SOJA mælk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ckb
    Grøn bønne
    • Nov 2020
    • 10

    #31
    @Jack, meget enig i det med det fløjlsbløde, men der ligger også noget i dybden i smagen og den måde komælk fremhæver de noter som jeg generelt synes plantedrikkene kun kan få frem hvis de så samtidig bliver næsten kvalmende søde.
    Som nævnt ovenfor er det tætteste jeg nu er kommet med paranøddemælk blandet med en smule havredrik.

    Hvad angår grunden handler det for mig dels om miljøpåvirkningen, en smule om sundhed (omend jeg ikke er helt overbevist om videnskaben bag hvis jeg skal være ærlig), men også den måde vi industrielt producerer mælken på for mit vedkommende, selv om vi har høje krav herhjemme så er det sku nok ikke drømmelivet for en ko, så hvis jeg kan begrænse mit forbrug meget og finde et godt alternativ så gør jeg det

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #32
      Okay, men jeg går ikke på kompromis med smagen, husk den ko var jo slet ikke blevet født hvis den ikke skulle være malke ko ;-)
      vi andre går jo også på job for at tjene til kosten, så jeg kan ikke se problemet med ko'en også må yde lidt som os andre

      men vi har alle lov til at ha en mening omkring det, jeg hælder bare mest til Bjørn Lomborg og nyder min flat white, med bønner fra en af de øverste hylder
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #33
        Oprindeligt indsendt af EspressoNewb Se indlæg
        Det har nok noget at gøre med de her data’er.
        Dem tror jeg til gengæld ikke holder, der kræves for eks. store mængder vand for at dyrke mandler
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #34
          SOJA mælk

          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Syntes ikke rigtig der er vej uden om komælken ;-) jeg har prøvet alternativerne, bevares Oatly Barista edition.. kan da drikkes, men det smager også af havre,
          syntes ikke at kunne finde den fløjes bløde smag som man får med mælk.

          Hvorfor vil i væk fra ko mælken, er det pga fedt indholdet?

          Lige nu forsøger jeg med arla's Late Art mælk, den findes i 3 udgaver, syntes faktisk Øko udgaven gør det godt m/ 2,6% fedt indhold.. jeg ved ikke lige hvad jeg mener om 0,9% udgaven endnu

          [ATTACH=CONFIG]15916[/ATTACH]
          Det er mest af sundhedsgrunde.

          De fleste mennesker på verdens plan kan ikke nedbryde laktose ordentligt i voksenlivet, det er en ret væsentligt årsag til mange fravælger det. Andre igen kigger på kalorier (at det så rationelt ikke gør det store fra eller i en kop kaffe pga. beskedne mængde, er noget svært at få igennem)

          Klimadelen er vist kun en brøkdel der fravælger det af den grund. Men en valid grund.

          Så er der de dyreetiske grunde... igen en valid grund.

          Så er der også nogle som ikke kan lide smagen af mælk.

          Så er der vegetar og veganere der ikke vil have mælkeprodukter som en del af diæten igen yders valid grund.

          Jack der går ca. dobbelt så meget vand til at producere en L mælk... en ko drikker ikke ubetydelig mængder vand i sit liv oveni skal indregnes vandmængden der kræves at producere fodret til koen etc.
          Last edited by malling; 2. March 2021, 09:27.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Jepsen
            Lysristet
            • Aug 2007
            • 105

            #35
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Dem tror jeg til gengæld ikke holder, der kræves for eks. store mængder vand for at dyrke mandler
            Her er et emne, som ligger indenfor mit fagområde (jeg er geograf). Data som dem i tabellen ser man hyppigt, med lidt forskellige værdier. Man kan helt bestemt diskutere om vandforbruget til at producere en liter mandelmælk er præcist 371 liter. Men der er ingen tvivl om størrelsesordenerne. Komælk, og produkter fra drøvtyggere generelt, udleder langt flere drivhusgasser end planteprodukter. Og som Malling skriver bliver vandforbruget også højt når man regner vand til ko og vandforbrug til kofoder med.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #36
              Her er løsningen til veganerne, så ødelægger man heller ikke den gode smag af kaffe

              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Truelsen
                Lysristet
                • Sep 2008
                • 79

                #37
                Cool - og hvad siger man for at bestille sådan en?

                Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
                DC Super Mini
                Niche Zero
                Bullet R1

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af Truelsen Se indlæg
                  Cool - og hvad siger man for at bestille sådan en?
                  Dritan siger selv "americano with latte art?"
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Jens_Muff
                    Master Brewer
                    • Sep 2011
                    • 2615

                    #39
                    Sjov video. Det må man næsten prøve. Men når man i øvrigt kender hans latteart-evner, så tror jeg, at det er svært.
                    - La Pavoni
                    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                    - Aillio Bullet R1
                    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                    Comment

                    Working...
                    X