Tips & Tricks - Start hjælp til begynderen samt den erfarne

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sps79
    Coffeeholic
    • Jul 2010
    • 1263

    Tips & Tricks - Start hjælp til begynderen samt den erfarne

    Planen med denne tråd er at samle teknikker, metoder, erfaring osv. så de ikke glemmes. Ligeledes kan der hurtigt henvises til dem.
    Så byd endelig ind med jeres guldkorn.
    -
    Søren P. Schmidt
    LMWDP #393
    -
    Faema C84 - VST 18 & Synesso
    Mazzer Super Jolly
    Mahlkönig Vario
    Pullman Jarrah stamper
    La Pavoni Europiccola
    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
    Concept Art stamper

  • sps79
    Coffeeholic
    • Jul 2010
    • 1263

    #2
    Wdt

    WDT - Weiss Distribution TechniqueMin første kværn, en ascaso i-mini, klumpede utrolig meget. Dette resulterede i ujævn ekstration eller channeling.
    Derfor begyndte jeg at anvende WDT for at "smadre" klumperne og gøre kaffen mere fluffy.

    Jeg anvendte en lille plastic tragt lavet af en håndsæbe dispenser, hvor top og bund var savet af. Selve "værktøjet" jeg anvendte til at jævne kaffen ud, var lavet at en papir clip der var foldet ud. I den ene ende havde jeg lavet et håndtag af tape. Senere fandt jeg en "majs-kolbe-holder", meget bedre.Selve fremgangs måden er at kværne ned i portafiltre med tragten sat i. Så tager man værktøjet og køre det i cirkler, startende i midten og arbejde sig ud af. Når alle klumper er væk, færdig. Herefter fjernes tragten, og man kan distribuerer.

    Link til Home-barista artikel hvor WDT er beskrevet

    husk at læse side 2 også :-)
    Last edited by sps79; 30. May 2012, 18:21.
    -
    Søren P. Schmidt
    LMWDP #393
    -
    Faema C84 - VST 18 & Synesso
    Mazzer Super Jolly
    Mahlkönig Vario
    Pullman Jarrah stamper
    La Pavoni Europiccola
    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
    Concept Art stamper

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #3
      Til den helt grønne nybegynder:

      Brug alle de penge, du troede du skulle bruge på en espressomaskine, på en ordenlig kværn. Den er vigtigere end man tror.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • sps79
        Coffeeholic
        • Jul 2010
        • 1263

        #4
        Brew Ratio

        "En dobbelt espresso laves ved at anvende 14 gr kaffe, med en bryggetid på 25 sek og et resultat på 60 ml".
        Det er da en god start, meeen.....
        Jeg anvender gerne 18-21 gr kaffe. Bryggetiden svinger imellem 23-35 sek. Og resultatet er i de fleste tilfælde max 40 ml.
        Det handler om smagen i koppen og ikke så meget om mængde og tid.
        Jeg bruger en brev vægt til at veje mængde af friskkværnet kaffe. Og vejer ligeledes mine skud. Og istedet for ml kigger jeg på gram.
        Så hos mig kan en dobbelt espresso laves med 19 gr kaffe, med en bryggetid på 29 sek og et resultat på 37 gr.
        Dette giver en brew ratio på 19/37 = 51%
        Nogle bønner smager bedre som ristretto, hvilket så kan være 19 gr kaffe til 25 gr i koppen. En brew ratio på 19/25 = 76%

        Ved en ny bønne, starter jeg normalt med 18-19 gr kaffe og en ratio på 50%. Herfra smager jeg mig frem.

        Læs denne artikel med et godt skema om brew ratio http://www.home-barista.com/tips/bre...ges-t2402.html
        -
        Søren P. Schmidt
        LMWDP #393
        -
        Faema C84 - VST 18 & Synesso
        Mazzer Super Jolly
        Mahlkönig Vario
        Pullman Jarrah stamper
        La Pavoni Europiccola
        Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
        Concept Art stamper

        Comment

        • Chaff
          Mørkristet
          • Jun 2011
          • 334

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
          Til den helt grønne nybegynder:

          Brug alle de penge, du troede du skulle bruge på en espressomaskine, på en ordenlig kværn. Den er vigtigere end man tror.
          Helt enig.. Husk også at der findes mange andre fine kværne, end lige netop Vario'en (som jeg selv købte).
          Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

          Comment

          • MoLz
            Grøn bønne
            • May 2012
            • 1

            #6
            Fin ide med denne streng. Som ny helt grøn bønne løber man af og til kold på de mange indlæg, der oven i købet kan tage dramatiske drejninger og ender i diskussioner om helt andre ting. Storbyer for eksempel Kan nogen af jer rutinerede bryggere blive enige om en overskuelig oversigt over sammenhæng mellem f.eks. bitter/sur/brændt smag og relevante brygge parametre? Jeg har set div. Indlæg men mig bekendt ikke en oversigt. Nogle grundregler må der være? Iøvrigt tak for en masse timers interessant læsning .

            Comment

            • JanMoelbach
              Mellemristet
              • Dec 2010
              • 248

              #7
              Oprindeligt indsendt af MoLz Se indlæg
              Fin ide med denne streng. Som ny helt grøn bønne løber man af og til kold på de mange indlæg, der oven i købet kan tage dramatiske drejninger og ender i diskussioner om helt andre ting. Storbyer for eksempel Kan nogen af jer rutinerede bryggere blive enige om en overskuelig oversigt over sammenhæng mellem f.eks. bitter/sur/brændt smag og relevante brygge parametre? Jeg har set div. Indlæg men mig bekendt ikke en oversigt. Nogle grundregler må der være? Iøvrigt tak for en masse timers interessant læsning .
              Der er lidt omkring det her:

              Kalita Wave Dripper 185

              Comment

              • summer
                Coffeeholic
                • Jun 2011
                • 1407

                #8
                Oprindeligt indsendt af JanMoelbach Se indlæg
                Og her er et billede der illustrerer Jims tanker:



                (snuppet i denne tråd: http://www.home-barista.com/home-roa...8.html#p252031)

                Comment

                • Spam
                  Mellemristet
                  • May 2012
                  • 171

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
                  Og her er et billede der illustrerer Jims tanker:



                  (snuppet i denne tråd: http://www.home-barista.com/home-roa...8.html#p252031)
                  Hvis der er enighed, om den illustration, kunne det være fedt, at få den oversat, og lagt ind på "Guides" her på sitet.
                  --
                  Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                  Mahlkönig Vario

                  Comment

                  • sps79
                    Coffeeholic
                    • Jul 2010
                    • 1263

                    #10
                    Formiddagens kop kaffe og kaffe forum læsning, ledte mig frem til denne udemærket tråd.

                    -
                    Søren P. Schmidt
                    LMWDP #393
                    -
                    Faema C84 - VST 18 & Synesso
                    Mazzer Super Jolly
                    Mahlkönig Vario
                    Pullman Jarrah stamper
                    La Pavoni Europiccola
                    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                    Concept Art stamper

                    Comment

                    • Kjeldsen
                      Coffeeholic
                      • Feb 2010
                      • 1086

                      #11
                      Er det muligt at få låst op for rettighederne til at redigere den første, oprindelige post? Det kunne være mega fedt hvis alle guldkornene blev samlet sammen som de triller ind, så besøgende kan få et hurtigt overblik. Det Det bliver så sps79's ansvar at vurdere hvad der er guld og hvad der ikke er

                      Comment

                      Working...
                      X