Side 1 af 5 123 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 49

Emne: Stadig probl med mit udstyr ( SILVIA MASKINE OG ROCKY KVÆRN)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2012

Stadig probl med mit udstyr ( SILVIA MASKINE OG ROCKY KVÆRN)

så nu har jeg skilt min rancilio silvia ad og rodet ved min OPV´er... Har skruet den ud af, for at reducere trykket, da jeg havde mistanke til at den var indstillet for højt fra fabrikken af... Alle andre parametre var jo i orden for at få bremset gennemløbshastigheden. fint malet kaffe, hårdere tamping... MEN MEN MEN til min store skuffelse gjorde det ingen forskel at jeg indstillede ved den OPV. tværtimod larmer den bare ret meget nu, når jeg trykker på steam knappen, måske ret forståeligt da den nu sikkert ik har nok tryk til at skabe damp i kedlen. Jeg kan blive vanvittig... Jeg stiller OPV´en tilbage men blir nødt til at foretage drastiske skridt nu som evt. at udskifte min rocky kværn og se om dette afhjælper problemet med lidt for hurtig gennemløbshastighed og for lidt crema dannelse. Er helt vildt frustreret. Er der nogen der her på falderebet har et livsreddene ES i ærmet, et sidste godt råd inden det stakkels fortov heroppe fra 2. sal, skal møde mit udstyr. PS: efter endt brygning, når jeg tar portafilteret ud, er der et mærke i kaffegrumset fra den sekskantede møtrik i gruppehovedet. Skal det være der ???

Coffeeholic sps79's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2010
    Sted
    Silkeborg
    Moetrik maerket er meget normalt da kaffen udvidder sig ved vandtilfoersel.
    Fik du fat i et bryghaandtag med manometer?
    Det kan bare ikke passe at silvia+rocky ikke kan producere et resultat der bare er ok.
    Har du proevet WDT?
    -
    Søren P. Schmidt
    LMWDP #393
    -
    Faema C84 - VST 18 & Synesso
    Mazzer Super Jolly
    Mahlkönig Vario
    Pullman Jarrah stamper
    La Pavoni Europiccola
    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
    Concept Art stamper

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2012
    ved ik hva WDT betyder :-).... men de 2 maskiner sammen producere perfekt espresso med masser af dejlig crema og god gennemløbshastighed PÅ YOUTUBE KLIP..... jeg kan bare ik få dem til det... synes selv jeg har prøvet hva der er værd at prøve....

Coffeeholic Kjeldsen's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2010
    Sted
    Århus
    Malling forklarede WDT konceptet i den anden tråd du har gang i Måske er det en idé at holde alle informationerne dér, istedet for at fingranulere det. Gør det sværere at søge på og sværere for andre med lignende problemer at få noget ud af trådene. Just an idea!

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2012
    tjooo det har du nok ret i :-).....

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Hej gør følgende

Vej mængden af kaffe hver gang, prøv at bruge mindre end 14g, Silvia kurve er nemlig ekstrem små og Silvia kan være en finky dame, hvis disse overdoseres.

Som skrevet en del gange efterhånden, for meget kaffe kan få pucken til at flække!

Det betyder selvf. At vandet smutter lige igennem som en motorvej, dette kaldetes også channeling. Og et en typisk begynder fejl.

En anden ting der kan forsage det du skriver er dårlig destribuering, På en Rocky skal man altid gendestribuere kaffen. Da Rocky for det første ikke er god til det, for det andet ofte er lidt af et klumpe monster. WDT er derfor meget ofte nødvendigt med Denne kværn.

Læs dette og følg det til punkt og prikke, selvom du måske syntes det Lyder åndssvag, så virker det!

http://www.home-barista.com/weiss-di...que-steps.html

vi er nød til at sikre os at du ikke laver destribuerings fejl, før vi giver grejet skylden, en anden ting brug frisk Espresso kaffe max. En mdr fra ristedatoen, tamp flad med samme tryk hver gang.

Hvis du bruger en plastic tamper skal du købe en ny, Plastic tampere er ubrugelige. Og husk ikke at smadre tamperen igennem det giver alligevel intet positivt, og lad også være med at tappe på kurve/ portafiltret med tamperen da dette også kan resultere i channeling.

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    Kastrup
    Vil sige, jeg faktisk har præsteret at lave ok espresso med plastic-tamperen på Silvia Rocky. (ville dog blive sindssyg af at skulle bruge en til daglig, det bliver alt for kort imellem de dårlige skud)

Som jeg har skrevet før hjalp det mig meget at købe en større filterkurv. (18-20g) oplever stadig hurtigløbere men nu er det 1/8 i stedet for 9/10. En ny filterkurv koster under 80 kr.

Hvor i landet bor du? Folk herinde er nogen gange ret hjælpsomme og kan godt komme forbi og hjælpe. Ved ikke om jeg selv føler mig kvalificeret, dog.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2012
    Jens.. jeg bor i hedehusene.. men kan også låne dig mit udstyr, hvis det er... så du kan prøve det af selv.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2012
    Malling... tak for det... og har en rigtig tamper.. men banker på siden af portafilteret... prøver at undgå det fremover..

Mørkristet Chaff's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Aarhus, Danmark.
    Har du mulighed for at optage et skud, fra når du kværner til skuddet er færdigt og drikkeklart.. Bare med mobilkamera evt.

Det gør det lidt nemmere at se!

Jeg laver selv espressoer på en Silvia, og når først man lærer den at kende, så laver den nydelige og velsmagende skud!
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •