Dalla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    Dalla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

    Inspireret af en anden tråd ....

    Hvilken ville i vælge og hvorfor??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

    ChrZacho wrote:
    Inspireret af en anden tråd ....

    Hvilken ville i vælge og hvorfor??
    Kan du evt. finde nogle facts på de to og smide på?

    - Kedel størrelser
    - PID styring
    - vandtilslutning
    - fysisk størrelse
    - og ikke mindst pris?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • EPO
      Coffeeholic
      • Oct 2007
      • 1151

      #3
      Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

      MoBak wrote:
      ChrZacho wrote:
      Inspireret af en anden tråd ....

      Hvilken ville i vælge og hvorfor??
      Kan du evt. finde nogle facts på de to og smide på?

      - Kedel størrelser
      - PID styring
      - vandtilslutning
      - fysisk størrelse
      - og ikke mindst pris?
      Lad mig starte med et par links
      S2: http://www.caffetech.com/product.html?id=149
      DC: http://www.dallacorte.com/index.php?...id=146&clang=1

      Og så til mit bud på hvilken maskien jeg ville vælge.
      Det er jo Bruno Della Corte som er bagmanden bag begge maskiner så der burde ikke værre den store forskel. Men som jeg ser det så er Mini\'en en viderudvikling af S2\'er, der er et par detaljer ved S2\'er som irretere mig gevaldigt, bla manometeret palcering. Så jeg ville helt kart vælge minien. Men når det så er sagt så er S2\'en en fed maskine, med mange fede detaljer bla er jeg rimelig vild med temepratur indikatoren som er en række dioder overs på kontrol panelet. Men som sagt ville jeg vælge mini\'en
      Michael EPO Rasmussen

      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

      Comment

      • Søren Wolder
        Administrator
        • May 2007
        • 613

        #4
        Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

        S2\'eren har rotationspumpe hvis det er modellen, der kobles direkte til vandvæket - generelt har jeg stort set kun læst godt om S2\'eren, men det er da et svært valg...
        Administrator på EspressoBar

        Black coffee rules...

        Comment

        • RuneL
          Espresso
          • Jun 2007
          • 576

          #5
          Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

          Nu er det temmeligt lang tid siden jeg har set en S2\'er IRL, men står kopperne ikke inde under \"terrassetaget\" så det er svært at se ned i dem mens man brygger?
          Måske en detalje, men jeg ka godt li man har godt udsyn til brygningen.
          Good, fast, cheap... Pick two!

          Comment

          • EPO
            Coffeeholic
            • Oct 2007
            • 1151

            #6
            Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

            Søren Wolder wrote:
            S2\'eren har rotationspumpe hvis det er modellen, der kobles direkte til vandvæket - generelt har jeg stort set kun læst godt om S2\'eren, men det er da et svært valg...
            Jeg havde helt glemt at S2\'er havde rotations pumpe :blush:
            Du har iøvrig helt ret, det er svært at finde noget rigtig dårligt at sige om S2\'er det er den super fed maskine, så det er da et svært valg. Men jeg tror nu stadig jeg ville vælge en Mini, dels pga. udsenet som jeg ikke er hlet tosset med og så som sagt manometret
            Michael EPO Rasmussen

            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

              Har nogen af disse maskiner egentlig E61 grupper? Betyder det noget i sidste ende?

              Jeg kan ikke lade være med at tænke på at disse maskiner i det mindste må have implementeret en tilsvarende funktionalitet i forhold til E61 - men hvad med størrelsen. Nu ved jeg godt at en tamper ikke er den store udskrivning i forhold til hvad disse maskiner iøvrigt koster - men tiltaler det ikke at have en maskine der er \"kompatibel\" med flertallet af maskiner derude - i det mindste på dette ene punkt?
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                Hobzon wrote:
                Har nogen af disse maskiner egentlig E61 grupper? Betyder det noget i sidste ende?

                Jeg kan ikke lade være med at tænke på at disse maskiner i det mindste må have implementeret en tilsvarende funktionalitet i forhold til E61 - men hvad med størrelsen. Nu ved jeg godt at en tamper ikke er den store udskrivning i forhold til hvad disse maskiner iøvrigt koster - men tiltaler det ikke at have en maskine der er \"kompatibel\" med flertallet af maskiner derude - i det mindste på dette ene punkt?
                Jeg er ret overbevist om, at ingen af maskinerne har E61 grupper - men det har GS/3 heller ikke Med \"tilsvarende funktionalitet\", mener du da mht 3 vejsventil, masse, eller hvad? Jeg tror ikke du skal konkludere at de nødvendigvis har en ringere gruppe, bare fordi det ikke er E61. LM har vist at andet også virker. Jeg skal dog ikke kunne sige noget om disse to maskiners kvalitet på dette område.

                Jeg vil give dig ret mht størrelsen. Selvom det måske ikke har nogen betydning i daglig brug, så ville jeg nu også foretrække en standard, som langt hovedparten bruger. Fx går mange meget op i at prøve forskellige kurve, og der er udvalget langt større. Det samme gælder tampere.
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9
                  Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                  MoBak wrote:
                  Med \"tilsvarende funktionalitet\", mener du da mht 3 vejsventil, masse, eller hvad?
                  Så vidt jeg har forstået det, så er en af de ting der kendetegner E61 gruppehovedet, at der cirkulerer vand fra kedlen rundt i selve gruppehovedet. Der er (igen så vidt jeg ved) altså lavet små \"kanaler\" inde i hovedet, hvor vandet cirkulerer rundt. Dette er med til at sikre den legendariske temperatur-stabilitet, der i modsætning til f.eks. en Silvia ikke alene er baseret på passiv varmeveksling (gennem kobberør og andet der forbinder kedlen med gruppehovedet).

                  Min antagelse gik derfor på, at de maskiner vi her taler om (DC, S2 eller GS/3) alle gør brug af tilsvarende teknik for at sikre temperaturstabilitet i gruppehovedet, også selv om de ikke lige er E61 gruppehoveder.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                    Hobzon wrote:
                    MoBak wrote:
                    Med \"tilsvarende funktionalitet\", mener du da mht 3 vejsventil, masse, eller hvad?
                    Så vidt jeg har forstået det, så er en af de ting der kendetegner E61 gruppehovedet, at der cirkulerer vand fra kedlen rundt i selve gruppehovedet. Der er (igen så vidt jeg ved) altså lavet små \"kanaler\" inde i hovedet, hvor vandet cirkulerer rundt. Dette er med til at sikre den legendariske temperatur-stabilitet, der i modsætning til f.eks. en Silvia ikke alene er baseret på passiv varmeveksling (gennem kobberør og andet der forbinder kedlen med gruppehovedet).

                    Min antagelse gik derfor på, at de maskiner vi her taler om (DC, S2 eller GS/3) alle gør brug af tilsvarende teknik for at sikre temperaturstabilitet i gruppehovedet, også selv om de ikke lige er E61 gruppehoveder.
                    Ah, ok. Så specifikt ved jeg det slet ikke. Det er nok her vores bruger, E61, ville kunne bidrage med en del
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Hobzon
                      Coffeeholic
                      • Dec 2007
                      • 1426

                      #11
                      Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                      ja - det kunne være spændende at høre lidt mere om det legendariske gruppehoved... E61 - er du frisk på at komme med en lille forelæsning? ;-)
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

                      La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario


                      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                      Comment

                      • E61
                        Grøn bønne
                        • Jan 2008
                        • 31

                        #12
                        Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                        Altid :silly:

                        Om alt går vel modtager jeg reservedele til min ene E61 her op til weekenden og så skal der leges - og denne gang i selskab med et kamera så jeg efterfølgende kan plage alle herinde med en nøje gennemgang af såvel E61 gruppehovedet som resten af en E61 maskines opbygning :lol:

                        Poul

                        P.S. Det er helt rigtigt at E61 bryghovedet konstant cirkulerer varmt vand rundt i gruppehovedet og derved holder temperaturen oppe og stabil i hele gruppehovedet. Dette foregår i kanaler der løber i kanten af hovedet (og jo også muliggør monteringen af termometer :-) ). At der ikke skal en pumpe til skyldes at gruppehovedet udnytter at det koldt vand er tungere end varmt vand
                        Faema E61 med oversize bryghoved
                        Faema E61 Ariete
                        Isomac Tea
                        HotTop Analog rister
                        IRoast
                        Rossi RR45
                        San Marco SM90

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #13
                          Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                          Hobzon wrote:
                          Min antagelse gik derfor på, at de maskiner vi her taler om (DC, S2 eller GS/3) alle gør brug af tilsvarende teknik for at sikre temperaturstabilitet i gruppehovedet, også selv om de ikke lige er E61 gruppehoveder.
                          Jeg tror, at kendetegnende for de tre nævnte maskiner er, at gruppehovedet sidder i umiddelbar forlængelse af og, for DC\'s vedkommende, er en integreret del af brygkedlen. Der er gode anmeldelser og beskrivelser af DC og S2 på Bella Barista.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • ChrZacho
                            Master Brewer
                            • May 2007
                            • 1580

                            #14
                            Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                            Ehhh ... den hedder vel ret beset S1 Mk II .... eller er det mig der er helt galt på den???
                            Administrator på EspressoBar
                            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                            Mazzer Kony Electronic

                            Comment

                            • EPO
                              Coffeeholic
                              • Oct 2007
                              • 1151

                              #15
                              Realla Corte Mini Vs La Spaziale Vivaldi S2

                              ChrZacho wrote:
                              Ehhh ... den hedder vel ret beset S1 Mk II .... eller er det mig der er helt galt på den???
                              Du er ikkr dig dom er galt på den
                              Michael EPO Rasmussen

                              Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                              Comment

                              Working...
                              X