Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Morten_DK
    Mørkristet
    • Apr 2011
    • 455

    Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

    Hej med jer

    -Jeg kan se dette har været oppe for et par år siden, men ting har det jo med at ændre sig...

    Jeg bruger pt. Denise fra Fakta, men læste en artikel om vand på TCCs blog, hvor Klaus anbefaler vand med max 50mg/l karbonat - Denise indeholder 140...

    Jeg kan se, at Mimers Brønd fra Aldi tidligere har være \'referencen\' - er det stadig det, eller hvordan?

    Som med resten af mit setup behøver jeg ikke det bedste af det bedste, -tingene skal jo passe sammen. Med andre ord er den dedikeret \"kaffe vandhane\" med Bestmax eller DVA-filter ikke relevant. Ej heller kildevand til 15-20,- literen som kun kan købes udenfor København.

    Men jeg kører gerne en lille omvej på vej hjem til Aldi, og giver gerne lidt mere end 5,- for 2L hvis der er noget at vinde i smagen...

    På forhånd tak

    B) Morten
    Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
    Mazzer Mini Electronic Model B Nero
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #2
    Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

    Jeg har hidtil brugt Madran Pinar kildevand fra Metro, men de holdt desværre op med at føre det tidligere i år. Det var en af grundene til, at jeg besluttede at købe et filter i stedet. Det var helt super. Total mineralisering på 66,67mg/l og Ca på 6,0mg/l og det smagte fremragende. Jeg har ikke rigtig fundet et alternativ jeg er tilfreds med, men indtil jeg får mit filter sat op, kører jeg med Denice.

    Jeg fandt på et tidspunkt Pinar på dette site. Men det ser ud til at være et gammelt link de ikke har fået nedlagt. Hvis man går ind på forsiden og derefter vælger i menuen, kommer Pinar nemlig ikke på listen. www.pinarwater.dk ser heller ikke ud til at eksistere længere.

    Man skal så også lige overveje aggresiviteten, som jo er for lav pH værdi. Jeg ved ikke lige hvor definitionen af aggresivitet starter, men Pinar har en pH værdi på 6,9. Men da det er naturligt kildevand og ikke behandlet vand er det måske OK, set i lyset af nedenstående information?

    Jeg var lige forbi Bedre Bad i Smallegade og kigge på et Guldager ionbytter anlæg. Ikke at jeg vil anbefale det, men jeg fik en sludder med en af de ansatte og han fortalte at en af grundene til, at anlægget kun fjerner max 85% af kalken er, at det kun fjerner den \"forbigående\" kalk (beklager, men jeg er ikke sikker på om det lige var det ord han brugte). Anlægget rører ikke det \"iboende\" kalk (igen usikker på ordet). Han sagde, at vand ikke bliver aggresivt når man kun fjerne det forbigående kalk, det sker kun hvis man fjerner de iboende.

    Nå, men ud over Denice har jeg ikke lige andre forslag. Rigtig meget af det danske kildevand vi kan købe i butikkerne kommer fra heden ved Brande. Jeg er ikke helt sikker på, om det kommer forskellige steder fra, for der er da forskel på deklarationen på dem der har en sådan. Der er dog desværre også mange, hvor der ikke står noget om Ca indhold eller hårdhed.


    /John
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Morten_DK
      Mørkristet
      • Apr 2011
      • 455

      #3
      Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

      Tak for det uddybende svar!

      Jeg har været forbi Aldi, og så vidt jeg kan se, kommer Mimers Brønd (Aldi), Aqua (Netto), Denice (Fakta, Lidl) og Aqua D\'Or (Irma) alle fra samme firma... De få brands der opgiver mineralindhold angiver et carbonat-indhold på 120-140 mg/l - altså temmelig langt fra de af TCC anbefalede 50... (på den anden side, har vandhanevandet i KBH et indhold på ca. 340).

      Jeg tror jeg holder mig til Denice, da det kan hentes i den lokale Fakta lige rundt om hjørnet...

      B) Morten
      Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
      Mazzer Mini Electronic Model B Nero

      Comment

      • Jens_Muff
        Master Brewer
        • Sep 2011
        • 2615

        #4
        Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

        Hiver lige denne tråd frem igen, da jeg har fundet godt nyt

        Køber normalt kildevand i Rema 1000, da de har Denice vand. Kalkindholdet i det er som nævnt før 120-140 mg/l.

        Jeg var et smut i lidl, og fandt dér denne vand:





        Den hedder Saskia Riessling, og har et Calciumindhold på 97mg/l, hvilket jo er noget mindre end Denices. Prisen er den samme - 2,5 kr./l.

        Er der andre der har erfaring med denne? Er ret sikker på, at mine smagsløg ikke er trænede nok til at smage forskel, men mindre kalk forlænger jo maskingens levetid
        - La Pavoni
        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
        - Aillio Bullet R1
        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

        Comment

        • Morten_DK
          Mørkristet
          • Apr 2011
          • 455

          #5
          Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

          Nu skal \"karbonat\" jo ikke forveksles med \"calcium\" eller kalk...

          Jeg er stoppet denne jagt på det perfekte vand, det perfekte ditten og det perfekte datten. Jeg koncentrerer mig istedet for at drikke noget mere kaffe, og ikke bruge så meget tid (og kaffe) på at stå og fedte med teknikken...

          :-)
          Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
          Mazzer Mini Electronic Model B Nero

          Comment

          • cathper
            Lysristet
            • Aug 2009
            • 87

            #6
            Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

            Som altid, køb begge dele og lav en test. Hvis du kan smage forskel kan du foretage et informeret valg; ellers er det kun et valg på baggrund af spekulationer.

            Comment

            • Jens_Muff
              Master Brewer
              • Sep 2011
              • 2615

              #7
              Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

              Kan godt garantere, at jeg ikke kan smage forskel, så køber bare det, som på papiret skåner min maskine mest. Så længe det ikke er dyrere.
              - La Pavoni
              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
              - Aillio Bullet R1
              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

              Comment

              • Chaff
                Mørkristet
                • Jun 2011
                • 334

                #8
                Re:Hvilket kildevand? Mimers Brønd?

                Jeg er også på Nettos kildevand!

                Jeg tror det er udemærket for min kaffe og mine redskaber! :-)
                Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                Comment

                • Spam
                  Mellemristet
                  • May 2012
                  • 171

                  #9
                  Jeg finder lige tråden frem igen...

                  Der er en ny tråd i "teknik" omkring Frist Price kildevand, som har væsentlig lavere kalkindhold, end jeg har set i denne tråd.

                  Hvordan ligger Mimers Brønd, til sammenligning?

                  (Her er tråden: http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?4928-First-price-kildevand-(nornir)-lavt-indhold-bicarbonat )
                  --
                  Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                  Mahlkönig Vario

                  Comment

                  • ab85
                    Lysristet
                    • Feb 2013
                    • 53

                    #10
                    Mode/excel-ark til sammenligning af vand

                    Efter langtid søgen både herinde og på nettet er jeg blevet lidt klogere på vandtyper og deres difference. Jeg har dog endnu ikke fundet noget smart til at sammenligne de forskellige vandtyper på en fornuftig måde. Derfor besluttede jeg mig for at finde mine ældre ingeniørbøger frem omkring vandforsyning, og i samspil med Jim Schulman's Insanely Long Water FAQ - mener jeg selv at være kommet frem til et fornuftigt grundlag at sammenligne på. venligst giv jeres kommentarer til vedhæftede excel-arket.

                    Comment

                    • ab85
                      Lysristet
                      • Feb 2013
                      • 53

                      #11
                      Hermed redigeret excel-ark.

                      Håber på noget feedback.
                      Vedhæftede filer

                      Comment

                      • René C
                        Lysristet
                        • Jan 2013
                        • 82

                        #12
                        Jeg har slet ikke forstand på hvad der er bedre end andet men, hvorfor køber i vand i stedet for at bruge brita filter?

                        Hvad er bedst?
                        Profitec Pro 700
                        Mazzer Mini Elektronic A
                        Torr barista - African Blackwood
                        Hario v60
                        Chemex

                        Comment

                        • Casper
                          Espresso
                          • Jun 2012
                          • 709

                          #13
                          Du kan evt. Læse lidt op her:


                          Det er ikke nemt. Noget kildevand er bedre end et nyt brita filter. Noget kildevand er dårligere end et nyt men bedre end et lettere brugt filter.

                          Kande filtrer er ok når de er nye, men jo mere vand du smider igennem jo dårligere bliver de.

                          Jeg selv ved at læse op på emnet, så jeg har ikke alle svarene. Men håber det hjalp lidt.

                          Mvh

                          Comment

                          • René C
                            Lysristet
                            • Jan 2013
                            • 82

                            #14
                            Det gør det. Mange tak

                            Jeg gik bare i den tro at Brita kanden var den bedste løsning med mindre man vil bruge flere 1000 på de store vandfilter..
                            Profitec Pro 700
                            Mazzer Mini Elektronic A
                            Torr barista - African Blackwood
                            Hario v60
                            Chemex

                            Comment

                            • pingel
                              Coffeeholic
                              • Jan 2012
                              • 1007

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af René C Se indlæg
                              Det gør det. Mange tak

                              Jeg gik bare i den tro at Brita kanden var den bedste løsning med mindre man vil bruge flere 1000 på de store vandfilter..
                              Men er det egentlig ikke også det der står? At det er en ganske fornuftig løsning?

                              Comment

                              Working...
                              X