vandtank til vivaldi s1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kohaii
    Mørkristet
    • Aug 2009
    • 303

    vandtank til vivaldi s1

    hey nogen der har en ide til hvordan jeg laver mig en vandtank som min maskine kan stå på når jeg er ude og køre arrangementer vil gerne den ik er højere en 1 l mælk når den ligger ned
    La Spaziale Vivaldi 2
    Mazzer Super Jolly
    Troll tamper
    Bullet R1
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:vandtank til vivaldi s1

    kohaii wrote:
    hey nogen der har en ide til hvordan jeg laver mig en vandtank som min maskine kan stå på når jeg er ude og køre arrangementer vil gerne den ik er højere en 1 l mælk når den ligger ned
    Altså en tank som din Vivaldi kan trække vandet fra? I så fald skal du være opmærksom på at rotationspumpen i længden ikke kan tåle at trække vand fra en tank. Hvis du skal udover det problem skal du have en flowjet eller lign. på.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Sonne
      Master Brewer
      • Jul 2007
      • 1641

      #3
      Re:vandtank til vivaldi s1

      Skurken wrote:
      Altså en tank som din Vivaldi kan trække vandet fra? I så fald skal du være opmærksom på at rotationspumpen i længden ikke kan tåle at trække vand fra en tank. Hvis du skal udover det problem skal du have en flowjet eller lign. på.
      Helt rigtigt. Ellers skal du ha tanken op i et nivau der er lidt højere end maskinen så der er lidt vandtryk
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

      Comment

      • kohaii
        Mørkristet
        • Aug 2009
        • 303

        #4
        Re:vandtank til vivaldi s1

        flowjet??
        et link
        La Spaziale Vivaldi 2
        Mazzer Super Jolly
        Troll tamper
        Bullet R1

        Comment

        • Sonne
          Master Brewer
          • Jul 2007
          • 1641

          #5
          Re:vandtank til vivaldi s1

          Google er din ven ;-) http://zegotech.dk/vandanlaeg-17/flo...pumpe-139.html
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

          Comment

          • kohaii
            Mørkristet
            • Aug 2009
            • 303

            #6
            Re:vandtank til vivaldi s1

            slap af 1800,- for sådan en øv
            er der ikke en anden løsning
            La Spaziale Vivaldi 2
            Mazzer Super Jolly
            Troll tamper
            Bullet R1

            Comment

            • Skurken
              Master Brewer
              • Jun 2008
              • 1985

              #7
              Re:vandtank til vivaldi s1

              kohaii wrote:
              slap af 1800,- for sådan en øv
              er der ikke en anden løsning
              Eneste anden løsning er, som Sonne skriver at du sørger for at tanken er placeret over maskinen så tyngekraften leverer en smule vandtryk.

              Ellers skulle du have købt en maskine med vibrationspumpe...
              Mvh. Anders


              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

              Comment

              • HenrikP
                Master Brewer
                • Jul 2008
                • 1593

                #8
                Re:vandtank til vivaldi s1

                Her er den noget billigere.

                At Coffee Hit we love coffee. Shop delicious coffee and a range of coffee equipment and tools to take your coffee to the next level.
                Henrik Palshøj

                Comment

                • jørn
                  Mellemristet
                  • Jan 2008
                  • 162

                  #9
                  Re:vandtank til vivaldi s1

                  En La Marzocco må da være en skod maskine, da den har rotationspumpe
                  Der suger fra vandtank.
                  Hvorfor skræmme kohaii med hjemmebrygget teorier og ikke svare på det stillet
                  Spørgsmål om en tank der kan stå under maskinen.
                  Du kan rolig lade din rotationspumpe suge fra tank, eventuel sætte en kontra ventil og
                  Snavsfilter på tilløbsslangen
                  Og tanken skal ikke være over maskine (sådan en gang sludder)
                  Dit spørgsmål om vandtanken kan jeg ikke hjælpe med

                  Comment

                  • Skurken
                    Master Brewer
                    • Jun 2008
                    • 1985

                    #10
                    Re:vandtank til vivaldi s1

                    Hej Jørn

                    Sikke pænt du skriver.

                    Nu er du jo tilsyneladende lidt af en guru, men uanset hvad du siger vil jeg aldrig anbefale en bruger herinde at trække vand fra en beholder.

                    Forskellen på den løsning og GS3, som du nævner, er at på GS3\'eren er der en sikring for at pumpen umuligt kan komme til at køre hvis tanken er tom og det er sikret at vandet ikke kan løbe tilbage, så der kan opstå luftbobler i slangen.

                    Så ja, selvfølgelig kan en rotatiosnpumpe suge fra en tank, men jeg ville bare ikke anbefale det fordi hvis pumpen kører bare få sekunder uden vand, kan den tage skade af det. Der er 100\'vis af posts omkring det på CoffeeGeek og Homebarista.
                    Mvh. Anders


                    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                    Comment

                    • DAV
                      Lysristet
                      • Nov 2008
                      • 146

                      #11
                      Re:vandtank til vivaldi s1

                      Kaffemekka kan også klare en flowjet, men prisen kan jeg ikke huske.

                      /DAV
                      Izzo Alex Duetto
                      Casadio

                      Comment

                      • klaan
                        Mellemristet
                        • Jul 2010
                        • 231

                        #12
                        Re:vandtank til vivaldi s1

                        tror nu jørn snakker om de fleste maskiner både lm og ransilio mf. som har rotation pumpe kan fint køre med tank under, sådan er alle kaffe cykler i øvrigt bygget op..og en kontra ventil forhindre tilbageløb og minimere dermed luft i systemet..derud over kan jeg altså ikke se hvad der skulle ske med pumpen ud over skidt i de små dysser..men kan jo også minimeres med et lille filter..jeg køre hjemme med en 25 liters dunk og har bestemt ingen probemer med det..forstår ud over det ikke hvad pumpen skulle tage skade af..så meget trækker den jo heller ikke..skulle uheldet være ude er det så også til at betale sig fra..mener at en pumpe koster i omegnen af 15-1700 og motor små 2500...et rimeligt beløb for at kunne køre uden at skulle tænke på vand hele tiden når det ikke er muligt at sætte fast vand på, og tit kan pumpen måske lige renses..så min konkution er ..go for it, jeg har ingen problemer med det hjemme...bare et filter og kontraventil på..
                        Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
                        rancilio epoca e1, nu med lm pf
                        3m kalkfilter
                        super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

                        Comment

                        • jørn
                          Mellemristet
                          • Jan 2008
                          • 162

                          #13
                          Re:vandtank til vivaldi s1

                          Hej Anders (skurken)
                          Guru er måske i overkanden, (måske min kone syntes) men har levet af at
                          Lave espressomaskiner i 25 år og uddannelsen er foregået på 8-10 espresso-
                          Fabrikker i Italien og Frankrig.

                          Jeg kan ikke forstå, at spørger man, som i denne tråd om en vandbeholder,
                          Skræmmer i ,med at en rotationspumpe ikke kan bruges til at suge fra vandbeholder,
                          Og 1 men 2 bruger har samme mening.

                          Hvis spørgeren nu går ud og investerer ca. 2000,00 kr. på et vandkit som overhovedet
                          Ikke er nødvendig, er det så den rigtige vejledning han har Fået.

                          Det er mulig der er skrevet noget på Coffeegreek eller homebarista af nogle amatør barista
                          Om dette emme, men så har du jo bare oversat en forkert vejledning.

                          Jeg ved ikke hvor du har fra, at en rotationspumpe kun kan køre uden vand et par
                          Sec. Uden at tage skade?
                          Det er ikke hvad min pumpe leverandør siger, men han læser nok heller ikke CoffeGreek.

                          Jeg kan til din orientering, fortælle dig at jeg har bygget 20 cykler og samt nogle 45 med espressomaskiner
                          Der suger fra vanddunk og ikke skiftet nogle pumper endnu, og disse har vel snart kørt i 3 til 4 år

                          Mener bare at andre her på EB har fortjent at få en bedre rådgivning, så de måske kunne spare nogle
                          Penge.

                          Jeg kan i øvrig ikke lave hjerter på Latte, men den smager udemærket uden

                          Comment

                          • Journey
                            Espresso
                            • May 2007
                            • 502

                            #14
                            Re:vandtank til vivaldi s1

                            klaan wrote:
                            skulle uheldet være ude er det så også til at betale sig fra..mener at en pumpe koster i omegnen af 15-1700 og motor små 2500...et rimeligt beløb for at kunne køre uden at skulle tænke på vand hele tiden når det ikke er muligt at sætte fast vand på, og tit kan pumpen måske lige renses..så min konkution er ..go for it, jeg har ingen problemer med det hjemme...bare et filter og kontraventil på..
                            Hmm.. Jeg får vist for lidt i løn, hvis det er et rimeligt beløb.. :woohoo:
                            Jeg ville være pænt træt af det, hvis jeg skulle smide de penge efter en ny pumpe... :S

                            Back to topic:

                            Vi er helt enig om at pumpen ikke tager skade, hvis bare den har vand hele tiden.
                            Men hvis den ikke får vand, så tager lamelerne i pumpen skade, da de er smurt af det vand den pumper rundt.
                            Hvis man har hørt en rotationspumpe kører uden vand, eller ikke får vand nok, så er man heller ikke i tvivl om at den ikke har godt af det.
                            Det siger nogenlunde som en ko der har fået yver\'et i klemme i staldlågen.

                            Jeg vil klart anbefale at få noget fortryk til pumpen, også for at man ikke skal justere pumpe tryk hver gang og derved også kunne bruge sit pre-infusion.
                            Jeg ved der findes en anden løsning end FlowJet, som er noget billigere ( læs: ca 6-700 kr )
                            Kan ikke huske hvor det er købt.. Men vil gerne undersøge det, hvis du ønsker det.

                            Men jeg vil også gerne give medhold i at løsningen med en kontraventil, også sagtens kan bruges, hvis det monteres korrekt. Dog er det så ikke muligt og bruge Pre-Infusion.
                            Hilsen Johnny

                            Faema Legend S1
                            Faema MD3000 Touch
                            Mahlkoenig Vario
                            Jura Ena 9 OneTouch

                            Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                            Comment

                            • klaan
                              Mellemristet
                              • Jul 2010
                              • 231

                              #15
                              Re:vandtank til vivaldi s1

                              hvorfor skal den hele tiden have vand..er det ikke fjeder påvirkede kul lameller der er i .og er de ikke koniske for at kunne generere tryk...og lyden er det ikke fordi du har slangen på vandværket og den suger vacuum når vandet er lukket..har heller aldrig hørt om vand der kan smørre , men måske i har olie i vandet på fyn ?...og så siger du noget om flowjet..hvad kan den så trække 3,5 liter og hvad trækker pumpen 180 liter?? tror egentlig at hvis du parer dem så smadrer du flowjet eller pumpen ..men hvad ved jeg..er jo kun en dum amatør og du er jo prof..men måske man skulle læse lidt på hvad fabrikanterne skriver om deres udstyr..hvad angår preinfution så vil en kontraventil såhvidt jeg forstår bare sikre at vandet ikke kan løbe tilbage i tanken..har virkelig ingen ide om hvorfor den ikke skulle kunne lave preinfusion pga det..men igen er jeg jo kun en glad amatør der elsker kaffe..hvad angår for lille løn så passer viden og indsats jo som regel med den løn man får..slutteligt vil jeg ønske rigtig god weekend og til kohaii..mener stadigvæk ikke du resikere noget ved at tappe direkte fra tank..desværre ved jeg ikke hvor du kan få en prefab tank i de mål..held og lykke med projektet...
                              Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
                              rancilio epoca e1, nu med lm pf
                              3m kalkfilter
                              super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

                              Comment

                              Working...
                              X