Kaffebar på Bornholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    Kaffebar på Bornholm

    Jeg skal selvfølgelig have min Aeropress og en Bodum kande med til Bornholm, men hvis man nu trænger til et rigtig godt skud espresso, hvor skal man så gå hen?

    Jeg havde egentlig glædet mig til at prøve Riccos af, men på MitKBH får den følgende hårde ord med på vejen:

    \"PS: Knopskydningen på Bornholm vil jeg dog advare mod. Jeg aflagde besøg på stedet i foråret med store forventninger og opsat på at give et par venner en superlækker kaffeoplevelse. Det fik de ikke. Den kærlighed kaffen brygges med på Istedgade var ikke at skue og rammerne var mildest talt forfærdelige. Enten havde betjeningen på stedet en kollektiv offday, eller også var de godt tilfreds med at lege turistfælde.\"


    /John
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann
  • Thybo
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 307

    #2
    Re:Kaffebar på Bornholm

    Jeg har været på alle cafér i Rønne, og ikke en eneste af dem kan lave kaffe. det sted der servere den bedste (dårlige kaffe) syntes jeg klart er den oppe i centret
    8270 Højbjerg

    Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

    Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      #3
      Re:Kaffebar på Bornholm

      Puha - en uge i udkantsdanmark, hvor det ikke lykkedes mig at opstøve en anstændig kop espresso. Riccos ser ikke ud til at ligge der længere og selvom han rister alt for mørkt til min smag, er jeg sikker på, at han ville have kunnet levere den bedste kop deovre. De andre steder havde Segafredo og Lavazza, hvilket ikke lige er min smag, så dem kastede jeg mig ikke ud i.

      En turist brochure havde skrevet om Boisen Is i Snogebæk, at de serverede rigtig god kaffe. Så da jeg stod i kø efter en is, havde jeg besluttet mig for at give det en chance. Maskinen var en Rancilio (vistnok Epoca) og kværnen en eller anden Mazzer med doser (muligvis Major?). Jeg spottede dog, at damparmen stod med gammelt mælkeskum. :S Så det afgjorde den sag. Kunden foran mig, skulle dog have en kop. Hun tørrede armen af, inden hun steamede mælken. Kaffen var allerede malet i doseren, så kun doserede lige to skud med håndtaget og stampede med den tingest, der sad på doseren. Selve skudet løb ud uden ret meget spor af crema, så hvis det ikke havde været for den urene damparm, havde jeg da helt sikkert droppet det efter den demonstration.

      Så jeg klarede mig med stempelkande og Aeropress i sommerhuset.
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • Jens_Muff
        Master Brewer
        • Sep 2011
        • 2615

        #4
        Ville selv oprette en lignende tråd, da jeg er en uge på Bornholm med familien, men så fandt jeg denne gamle tråd, som jeg kunne genoplive

        Der er hvis der er nogen med et tip til en hæderlig kop kaffe et sted på øen må man gerne lige give et hint. Det bedste jeg har fundet indtil videre er et sted der ville have 34 kr for en latte lavet på en fuldautomatisk maskine, som som så billig, slidt og beskidt ud.. Nej tak. Tænkte, at så ville jeg hellere have en øl, men den ville de have 68 kr for. De må tjene gode penge i højsæsonen :-/

        Indtil videre står den på stempel og aeropress i sommerhuset
        - La Pavoni
        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
        - Aillio Bullet R1
        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

        Comment

        • martinmic
          Espresso
          • Jun 2012
          • 629

          #5
          Er der kommet nogen opdateringer her i 2014? Eller er Bornholm stadig lige så håbløs bagud ang. gode kaffebare?
          - Promac Club ME
          - Casadio Istantaneo
          - Gene Cafe

          Comment

          • S.hegner
            Grøn bønne
            • Jan 2012
            • 44

            #6
            Er selv lige kommet tilbage fra en uges ferie på Bornholm, og fandt ingen gode steder. Bedste bud er nok Frost i Listed Havn. Jeg savnede dog ikke selv kaffe, da jeg slæbte eget udstyr med i sommerhuset .... Det kan anbefales :-)
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	223439

            Comment

            • anavar12
              Espresso
              • Mar 2008
              • 591

              #7
              Er lige kommet hjem derfra, og Boisen Is i Snogebæk har fået nye ejere og ny maskine (en Piazza D'oro renoveret af undertegnede), og sammen med deres Mazzer Super Jolly, laver de en fornuftig kop. De forvarmede kopperne og flushede forinden skuddet, så de har fokus på teknikken. De bruger 2 1/2 kg. bønner fra Bornholms Thehandel på travle dage, så der er smæk på om sommeren for sådan en lille cafe.

              Jeg kan desværre ikke anbefale Weekendhytten ved Balka Strand i forhold til kaffe. En Azkoyen Cap. + en Rancilio Epoca er ellers et fornuftigt set up, men der blev ikke renset portafilter eller flushet forinden skuddet, hvilket resulterede i en alt for varm kop.

              Jeg kan se, at Bay Frost cafe i Listed havn har en K30 + en DC Super Mini + bønner fra Bornholms Thehandel, så det burde ikke kunne gå helt galt, men jeg nåede ikke at prøve en kop derfra.

              En espresso fra den ultrahyggelige strandbar Syd Øst for Paradis ved Svaneke frembød heller ikke nogen åbenbaring (heller intet flush før skud), men den fantastiske beliggenhed og stemningen opvejede til fulde resultatet i koppen.
              Diverse uspecificerede cafemaskiner i kælderen

              Comment

              • ghanse
                Grøn bønne
                • Jul 2014
                • 2

                #8
                Bornholmerkaffe

                Oprindeligt indsendt af martinmic Se indlæg
                Er der kommet nogen opdateringer her i 2014? Eller er Bornholm stadig lige så håbløs bagud ang. gode kaffebare?
                Efter maaaaange forsøg, faldt jeg over en kaffecykel med Pavoni brygger. Rene ARABICA bønner og frisk mælk.
                Ikke himerige, men absolut værd at køre fra Rønne efter.
                Der skulle være en lignende kaffe knallert også. Sidst spottet afgå fra Havnen i Listed.
                Valgte en Latte. Og en til.

                Comment

                • ghanse
                  Grøn bønne
                  • Jul 2014
                  • 2

                  #9
                  og så i Sandvig is Kalas.

                  Oprindeligt indsendt af ghanse Se indlæg
                  Efter maaaaange forsøg, faldt jeg over en kaffecykel med Pavoni brygger. Rene ARABICA bønner og frisk mælk.
                  Ikke himerige, men absolut værd at køre fra Rønne efter.
                  Der skulle være en lignende kaffe knallert også. Sidst spottet afgå fra Havnen i Listed.
                  Valgte en Latte. Og en til.
                  Fandt en kafferister, som leverer il bl.a. Sandvig Is Kalas biksen.
                  en Cortado og Latte, begge med rigtig god balanceret smag. Igen rene Arabica bønner, så cremaen er ikke helt i top, men det er smagen.
                  Bønnen er af Mitch og Delux Kaffe Kompagniet.

                  Comment

                  Working...
                  X