Gevindlim til udløbstud - godkendt til fødevare brug?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 9els
    Grøn bønne
    • Oct 2009
    • 23

    Gevindlim til udløbstud - godkendt til fødevare brug?

    De herrer og damer,

    Først og fremmest - Godt nytår!

    Til min Alex Duetto 2 fik jeg to filterholdere, en med single udløbstud og en med dobbelt. Jeg har nu udskiftet den singeltuden med en dobbelt. Jeg er helt sikker på at udløbstuden er monteret med gevindlim da den sad godt fast og ikke var skruet i bund. Nu er mit spørgsmål, hvilken gevindlim skal jeg bruge til montering af min nye udløbstud?

    * Findes der en fødevare godkendt gevindlim? (jeg har endnu ikke fundet en hos hverken Loctite eller Loxeal)
    * Hvilken gevindlim bruger producenterne/forretningerne selv? (Kaffemekka/Izzo/Kontra etc..)
    * Alternativet kunne være teflon tape men eftersom producenter og forretninger ser ud til at bruge gevindlim må der jo findes en derude til formålet som ikke er giftig?

    Jeg ved at gevindlim er noget giftigt stads og har derfor ikke lyst til at udfordre skæbnen med giftig lim i min espresso.

    Dbh Niels
  • 9els
    Grøn bønne
    • Oct 2009
    • 23

    #2
    Jeg fandt så svaret selv men deler det selvfølgelig her :-)

    Loxeal har lavet en som må benyttes til drikkevand - den hedder Loxeal 55-03 - jeg har med vilje valgt denne til middelstyrke så min tud kan skiftes med almindeligt værktøj. Skulle du have ønsker om en til "svær styrke" som må bruges til drikkevand hedder den: Loxeal 83-54



    Dbh Niels

    PS: Loxeal 55-03 kan fåes her: http://www.kjv.dk/katalog/teknik/bef...ter/575503050/
    Last edited by 9els; 3. January 2012, 15:29.

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Hvorfor overhovedet lime den?

      Jeg ville da meget nødig lime min - er du klar over hvor mega klam den bliver derinde bagved? Det er en kæmpe fordel lige at kunne skrue den af så du kan komme til at rense den ordentligt.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • momato
        Espresso
        • Dec 2011
        • 599

        #4
        Hep, du behøver vel ikke en threadlocker, normalt bruges vist threadsealer (i.e. flydende pakning). Den til fødevarer hedder vist 58-11.

        Mvh Morten

        Comment

        • 9els
          Grøn bønne
          • Oct 2009
          • 23

          #5
          Fordi den dobbelttud jeg har købt vender 90 grader forkert når den er skruet i bund og den med middelstyrke gør det muligt at skrue den fra hinanden igen ved brug af en tang. Jeg ville hellere genbruge det grej jeg havde end at skulle købe et helt ny Izzo filterholder. Alternativt skal jeg finde en "spacer" med rette tykkelse der stopper tuden i rette vinkel. Hvor finder jeg lige den? (Noget som kender en flink værktøjsmager i det Københavnske?)

          Comment

          • crh
            Grøn bønne
            • Aug 2011
            • 29

            #6
            Måske kunne du bruge en o-ring som stop klodt

            Comment

            • 9els
              Grøn bønne
              • Oct 2009
              • 23

              #7
              Dobbelt udløbstud er nu monteret med Loxeal 55-03 som er godkendt til drikkevand.

              Comment

              • jap
                Grøn bønne
                • Aug 2019
                • 1

                #8
                Hej Niels

                Tråden her er ved at have nogle år på bagen, men jeg tager lige chancen alligevel.

                Lykkedes det dig at finde Loxeal 55-03 et sted i Københavnsområdet, eller måtte du bestille det på nettet? Jeg har lige købt en Nuova Simonelli Oscar II og oplever samme problem som du, idet udløbstuden blev leveret løst ved siden af filterholderen og ikke sidder vinkelret på håndtaget, når den er skruet i bund. Før jeg betaler for en ekstra gang fragt ved at bestille gevindlimen der, hvor jeg købte maskinen, vil jeg lige se, om det skulle være muligt at opdrive den i nærheden af min bopæl.

                Håber, du kan hjælpe!

                Venligst
                Jens

                Comment

                • Muenster
                  Lysristet
                  • May 2019
                  • 110

                  #9
                  Jeg har ikke set denne tråd før, men jeg er da sikker på, at Loctite også har produkter, der er godkendte til fødevarer.
                  Ellers har jeg da selv benyttet mig af simpel vold, engang en udløbstud sad skævt. Det var faktisk på min dengang nyindkøbte Nuova Simonelli Oscar II. Jeg satte den i en skruestik med blød beskyttelse på kæberne, så metallet ikke fik mærker. Så drejede jeg simpelthen filterholderen med rå kraft, indtil udløbstuden sad lige. Det er et ret groft gevind, så lidt vold kan det godt holde til. Jeg ved dog ikke, hvor god metoden er, hvis man regner med jævnligt at skulle skifte udløbstud. Jeg har en filterholder til både enkelt og dobbelt, så jeg skifter den aldrig.
                  Med venlig hilsen
                  Henrik M., Esbjerg
                  Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                  Eureka Mignon Specialita

                  Comment

                  Working...
                  X