølgende skud? Altså, hvor lang tid går der efter sidste gode skud til du får et 1. skud med problemer? Kan det ske samme dag efter noget tid (hvor længe) eller sker det først ved 1. skud på en dag efter en pause på en til flere dage? Har du prøvet at flushe en dosering fra kværnen og smide den væk inden du brygger det 1. skud med problemer?
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • TroelsV
                    Grøn bønne
                    • Dec 2010
                    • 14

                    #24
                    Sonne:
                    God pointe med det andet manometer! Men vi er enige om at det "kun" kan bruges til tryk måling af tryk - det er ikke muligt at brygge samtidigt vel ?
                    Jeg kan i øvrigt se at du har en del erfaring med temperaturmålinger (Thebat18) på din maskine. Hvor svært tror du det ville være at installere sådan en på en Nuova Simonelli Musica? Som jeg forstår det skal maskinen skal splittes forholdsvis meget under installationen?!

                    Johnster:
                    Hvad angår definitionen af "1. skud" så snakker vi første skud lavet efter min. 20 min. uden brygning. Et eksempel kunne være:
                    - Maskinen tændes og varmer op i en time med PF monteret
                    - Dagens første session:
                    - - Kværnen flushes
                    - - Der trækkes ca. 2dl vand und af bryghovedet for at opnå korrekt temp. i bryghovedet
                    - - Første skud køres ca. 60 sek. senere (ventetiden bruges til kværning, pakning og stampning)
                    - - - Dette skud løber i ca. 21 sek (målt fra 1. dråbe kommer ud af PF) og smager bittert
                    - - Andet skud køres ca. 60 sek. senere
                    - - - Dette skud løber i ca. 14 sek (målt fra 1. dråbe kommer ud af PF) og smager bedre
                    - Dagens anden session kører typisk et par timer senere. I denne periode forbliver maskinen tændt og har PF monteret. Resultatet af dagens anden session er identiske med første. Dvs. første skud er stadig bitter, andet skud er bedre osv.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af TroelsV Se indlæg
                      Sonne:
                      God pointe med det andet manometer! Men vi er enige om at det "kun" kan bruges til tryk måling af tryk - det er ikke muligt at brygge samtidigt vel ?
                      Jeg kan i øvrigt se at du har en del erfaring med temperaturmålinger (Thebat18) på din maskine. Hvor svært tror du det ville være at installere sådan en på en Nuova Simonelli Musica? Som jeg forstår det skal maskinen skal splittes forholdsvis meget under installationen?!

                      Johnster:
                      Hvad angår definitionen af "1. skud" så snakker vi første skud lavet efter min. 20 min. uden brygning. Et eksempel kunne være:
                      - Maskinen tændes og varmer op i en time med PF monteret
                      - Dagens første session:
                      - - Kværnen flushes
                      - - Der trækkes ca. 2dl vand und af bryghovedet for at opnå korrekt temp. i bryghovedet
                      - - Første skud køres ca. 60 sek. senere (ventetiden bruges til kværning, pakning og stampning)
                      - - - Dette skud løber i ca. 21 sek (målt fra 1. dråbe kommer ud af PF) og smager bittert
                      - - Andet skud køres ca. 60 sek. senere
                      - - - Dette skud løber i ca. 14 sek (målt fra 1. dråbe kommer ud af PF) og smager bedre
                      - Dagens anden session kører typisk et par timer senere. I denne periode forbliver maskinen tændt og har PF monteret. Resultatet af dagens anden session er identiske med første. Dvs. første skud er stadig bitter, andet skud er bedre osv.
                      Du skal tælle tiden fra det tidspunkt du trykker på knappen, den anden form for tidsgivning af skudet er IMO alt for upræcist.

                      Hvilket også forklare dine 21sek.

                      Men ja få tjekket trykket, dog mest for at sikre at du nu også brygger ved 9bar, jeg har dog stadig lidt svært ved at tro det er problemet.

                      Hvornår stopper du dine skud? Ved blonding point. Hvis ikke og du istedet stopper efter volume så stop med det.

                      Og ja slå preinfusion fra.
                      Last edited by malling; 2. September 2012, 15:28.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Sonne
                        Master Brewer
                        • Jul 2007
                        • 1641

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af TroelsV Se indlæg
                        Sonne:
                        God pointe med det andet manometer! Men vi er enige om at det "kun" kan bruges til tryk måling af tryk - det er ikke muligt at brygge samtidigt vel ?
                        Jeg kan i øvrigt se at du har en del erfaring med temperaturmålinger (Thebat18) på din maskine. Hvor svært tror du det ville være at installere sådan en på en Nuova Simonelli Musica? Som jeg forstår det skal maskinen skal splittes forholdsvis meget under installationen?!
                        Ja, det er kun til at måle brygtrykket med og du skal slet ikke ha filteret i. Du skal sigte efter et tryk på ca. 9,5 bar, da dette vil svare til 9 bar med flow gennem kaffen.
                        Mht bryggruppetermometer kan du ikke umiddelbart bruge TheBat18/EricS termometer adaptorer da disse er lavet til E61 bryggrupper. Da jeg ikke kender Musica'en godt nok, har jeg desværre heller umiddelbart nogen ide til hvordan noget lignende kunne installeres.
                        Last edited by Sonne; 2. September 2012, 15:56.
                        La Marzocco GS/3 AV
                        Mahlkönig K30 Vario
                        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                        La Pavoni Professional
                        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                        BLOG

                        Comment

                        • Sreno
                          Grøn bønne
                          • Sep 2012
                          • 34

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af TroelsV Se indlæg
                          Sonne:
                          God pointe med det andet manometer! Men vi er enige om at det "kun" kan bruges til tryk måling af tryk - det er ikke muligt at brygge samtidigt vel ?
                          Jeg kan i øvrigt se at du har en del erfaring med temperaturmålinger (Thebat18) på din maskine. Hvor svært tror du det ville være at installere sådan en på en Nuova Simonelli Musica? Som jeg forstår det skal maskinen skal splittes forholdsvis meget under installationen?!

                          Johnster:
                          Hvad angår definitionen af "1. skud" så snakker vi første skud lavet efter min. 20 min. uden brygning. Et eksempel kunne være:
                          - Maskinen tændes og varmer op i en time med PF monteret
                          - Dagens første session:
                          - - Kværnen flushes
                          - - Der trækkes ca. 2dl vand und af bryghovedet for at opnå korrekt temp. i bryghovedet
                          - - Første skud køres ca. 60 sek. senere (ventetiden bruges til kværning, pakning og stampning)
                          - - - Dette skud løber i ca. 21 sek (målt fra 1. dråbe kommer ud af PF) og smager bittert
                          - - Andet skud køres ca. 60 sek. senere
                          - - - Dette skud løber i ca. 14 sek (målt fra 1. dråbe kommer ud af PF) og smager bedre
                          - Dagens anden session kører typisk et par timer senere. I denne periode forbliver maskinen tændt og har PF monteret. Resultatet af dagens anden session er identiske med første. Dvs. første skud er stadig bitter, andet skud er bedre osv.
                          Hej

                          Har du fundet problemet med brygningen nu. Jeg lægger selv an til at anskaffe mig en Musica, men hvis maskinen ikke dur så er det jo ikke så smart ;-)

                          MVH Søren

                          Comment

                          • TroelsV
                            Grøn bønne
                            • Dec 2010
                            • 14

                            #28
                            Hej Søren,

                            Jeg har fået justeret temperaturen (keddel trykket) og flush proceduren en del - det hjalp *meget* på problemet. Der skal i den forbindelse sendes stor en tak til Niels fra Kaffemekka (som jeg købte maskinen hos): Han gav mig en grundig forklaring af Musica'ens opbygning ift. andre HX maskiner. Kort fortalt skal den ikke flushes ret meget.

                            Det sidste jeg mangler er at få testet trykket v. brygning. Det regner jeg med at få på plads i næste uge. Derefter regner jeg med at smide en kort guide til setup og brug af dyret.

                            // Troels

                            Comment

                            • Sreno
                              Grøn bønne
                              • Sep 2012
                              • 34

                              #29
                              Ok så maskinen er som sådan fin?

                              Jeg kunne i det prislag også købe mig en Rocket Giotto, men jeg jeg kan bedre lige Musicaens enkle design ;-)

                              Comment

                              • TroelsV
                                Grøn bønne
                                • Dec 2010
                                • 14

                                #30
                                Jeg skal understrege at jeg ikke har arbejdet seriøst med andre maskiner af samme kaliber. Derfor er jeg nok heller ikke den bedste til at lave en sammenligning.

                                Selv købte jeg Musica'en fordi den:
                                - Passer til mit forbrug (et mindre kontor)
                                - Har en tænd/sluk steam switch (i modsætning til en dreje kontakt)
                                - Leverer perfekt damp til mælkeskumning
                                - Har et pænt og stilrent design

                                Min espresso arbejder jeg som sagt stadig på, men eksempelvis mælkeskumning klarer den til topkarakter. Og hvad espresso'en angår, så er det nok stadig min erfaring og håndværk som sætter den største begrænsning. Men i den kommende tid vil jeg arbejde på at lave nogle gode og konsistente espresso skud.

                                I'll keep you posted

                                Comment

                                Working...
                                X