Kraftig syresmag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim Kaos
    Banned
    • May 2011
    • 275

    #31
    Lad mig lige runde af med at lige nu får man kastet knoldselleri fra Samsø i nakken i Lidl til en femmer og en pose øko. gulerødder til en 10´er eller en pose blandede rodfrugter på knap 2 kilo til ditto og alle kan sgu da finde udaf at vaske dem og skærer dem i store stykker i et fad med lidt salt -kryderurter og olie og bage dem mører eller smide dem i en gryde samme med en stykke billigt oksekød og lidt vand og så ellers lade det passe sig selv nogle timer -og kan de ikke det så er nettet lige ved hånden eller mormors fr. Jensen står i reolen.

    Det er billigt det er nemt og det kan købes alle steder - og nu gider jeg ikke mere af dit vrøvl - jeg vil snakke kaffe og smag og du trænger alligevel til en lille pause hvor du bør læse dine gamle indlæg og måske gå en tur ned til din grønthandler
    Last edited by Kim Kaos; 19. January 2012, 12:42.

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #32
      Kim det er nemt for dig og Mig fordi vi ved hvordan vi skal gøre det.

      Det er jo også nemt at brygge espresso ved du hvordan. Men man må også forstå at for mange er en knoldselleri ikke noget de ved hvad kan bruges til. Det er vitterligt sjældent jeg ser andre end mig have den slags grøntsager i kurven. Det er ofte kun tomater, salat, agurk, squash og peberfrugter og måske aubergine du ser i folks kurve.

      Så nemt kommer altid an på øjne der ser.

      Eller også skulle du læse hele linien
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Dennis A
        Grøn bønne
        • Dec 2011
        • 27

        #33
        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Jep
        Køb et hav af forskellige frugter, citrusfrugt, nødder, bør, krydderier, god chokolade, (ikke det billige skrammel i netto) god marcipan (ikke Odense) disse er ofte ting du vil finde i din kaffe (ikke bogstaveligt talt) du skal vide hvordan disse smager ellers finder du dem aldrig i din kaffe.
        Jeg kunne selvfølgelig starte med de ting, der står på mine kaffeposer, men hvad bør jeg have i skålene, hvis jeg vil lave en "træn mine smagsløg og smag på kaffe"-session?
        Hvilke krydderier, nødder og bær?
        Aeropress, Chambord.
        Zassenhaus, Hario Slim.
        Popcornrister.

        Comment

        • Kim Kaos
          Banned
          • May 2011
          • 275

          #34
          Du har selv svaret på dit spørgsmål - start med det der står på dine poser - har du valgt en kaffe der skulle smage af mandel - chokolade og figner - så køber du nogle friske figner - en god mørk chokolade og friske mandler - bor du i København så sus i Torvehallerne her kan du finde friske figner og ditto mandler samt god chokolade.

          Men det vigtigste er at du brygger din kaffe efter alle kunstens regler ellers får du alligevel ikke smagen frem evt. kan du opsøge steder hvor de brygger god kaffe i og så have lidt godt med i en pose du kan lugte til og bide lidt i og kender du en med en god gane så tag vedkomne med.

          Ps. det er jo lidt tosset at gufle skovbær når man leder efter mandelsmagen
          Last edited by Kim Kaos; 19. January 2012, 13:40.

          Comment

          • Martin B
            Mørkristet
            • Oct 2008
            • 363

            #35
            Hej!

            Jeg ved ikke hvad dit budget er, men jeg så den her under Køb/salg: http://www.espressobar.dk/forums/sho...n-quot-duftsæt

            Måske mindre også kan gøre det, men med det her sæt er man da vist helt helgarderet
            Mvh Martin B!
            -----
            LMWDP #387

            Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
            AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101

            Comment

            • Dennis A
              Grøn bønne
              • Dec 2011
              • 27

              #36
              Ja, det ser spændende ud..

              Oprindeligt indsendt af Dot Se indlæg
              De 36 aromaer er: jord, kartofler, ærter, agurk, halm, cedertræ, kryddernelliketræ, peber, korianderfrø, vanilje, tea-rose/rødcurrant gelé, kaffe blomster, kaffe frugkød, solbær, citron, abrikos, æble, smør, honning, læder, basmati ris, toast, malt, ahornsirup, karamel, mørk chokolade, ristede mandler, ristede jordnødder, ristede hasselnødder, valnødder, kogt oksekød, røg, pibetobak, ristet kaffe, medicinal, gummi.
              Toast? mon det er cowboy- eller parisertoast?

              Når det engang bliver bær-sæson igen, vil jeg give det et skud. De bær jeg kan finde nu, er der sikkert ikke så meget gang i alligevel...
              De fleste af mine kaffer siger chokolade og nødder. Det må være det jeg bedst kan lide.

              Jeg kan godt smage forskel på mine forskellige kaffer og også efter hvordan jeg har fået ristet dem, men jeg må indrømme at jeg ikke kan identificere de forskellige "noter". Mine notater i logbogen er mere noget med "mm den var god" "mmmm den var også god. Med lidt mere spark" "mmm, den smager meget af kaffe"
              Aeropress, Chambord.
              Zassenhaus, Hario Slim.
              Popcornrister.

              Comment

              • Kaffebønne
                Mellemristet
                • May 2010
                • 183

                #37
                Oprindeligt indsendt af Toranaga Se indlæg
                Jeg er udelukkende latte drikker. Jeg prøver jævnligt at smage ren espresso, men syntes det har en meget kraftig syresmag og eftersmag som mavesyre!? Er det mig der laver en dårlig espresso eller kan folk virkelig lide den smag?!?

                Jeg har prøvet at smide en teskefuld sukker i, men så bliver det næsten for sødt og vammelt.
                Først og fremmest er det ikke alle der har lige let ved at lære at lave espresso og det er heller ikke alle der kan lide ren espresso.- Med eller uden sukker. Jeg har selv haft mange fustrationer og har i perioder haft mit udstyr pakket helt væk af samme årsag. Jeg har fundet i mellemtiden at noget at det nemmeste at lave kaffe på, er en stempelkande. Med lidt omhyggelighed og fornuftige bønner får man næsten altid en god kop (de små sorte poser fra Irma er glimrende når man ellers kan finde nogle der er rimeligt friske). Med stempel er det også meget tydeligt at bønnerne har forskellig smag. Det er det også med espresso, men det er meget nemmere med stempel da der ikke er så mange teknikker man skal mestre for at får et konsistent resultat. Start med det og se om du overhovedet kan lide noget af det. Det er trods alt bedre at få success med det nemme end fiasko med det svære. Jeg er selv blevet meget forfalden til sort stempelkaffe og øver mig kun lejlighedsvist med espressomaskinen.
                En anden ting er at man skal passe på med at forsøge at "se" om espresso smager godt. Der er efter min erfaring ingen sammenhæng mellem mængden af flot skum og smagen i koppen. Skum er nemt nok at lave, med der er ingen garanti for at smagen følger med. Prøv at skrabe det af og smag på selve kaffen, måske bliver du positivt overrasket. En lille smule sukker er også godt.

                MVH
                Rocket Cellini
                Compak K3 Elite
                Alt muligt andet der kan laves kaffe på

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #38
                  Der er ingen der har sagt espresso brygning er let Det tager tid at lære og endnu længre at mestre. Ønsker man en hurtigere udvikling er der ingen udvej udenom barista kurser eller lig. En ting er sikkert selvlært tager tid, især fordi du ikke nødvendigvis ved eller kan se hvad du gør galt.

                  Det er dog oftes destribueringen der fejler, ramme dosering, blondingspunktet og ordentlig brew ratio er forholdsvis nemt.

                  Espressomaskiner er og kan være nogle finky damer der brokker sig ved den mindste mikroskopiske fejl. Selv proffesionelle baristaer må smide skud ud pga dette, forskellen er blot at mængden af succesfulde skud og gude skud er langt større Hos dem end os amatøre.

                  Det er ikke uden grund espressoen ofte er noget møg på de fleste cafer selvom maskinparken og kaffen er i orden. En espresso bliver aldrig bedre end svageste led. (ofte baristaen)
                  Last edited by malling; 19. January 2012, 23:20.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Gunde
                    Espresso
                    • Mar 2008
                    • 689

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Toranaga Se indlæg
                    Jeg er udelukkende latte drikker. Jeg prøver jævnligt at smage ren espresso, men syntes det har en meget kraftig syresmag og eftersmag som mavesyre!? Er det mig der laver en dårlig espresso eller kan folk virkelig lide den smag?!?

                    Jeg har prøvet at smide en teskefuld sukker i, men så bliver det næsten for sødt og vammelt.
                    Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis jeg var dig, ville jeg tage forbi et at de steder hvor de har styr på lortet og få smagt hvordan ordentlig espresso smager. I København, The Coffee Collective, (Jægersborggade og Torvehallerne), Democratic Coffee Bar og Estate Coffee. I Århus Kaffe & Co og Great Coffee, hvis den er åbnet.

                    Jeg ved ikke om det er tilfældet med dig, for det lyder som om, at du har ok tjek på definitionerne Det er dog mit indtryk, at mange mennesker forveksler syrlighed og bitterhed, og jeg kan godt være i tvivl om, at det er reelt er syrlighed du smager i kaffen og ikke bare bitterhed, der er langt lettere at opnå.

                    Jeg husker ikke om der der rådgivet om det i tråden, men jeg oplever at rengøring betyder enormt meget. Hvis man bare ikke kan få et shot til at smage godt ,så kan det meget være, at der er noget der skal rengøres. Min erfaring er, at portafiltre bliver klamme lynhurtigt og skal have et rengøringsbad i Cafiza eller lign ret ofte.
                    Mvh Morten

                    --------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

                    Comment

                    • Gunde
                      Espresso
                      • Mar 2008
                      • 689

                      #40
                      Slettet af Gunde
                      Mvh Morten

                      --------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

                      Comment

                      Working...
                      X