dumme skrue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Xiburst
    Master Brewer
    • Feb 2012
    • 1762

    dumme skrue

    Hej kaffe nørder

    Jeg har lidt svært ved at finde et konkret svar på mit spørgsmål....
    Når jeg indsætter PF på min silvia for at trække et skud, rammer skruen der sidder i brusehovedet ned i kaffen og bryder den glatte overflade jeg har lavet..
    Jeg mistænker det for at have noget at gøre med hvorfor jeg har svært ved at trække gode skud.. Men hvad pokker stiller man op?
    Jeg kører med originalt dobbelt filter jeg fylder og trækker rent med en finger, for derefter at tampe det med de ca 20 kg..
    Håber i kan hjælpe
    Rocket Giotto
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    V60
  • ras8000
    Mørkristet
    • May 2010
    • 479

    #2
    Som jeg husker det er standardkurvene til Silviaen små. Så du kan gøre to ting. Køb en større kurv eller doser mindre. Du skal dog være opmærksom på at pucken udvider sig når den bliver våd, derfor er det helt normalt med et let aftryk efter brygning. Trykket du stamper med er mindre vigtigt, så lad være med at fokusere alt for meget på det.
    Rocket Giotto
    Gaggia Achille
    Mazzer Mini E
    Behmor
    Aeropress
    Skerton med OE mod.

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Der er også en del eksempler herinde på folk der har modificeret bolten så den ikke stikker så meget ned.

      Prøv at søge lidt
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • Xiburst
        Master Brewer
        • Feb 2012
        • 1762

        #4
        Fedt... Men har virkelig ikke styr på den søge funktion tror jeg.. synes ikke der kommer noget relevant op når jeg søger.. Kunne du lokkes til at linke noget?

        Hvis man bruger en støtte kurv, eksempel triple kurven, kan man så nøjes med at brygge et dobbelt shot i den?
        Rocket Giotto
        Casadio Istantaneo
        Gene Café
        Aeropress
        V60

        Comment

        • johnster
          Master Brewer
          • Jun 2011
          • 1756

          #5
          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
          Compak K10 Fresh
          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

          Philips Café Gourmet

          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

          Comment

          • Xiburst
            Master Brewer
            • Feb 2012
            • 1762

            #6
            Så simpelt :-) mange tak - er uddannet smed så det skulle da vel kunne lade dig gøre..
            Tak for svar og link alle sammen
            Rocket Giotto
            Casadio Istantaneo
            Gene Café
            Aeropress
            V60

            Comment

            • Jens_Muff
              Master Brewer
              • Sep 2011
              • 2615

              #7
              Hiver lige den her tråd frem igen, da min svigerfar har en Silvia (parret med en rocky) Har virkelig svært ved at trække noget ordenligt på hans maskine. Mistænkte først hans plasticstamper og skæv stampning, men efter at have brugt min egen og efter at have prøvet 10 gange med forskellige doseringer samt kaffe kværnet ved rockyens 0-punkt bliver jeg ldt irriteret. Kaffen har jeg selv ristet for en lille uge siden, så det er ikke dér, den er gal. Mistænker den forbandede skrue for heavy channeling. Selv hvis jeg kværner 14g i dobbeltfilteret og stamper med et pænt tryk efterlades der stadig et mærke i kaffen allerede inden bryg.

              Kaffen pisser igennem på under 15 sek. og har en langt mere vandet konsistens end derhjemme. Cremaen er tynd og bleg. Smagen? Jah, altså det smager af kaffe, men ikke særlig rar kaffe. Kvinderne brokker sig ikke over latterne, men jeg er altså ikke tilfreds. :-/

              Har overvejet at tage min Vario med herhjem en dag for at se om det hjælper, men jeg har før fået udmærket espresso fra en umodificeret silvia/rocky samme versioner hos en anden ven, så det undrer mig lidt.

              Tips og tricks vil blive værdsat. er en ny filterkurv eller skruemodifikationen virkelig nødvendig for et ordenligt skud?
              Last edited by Jens_Muff; 18. May 2012, 22:47.
              - La Pavoni
              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
              - Aillio Bullet R1
              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

              Comment

              • sps79
                Coffeeholic
                • Jul 2010
                • 1263

                #8
                Mit råd er ihvertfald en ny kurv. Det behøves ikke at være vst eller lignende. Bare en dybere kurv.
                -
                Søren P. Schmidt
                LMWDP #393
                -
                Faema C84 - VST 18 & Synesso
                Mazzer Super Jolly
                Mahlkönig Vario
                Pullman Jarrah stamper
                La Pavoni Europiccola
                Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                Concept Art stamper

                Comment

                • k.k
                  Lysristet
                  • Dec 2010
                  • 137

                  #9
                  Jeg har selv et identisk sæt.
                  Jeg har haft periodisk haft problemer med at kværne fint nok på rockyen ..
                  Jeg har for nyligt lagt et indlæg som redegør for hvad der for min kværn gjorde en kæmpeforskel ..
                  Jeg har med mellemlæg og tusch rettet kværnbladene op .. Det gjorde en kæmpe forskel jeg er slet ikke nær nulpunktet på min kværn efter den er blevet trimmet
                  Hottop 8828b
                  Silvia
                  Rocky
                  Swiss goldfilter
                  Kuna bialetti
                  Jetboiler coffeepres
                  Bodumstempelkander

                  Comment

                  • RasmusDJ
                    Stamgæst
                    • Mar 2012
                    • 950

                    #10
                    På min silvia har jeg aldrig været ude for at trække et shot, uden der har været mærke fra skruen, og detn har uden tvivl også lavet mærke før end jeg er startet på skudet. Jeg har forsøgt med standard double kurv og vst 18 grams, men med begge to skal de overdoses med 2 gram før end jeg får en sammenhængende puck og ca. 60 ml på 25 sekunder. Mens jeg stadigvæk får en god smag i koppen, jeg forsøgte med 19 gram i min vst, og det løb alt for hurtigt, fik 70 ml på 25 sekunder, og den var knap så god.

                    Til min standard double kurv, der brugte jeg den samme finhedsgrad som du havde mærket af til på din gamle kværn, og maler jeg finere end den min streg du havde sat, så bliver min puck helt smattet og har svært ved at komme ud af pf.

                    Men hun er meget picky, så det skal være spot on med gram, før end miss silvia er tilfreds.
                    //Rasmus Bonnesen

                    Comment

                    • Skurken
                      Master Brewer
                      • Jun 2008
                      • 1985

                      #11
                      Jeg ville helt klart prøve med en anden kværn og det er da ekstra nemt når du selv har en Vario.

                      Det med de 15 sekunders gennemløbstid lyder mere som for groft kværnet kaffe end som et channeling problem, synes jeg.
                      Mvh. Anders


                      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                      Comment

                      • Jens_Muff
                        Master Brewer
                        • Sep 2011
                        • 2615

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Skurken Se indlæg
                        Jeg ville helt klart prøve med en anden kværn og det er da ekstra nemt når du selv har en Vario.

                        Det med de 15 sekunders gennemløbstid lyder mere som for groft kværnet kaffe end som et channeling problem, synes jeg.
                        Du har nok ret.. Ærgeligt, hvis Rockyen ikke kan klare jobbet. Må prøve at tage min egen kværn med næste gang. Og måske tage min filterkurv med. Den virker til at være lidt større.
                        - La Pavoni
                        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                        - Aillio Bullet R1
                        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                        Comment

                        • Xiburst
                          Master Brewer
                          • Feb 2012
                          • 1762

                          #13
                          Havde slet ik set denne tråd kørte igen jeg kan melde tilbage, at jeg vellykket fik modificeret skruen. Jeg har ikke haft nogen problemer siden !! Jeg bruger en gaggia mdf kværn (billigere og ringere end rocky) og jeg trækker gang på gang gode skud nu. Der kan være meget mere kaffe i standart kurven, efter skruen er væk. Så ja, ingen problemer efter mod, med middelmådig udstyr
                          Rocket Giotto
                          Casadio Istantaneo
                          Gene Café
                          Aeropress
                          V60

                          Comment

                          • Jens_Muff
                            Master Brewer
                            • Sep 2011
                            • 2615

                            #14
                            Fedt! Jeg har også fået svigermekanikkens sæt til at arte sig. Det hjalp gevaldigt med en dybere kurv.
                            - La Pavoni
                            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                            - Aillio Bullet R1
                            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                            Comment

                            • Aske
                              Grøn bønne
                              • Mar 2013
                              • 15

                              #15
                              Jens_muff, må jeg spørge hvor stor den kurv du brugte var? Jeg har noteret mig, at man skal have en ny skrue så den er på ønskelisten. Står dog først og fremmest og mangler en ny filterkurv, da jeg på ingen måde kan stampe ordentlig (føler jeg) på min 12 g standard kurv til Silvia. Kan ikke umiddelbart finde nogle råd til filterkurv når jeg søger på forummet. Er en VST på 22 gr for stort?

                              Comment

                              Working...
                              X