Om Copping fra forsiden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Joe_Black
    Coffeeholic
    • Feb 2012
    • 1424

    Om Copping fra forsiden.

    Jeg er ny her, har dog brygget espresso i nogle år uden at vide hvad jeg gør

    På forsiden finder jeg så info om cupping. Det ved jeg ikke hvad er, så jeg klikker ind.
    Ok, det står så på latin, og jeg har ikke gået på gym, så jeg snuppede google translate.

    Ups. jeg blev ikke klogere:

    Velkommen til mandag, for at annullere svar. Vi kan godt lide dig mere, mere mere mere i livet. Indgangen til forfatteren af nogle klog mand, at færgen manden eller de digniss at. Beskæftigelsen i stilhed, af ægteskabet, at vores kværne og drive klasse, meget nybegynder himenaeos. Hvorfor forfatteren lever dit element her. Her er mere. År udsendelse. Læs mere her.

    Hvor er du, her er et element her, en stor viden base her, men du hader i dig. Hun er bjergene, med mine kammerater på at undersøge og løse sikkerhedsproblemer. Men kan være repræsenteret mere. Læs flere medlemmer snart. Jeg kan sove mere, og gøre noget mere smerte. Men hvem kattene i en flatterende end fortjent. Hun er bjergene, med mine kammerater på at undersøge og løse sikkerhedsproblemer. Læs mere ønsker Sapien, liv, eller mere her. Men her, dog ikke offentliggjort, og det er understøttet af min seng. Mere mere mere mere. Men som vores heldige. Læs mere bløde "kan være repræsenteret. Dette er jeres land, men her er mere god til. Velkommen alle, men her er mere, jeg gør ikke noget. Men en ting mere. Beskæftigelsen i stilhed, af ægteskabet, at vores kværne og drive klasse, meget nybegynder himenaeos.
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger
  • Joe_Black
    Coffeeholic
    • Feb 2012
    • 1424

    #2
    Ups, jeg vidste ikke det var en fejl.
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

    Comment

    • HenrikP
      Master Brewer
      • Jul 2008
      • 1593

      #3
      Hej Joe_Black

      Jeg har som du kan se flyttet dit emne, da der er tale om en fejl på siden! Herfor vil en af administratorene snart ændre teksten til under opbygning eller noget tilsvarende.

      Det er problemet at få alle siderne udfyldt og da det er en version 2 er der meget der lige skal rettes til!!

      Hvad angår dit egentlige spørgsmål vil jeg gerne forsøge at svare så godt jeg kan.

      Cupping er den måde man smagstester kaffen, da forskellige brygmetoder temperatur, pakning, mængder vand etc. Kan give en stor smags variation, bruger man denne metode da den er let at genskabe igen og igen over alt!

      Normalt bruger man 12g kaffe (malet omkring filter finhed), det hælder man i brunden på en kop, glas eller hvad man måtte ønske, oftest en kop med stor overflade. Man starter med at dufte til den friskmalet kaffe og ser om man kan finde duftnoter etc. Som man notere ned.

      Herefter overhhælder man kaffen med vand der har kogt og nu er nede på ca 95c, ca. 195ml vand. Man lader koppen stå urørt i ca. 4 min. Samtidig varmer man sin cupping ske op i varmt vand, så det ikke forstyrre smagen med en kold ske i varm kaffe!

      Når de 4 min er gået stikker du næsen ned til koppen og lader din cupping ske bryde overfladen, herved frigøres de første duft nuancer og du kan begynde at danne dig et billed af kaffen, herefter skemmer du overfladen ren for kaffegrums (nogle lader blot kaffefalde til bund, men man ønsket at stoppe ekstrationen). Nu begynder smagningen, man tager lidt kaffe op i cupping skeen og suger kaffen ind i munden, det lyder voldsomt, men det er den optimale måde at frigøre smagen. Herefter spytter. Man ud, skylle munden i rent vand og forsøger igen, smagen vil ændre sig når kaffen bliver kølet.

      Håber det hjalp lidt, og beklager at standard teksten ikke er skiftet ud.

      hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

      Comment

      • Joe_Black
        Coffeeholic
        • Feb 2012
        • 1424

        #4
        Hej Henrik.

        Det er godt med en forum der bevæger sig, og det er klart at det tager tid at opdatere MkII så alt er på plads.

        Og tak for din fine forklaring vedr. Cupping. Det ville egentligt være fedt med en "kaffe klub" hvor man kunne mødes og tage sin maskine / kværn og evt egne ristninger og blends med, så der er nogle at sparre med. På den anden side er jeg ikke sikker på at det er let at finde tiden til det.

        Men det er som sagt tidligere fedt med et forum om espresso, så vi novicer kan lære hvad der skal til.
        Wega MiniNova
        Mahlkönig K30
        Moccamaster
        Santos #4
        AeroPress
        Bodum Vakuum Brygger

        Comment

        • HenrikP
          Master Brewer
          • Jul 2008
          • 1593

          #5
          Oftes bliver der holdt "kaffe jams" rundt omkring hvor man mødes og udveksler erfaringer og fif med hinanden! Jeg kan Ikke se hvor du bor. Men lav et opslag, der er sikkert nogen i dit nabolag der kunne være intresseret i at mødes og nørde kaffe
          Henrik Palshøj

          Comment

          Working...
          X