Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacob
    Master Brewer
    • Feb 2008
    • 1600

    Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

    Jeg har helt mistet lysten til at deltage og jeg er lidt bekymret på sitets (og måske især nye brugeres) vegne!

    Er det bare mig eller er der virkelig en tendens til at fakta må vige oftere og oftere for antagelser og fordomme?


    I går måtte Jørn skrive sådan her
    Jeg har lavet espressomaskine i snart 30 år, og det er måske ikke et forum jeg skal blande mig i
    I sidste uge fik jeg/vi denne her via chat box\'en
    Ja, der er jo desværre nogen, som overvejende kommer med indlæg, når de mener at have spottet et andet indlæg med \"fejl\" i, så de lige kan få lejlighed til at brillere med deres \"overlegne\" viden og stille den i lyset af den \"fejlagtige\" udtalelse.
    Men er det ikke lidt ærgerligt, at lade dem \"vinde\" magten i forumet?
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #2
    Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

    Helt enig.. ´(
    Henrik Palshøj

    Comment

    • kennethp
      Mørkristet
      • May 2011
      • 343

      #3
      Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

      Det er en meget generel tendens på forummer, efterhånden som der kommer flere medlemmer til.
      Der vil altid være klogeåger, så er det bare her at de garvede bruge må være overbærende. Vi ved jo godt hvem der har ret

      Comment

      • Solguden
        Mellemristet
        • Oct 2010
        • 181

        #4
        Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

        Det håber jeg da så sandelig ikke....
        Som nybegynder i espressoworld håber jeg da at de garvede espressobrygger stadig vil dele af deres erfraing og viden.
        Faema enova 2 gr automatic
        Isomac Tea ll
        Compak k6
        Anfim Milano Caimano
        3 nye stk Compak k6 der kun venter på at blive solgt
        Baren på hjørnet...Hvor jeg hver dag får kaffe.

        Comment

        • Thebat18
          Stamgæst
          • Dec 2009
          • 990

          #5
          Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

          Der er desværre tendens til at folk favner espressoen som en videnskab og klemmer den til øjnene falder ud.
          Det er nogle gange denne ekstreme kærlighed til faget, der er ligeså manisk som en gal x-kæreste..
          Jeg er enig i at der mangler en harmoni og at det kunne være fedt at vi kommer tilbage til basics med silvia og rocky som ultimativt kit.
          En af de vigtigste ting med et forum er at sætte sig ind i hvem der stiller spørgsmålet og om personen vitterligt KAN smage forskel og om vedkommne er til pavoni eller auto - og om han GIDER det.....
          Selvom at vi sparer personen for penge, så er det vigtigt at starte småt og arbejde sig lidt op, for det ER en dyr uoverskuelig hobby.
          Dalla Corte Mini Special...
          Mahlkönig K30 Vario'er
          Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

            Hej Jacob,

            Jeg håber da ikke, at slaget er tabt. Jeg mener stadig der er brug for et forum og site som EspressoBar. Kaffe er ikke blevet mindre kompliceret de seneste år, så der er stadig meget at diskutere.

            Og i hvert fald vil det ikke ske uden kamp. Vi ER nu rent faktisk ved at opdatere sitet og få det lagt over på en ny platform, som gør det nemmere for os selv at lægge artikler på sitet og få lagt forummet over på en mere tidssvarende teknologi, så man får en bedre oplevelse.

            Jeg ved at vi har talt om denne opgradering længe, men nu er arbejdet rent faktisk i gang, og vi regner med, at kunne lancere et nyt site først i det nye år.

            Nu gør en ny teknologi det jo ikke alene. Men som sagt vil den nye teknologi give os mulighed for at lægge store og små artikler op. Vi vil også kunne lade vores brugere gøre dette, hvis de deltager i et spændende arrangement el.l. Dette vil forhåbentligt bringe lidt mere inspiration ind på siden, og give en større diversitet i diskussionerne i forum.

            Jeg glæder mig i hvert fald meget til at få et mere tidssvarende site og give den en skalle med interessant indhold igen
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • FlemmingRiis
              Mellemristet
              • Jul 2008
              • 248

              #7
              Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

              Der mangler vel bare et ignore filter man selv kan sætte , mit liv er for kort til at diskutere med board trolls

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                FlemmingRiis wrote:
                Der mangler vel bare et ignore filter man selv kan sætte , mit liv er for kort til at diskutere med board trolls
                Det var en meget god idé, Flemming. Det vil vi tage med i vores overvejelser.

                Er det en funktion, du har erfaringer med fra andre fora? Jeg kan ikke helt gennemskue, om diskussionerne i trådene kan fungere, hvis vi alle ignorerer én eller flere brugere. Kommer man ikke til at opleve, at vi vil tale forbi hinanden?
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Skurken
                  Master Brewer
                  • Jun 2008
                  • 1985

                  #9
                  Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                  Helt enig med Jacob. Der er flere ting herinde der, efter min mening, er skredet en del på det seneste. Min egen aktivitet herinde er også faldet markant af samme grund.

                  1. Folk udtaler sig som eksperter på baggrund af meget få IRL oplevelser. Det har været oppe at vende flere gange i forskellieg posts. Det skader altså ikke at starte sit indlæg med \"Min mening er...\" eller lign.

                  2. Nybegyndere \"jages væk\" med råd om begynder setup til 25.000 kr og udtalelser om at det er fuldstændig umuligt at lave kaffe på mindre udstyr. Havde jeg fået det råd da jeg i sin tid stod med min Krups look-alike maskine og gerne ville videre, var jeg næppe kommet på sitet igen. Det ser jeg som et ret stort problem da forummet uden nye brugere vil dø en stille død. Danmark er ikke stort nok til et forum kun for eliten inden for hjemmebarista (hvis det overhovedet giver mening at tale om en sådan).

                  3. Tonen har været hård til tider. Jeg blev fornylig kaldt \"stupid idiot\" i chatten. Det har jeg trods alt aldrig oplevet herinde før... Den totale mangel på aktive admins (der kan gå dage mellem man ser en admin online) har efter min mening medvirket til at folk opfører sig som det passer dem. I alle fora er der til tider nogen der har brug for at få at vide at de skal følge retningslinjerne eller finde et andet sted at bruge deres tid.

                  Udover det er der selvfølgelig det tekniske, men det er nok det mindste i denne sammenhæng. Glæder mig til at se når I kommer med noget nyt.

                  Ang. blokeringsfiltre osv. så er det, efter min mening, generelt noget man skal undgå. Der kan være tilfælde hvor de kan være den eneste løsning, men man er nødt til at gøre alt hvad man kan for at holde en tone mellem brugere så den slags filtre ikke er nødvendige. På et så lille forum som dette bør det kunne lade sig gøre at undvære den slags.
                  Mvh. Anders


                  Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                    Skurken wrote:
                    1. Folk udtaler sig som eksperter på baggrund af meget få IRL oplevelser. Det har været oppe at vende flere gange i forskellieg posts. Det skader altså ikke at starte sit indlæg med \"Min mening er...\" eller lign.

                    2. Nybegyndere \"jages væk\" med råd om begynder setup til 25.000 kr og udtalelser om at det er fuldstændig umuligt at lave kaffe på mindre udstyr. Havde jeg fået det råd da jeg i sin tid stod med min Krups look-alike maskine og gerne ville videre, var jeg næppe kommet på sitet igen. Det ser jeg som et ret stort problem da forummet uden nye brugere vil dø en stille død. Danmark er ikke stort nok til et forum kun for eliten inden for hjemmebarista (hvis det overhovedet giver mening at tale om en sådan).

                    Gode pointer. Dette bør vi specificere i forum guidelines.

                    Derudover bør vi måske også lave nogle mere officielle generelle guidelines til nyankomne om, hvad man især bør være opmærksom på som nybegynder og førstegangskøber i denne verden, og hvilke forholdsregler man bør tage sig, når man tager imod velmenende råd i forum.

                    Skurken wrote:
                    3. Tonen har været hård til tider. Jeg blev fornylig kaldt \"stupid idiot\" i chatten. Det har jeg trods alt aldrig oplevet herinde før... Den totale mangel på aktive admins (der kan gå dage mellem man ser en admin online) har efter min mening medvirket til at folk opfører sig som det passer dem. I alle fora er der til tider nogen der har brug for at få at vide at de skal følge retningslinjerne eller finde et andet sted at bruge deres tid.
                    Også god pointe. Her giver den nye tekniske platform os faktisk mulighed for at udpege nogle af vores brugere til med-admins (hvis der er nogle der er interesseret i dette). Dette har vi ønsket længe, men det har ikke været muligt på vores nuværende platform. Tilstedeværelsen af flere admins vil (af flere grunde) højne kvaliteten af debatten.
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Sonne
                      Master Brewer
                      • Jul 2007
                      • 1641

                      #11
                      Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                      Skurken wrote:
                      Helt enig med Jacob. Der er flere ting herinde der, efter min mening, er skredet en del på det seneste. Min egen aktivitet herinde er også faldet markant af samme grund.

                      1. Folk udtaler sig som eksperter på baggrund af meget få IRL oplevelser. Det har været oppe at vende flere gange i forskellieg posts. Det skader altså ikke at starte sit indlæg med \"Min mening er...\" eller lign.

                      2. Nybegyndere \"jages væk\" med råd om begynder setup til 25.000 kr og udtalelser om at det er fuldstændig umuligt at lave kaffe på mindre udstyr. Havde jeg fået det råd da jeg i sin tid stod med min Krups look-alike maskine og gerne ville videre, var jeg næppe kommet på sitet igen. Det ser jeg som et ret stort problem da forummet uden nye brugere vil dø en stille død. Danmark er ikke stort nok til et forum kun for eliten inden for hjemmebarista (hvis det overhovedet giver mening at tale om en sådan).

                      3. Tonen har været hård til tider. Jeg blev fornylig kaldt \"stupid idiot\" i chatten. Det har jeg trods alt aldrig oplevet herinde før... Den totale mangel på aktive admins (der kan gå dage mellem man ser en admin online) har efter min mening medvirket til at folk opfører sig som det passer dem. I alle fora er der til tider nogen der har brug for at få at vide at de skal følge retningslinjerne eller finde et andet sted at bruge deres tid.

                      Udover det er der selvfølgelig det tekniske, men det er nok det mindste i denne sammenhæng. Glæder mig til at se når I kommer med noget nyt.

                      Ang. blokeringsfiltre osv. så er det, efter min mening, generelt noget man skal undgå. Der kan være tilfælde hvor de kan være den eneste løsning, men man er nødt til at gøre alt hvad man kan for at holde en tone mellem brugere så den slags filtre ikke er nødvendige. På et så lille forum som dette bør det kunne lade sig gøre at undvære den slags.
                      Jeg kan helt tilslutte mig Skurken\'s holdninger. Mere ydmyge og knap så kategoriske udmeldinger og angivelse af hvordan man har erhvervet sin viden, ville klæde en del brugere (mig selv inkls - er taget til efterretning). Jeg mener bestemt heller ikke filtre er nogen god idé. Det er ganske normalt at nye brugere møder med nye/andre attituder og erfaring fra andre typer fora men jeg synes at langt de fleste hurtigt har rettet ind til den \"gode tone\" her på sitet.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                      La Pavoni Professional
                      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                      BLOG

                      Comment

                      • chrills
                        Mørkristet
                        • Jun 2011
                        • 318

                        #12
                        Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                        Godt at høre at man ikke er den eneste der har siddet og blevet i dårligt humør over tonen på det seneste

                        Ville det hjælpe hvis de pågældende fik en lille påtale fra en administrator pga. klager? (jeg lyder sgu som en gammel sur underbo )
                        ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
                        Mahlkönig Vario
                        Fast vand med Brita Purity C

                        Comment

                        • chrills
                          Mørkristet
                          • Jun 2011
                          • 318

                          #13
                          Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                          Yderligere synes jeg absolut ikke at det møgfald Skurken fik, på nogen måde var berettiget - tvært imod!!!
                          ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
                          Mahlkönig Vario
                          Fast vand med Brita Purity C

                          Comment

                          • Hobzon
                            Coffeeholic
                            • Dec 2007
                            • 1426

                            #14
                            Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                            Skurken wrote:
                            Tonen har været hård til tider. Jeg blev fornylig kaldt \"stupid idiot\" i chatten. Det har jeg trods alt aldrig oplevet herinde før... Den totale mangel på aktive admins (der kan gå dage mellem man ser en admin online) har efter min mening medvirket til at folk opfører sig som det passer dem.
                            100% enig! Hvis der ikke er nogen, der går foran og viser et godt eksempel, så får tingene lov til at eskalere ude af kontrol.

                            Det var PRÆCIST det der gik galt for det forum, Risteriet kørte, før Espressobar. Der var ikke længere nogen synlig ledelse, og over tid faldt tingene fra hinanden.

                            MoBak taler om at nye ideer skal \"tages med i overvejelserne\", men det må være nogle MEGET lange overvejelser, for vi har nu i ÅREVIS talt om at Espressobar trænger til opdatering på en lang række områder. Der er blevet foreslået en masse ting, og hver gang får vi at vide, det vil blive \"taget med i overvejelserne\". Men der sker ingenting. Jeg kan SAGTENS relatere til at folkene bag Espressobar har andre ting i deres liv de skal tage sig af, og at deres arbejde med Espressobar er ulønnet og frivilligt. Men det fungerer bare ikke i praksis, og det ender med at blive et spil, hvor tingene falder mere og mere fra hinanden. På et tidspunkt er der nogle der bliver \"trætte\" af stilstanden og starter noget nyt. Resultatet bliver at ingen \"vinder\".

                            Jeg kigger forbi espressobar hver dag, men jeg deltager ikke ret meget mere. Hvorfor? Dels fordi jeg blev træt af at svare på de samme spørgsmål igen og igen, men også fordi jeg i starten havde en masse spørgsmål, men efterhånden har fundet ud af at at lave kaffe, IKKE er en videnskab, det er et håndværk. Håndværk tager tid at lære, og jeg er måske blevet mere tålmodig. Det har for mig ikke været et spørgsmål om at \"tage\" hvad viden jeg havde brug for og så løbe min vej - for jeg føler bestemt jeg også har været med til at give tilbage af det jeg har lært. Om det så har været anvendeligt for andre er så en anden diskussion... men det håber jeg da.

                            Det korte og det lange er, at Jacob har ALDELES ret i sin observation. Tingene ER begyndt at skride, og der er ingen aktiv og synlig ledelse der griber ind. Om end en model med at kunne blokere en bruger kan virke tiltalende, så viser praksis at det ikke fungerer. Men hvis brugere der bevæger sig på stregen, får en venlig henstilling, eller en advarsel når de skrider over grænsen, så vil snakken helt naturligt få en anden \"tone\". Det kræver, der er en aktiv og synlig ledelse. Og hvis Søren, Kasper og Mads-Ole har ikke har tiden eller lysten, så burde det være deres pligt at finde nogen der har. Det betyder jo ikke at Espressobar skal overdrages på andre hænder, blot at man udnævner et par moderatorer, der kan sikre snakken ikke ryger af sporet.
                            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                            Østerbro

                            La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario


                            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              Re:Er slaget tabt (og uden egentlig kamp)?

                              Hobzon wrote:
                              Det var PRÆCIST det der gik galt for det forum, Risteriet kørte, før Espressobar. Der var ikke længere nogen synlig ledelse, og over tid faldt tingene fra hinanden.
                              Tak for input fra dig også, Henrik.

                              Mht Coffea, så var der det allerstørste problem dog, at hver dag var ALLE tråde blevet besvaret af spam. Det sker af og til her, at en spam-robot slipper igennem og få postet i 1-10 tråde eller i vores chatbox, og det rydder vi op i så snart vi bliver opmærksomme på det.

                              Hobzon wrote:
                              MoBak taler om at nye ideer skal \"tages med i overvejelserne\", men det må være nogle MEGET lange overvejelser, for vi har nu i ÅREVIS talt om at Espressobar trænger til opdatering på en lang række områder. Der er blevet foreslået en masse ting, og hver gang får vi at vide, det vil blive \"taget med i overvejelserne\". Men der sker ingenting. Jeg kan SAGTENS relatere til at folkene bag Espressobar har andre ting i deres liv de skal tage sig af, og at deres arbejde med Espressobar er ulønnet og frivilligt. Men det fungerer bare ikke i praksis, og det ender med at blive et spil, hvor tingene falder mere og mere fra hinanden. På et tidspunkt er der nogle der bliver \"trætte\" af stilstanden og starter noget nyt. Resultatet bliver at ingen \"vinder\".
                              Som jeg skrev tidligere:

                              MoBak wrote:
                              Jeg ved at vi har talt om denne opgradering længe, men nu er arbejdet rent faktisk i gang, og vi regner med, at kunne lancere et nyt site først i det nye år.
                              Hobzon wrote:
                              Det korte og det lange er, at Jacob har ALDELES ret i sin observation. Tingene ER begyndt at skride, og der er ingen aktiv og synlig ledelse der griber ind. Om end en model med at kunne blokere en bruger kan virke tiltalende, så viser praksis at det ikke fungerer. Men hvis brugere der bevæger sig på stregen, får en venlig henstilling, eller en advarsel når de skrider over grænsen, så vil snakken helt naturligt få en anden \"tone\". Det kræver, der er en aktiv og synlig ledelse. Og hvis Søren, Kasper og Mads-Ole har ikke har tiden eller lysten, så burde det være deres pligt at finde nogen der har. Det betyder jo ikke at Espressobar skal overdrages på andre hænder, blot at man udnævner et par moderatorer, der kan sikre snakken ikke ryger af sporet.
                              Som jeg skrev tidligere:

                              MoBak wrote:
                              Også god pointe. Her giver den nye tekniske platform os faktisk mulighed for at udpege nogle af vores brugere til med-admins (hvis der er nogle der er interesseret i dette). Dette har vi ønsket længe, men det har ikke været muligt på vores nuværende platform. Tilstedeværelsen af flere admins vil (af flere grunde) højne kvaliteten af debatten.
                              Så tro mig. Vi ER i gang, og når først vi har en fungerende platform VIL vi begynde at implementere gode ideer løbende og vi TAGER input fra denne og andre tråde med i vores overvejelser. Lige nu er vi bare for langt bagud teknologisk til at vi kan overskue at lave smårettelser og -ændringer til den eksisterende side.
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X