Nogen der har prøvet det her Portafilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #16
    Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

    Der er omkring 1 1/2 mm mellem kurv og porta så tror at jeg kan hente det forsømte der..
    Henrik Palshøj

    Comment

    • nkbitsch
      Lysristet
      • May 2010
      • 124

      #17
      Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

      Hej Henrik og jer andre..

      Så kom LM kurven.. Desværre passede den heller ikke til min tamper.. jeg kan i grunden slet ikke forstå at den skulle være 58mm, for den passer faktisk slet ikke :/..

      er der nogle af jer andre der kunne tænke jer at forsøge med jeres tamper?
      Manufacture Mechanika III
      IMEX CR-100 rister
      MAZZER mini E polished!

      Og så et link til min blog om min anden passion, nemlig foto!

      Comment

      • HenrikP
        Master Brewer
        • Jul 2008
        • 1593

        #18
        Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

        Mit gæt, og det er ganske ukvalificeret for jeg har ikke længere nogen skydelære men er at der skal bruges en 57 mm!!!!!! Beats me why???
        Henrik Palshøj

        Comment

        • nkbitsch
          Lysristet
          • May 2010
          • 124

          #19
          Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

          det er også mit umiddelbare gæt.. gad vide om man kan udvide den let ved forsigtigt at \"klemme\" 58mm ned?
          Manufacture Mechanika III
          IMEX CR-100 rister
          MAZZER mini E polished!

          Og så et link til min blog om min anden passion, nemlig foto!

          Comment

          • HenrikP
            Master Brewer
            • Jul 2008
            • 1593

            #20
            Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

            Tror ikke at man vil have det store held med det, tror bare det må tilskrives \"fejlkøb\" så er det godt at det kun kostet en 50er..

            Men sjovt nok (ikke at det har så meget med det at gøre, og dog) sad og kigget på KaffeMekka\'s hjemmeside! Der var der en zzo Tamper, jeg faktisk syntes var ret flot! og på et tidspunkt overvejet jeg at købe den men.... Den er også kun 57mm.. såvidt jeg ved laver Izzo kun maskiner der bruger 58mm kurv så mystikke breder sig!
            Henrik Palshøj

            Comment

            • Kaffebønne
              Mellemristet
              • May 2010
              • 183

              #21
              Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

              Det er åbenbart helt tilfældigt hvad de forskellige 58mm kurve i virkeligheden måler. Mine er lige knapt 59mm (målt med skydelære). Min 58mm stamper er i virkeligheden 57,5mm (ligeledes målt med skydelære).

              kaffebønne
              Rocket Cellini
              Compak K3 Elite
              Alt muligt andet der kan laves kaffe på

              Comment

              • Sonne
                Master Brewer
                • Jul 2007
                • 1641

                #22
                Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

                Det passer jo meget godt med at La Marzocco gruppehoved og filterkurve er på 57 mm, og at de derfor kræver 57 mm stampere til deres filterkurve.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

                Comment

                • HenrikP
                  Master Brewer
                  • Jul 2008
                  • 1593

                  #23
                  Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

                  Problem løst, på den mest simple af alle måder! Izzo køre normalt med 8,5mm gruppehoved pakninger! Ved skift til en 8mm så passet penge, selv om pakningen ikke smuttet så velvilligt på plads som den gamle originale!

                  Men nu sider håndtaget som det skal!

                  En lille bi bemærkning for evt intereseret, derer ingen smag forskel og der er ikke mere crema, det er rent behageligheds mæssige!

                  Hilsen Henrik
                  Henrik Palshøj

                  Comment

                  • HenrikP
                    Master Brewer
                    • Jul 2008
                    • 1593

                    #24
                    Re:Nogen der har prøvet Teflon Portafilter?

                    Nå lige en afsluttende bemærkning omkring det her Teflon Portafilter!

                    Nu har jeg kørt med det i en 3 ugers tid, jeg har undladt at gøre andet end at skylle det under varmt vand, for at se om de lovet fordele var der! Her efter 3 uger, inspiceret jeg portafilter nøje, og der var et tyndt lag af kaffe olier i bunden, det gik ikke af ved skyl, men det kunne uden besvær lige tørres af med en klud eller køkkenrulle! Så det er ikke den fantastiske ting som det bliver udråbt til.

                    Efter at have skiftet til en 8 mm pakning i gruppe hovedet sad det som det skulle, men snakker vi endeligt finish på selve portafilteret, så kunne det være bedre, der sad rester af teflon på den forkromet del, det er ikke iorden! Men det er ikke altsammen skidt, filterholderen er så dyb at den kan holde et 21g filter uden problem. Det gør så at der bliver lidt mindere plads under spout\'en. Som leder mig hen til den monteret spout, det er en af denne type, blot uden dæksel, dvs at der sider en skrue i gevindet, som i mine øjne er estetisk i skoven, ville have foretrukket sådan en spout som denne

                    Fidusen med håndtaget der er knækket 15grader, er fantastisk, tænk at filteret kan stå selv og er i vatter, det er en ting jeg er vild med, hvad jeg ikke er vild med er at det er et billigt glat plasthåndtag, jeg ved da godt at det ikke er håndtaget der brygger kaffen, men jeg tror ikke at det koster så meget mere at lave et lækkert greb, de findes jo..

                    Så når stregen i sandet skal trækkes og fordele ulemper skal gøres op og rådet skal gives må det blive:

                    Det er ikke pengene værd. Brug hellere pengene på en grydesvamp og giv filterholderen en tur hver anden dag eller hver dag!

                    Hilsen Henrik
                    Henrik Palshøj

                    Comment

                    • Wolff
                      Master Brewer
                      • Oct 2007
                      • 1577

                      #25
                      Re:Nogen der har prøvet det her Portafilter?

                      Det er seføli træls og være forsøgskanin, men tak for updaten...

                      /Wolff
                      Fortid
                      La Marzocco GS3
                      Casadio Macinadosatore Istantaneo
                      Hottop KN8828-P

                      BWM S M/LCD på vandværket
                      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                      Pullman/Synesso ridgeless
                      Bumper TS
                      Motta Knockbox
                      Nutid
                      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                      French Press-Bodum 4 cup

                      Comment

                      • BaristaDK
                        Master Brewer
                        • Nov 2007
                        • 1643

                        #26
                        Re:Nogen der har prøvet Teflon Portafilter?

                        det er muligt at skrue det grimme plastik af og sætte et nyt på
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                        Comment

                        • filip
                          Stamgæst
                          • Mar 2008
                          • 761

                          #27
                          Re:Nogen der har prøvet Teflon Portafilter?

                          tak for updaten, Henrik

                          det kunne uden besvær lige tørres af med en klud eller køkkenrulle!
                          det lyder da meget godt.. man kan nok ikke slippe fuldstændig for kaffe olier, og så er det fedt bare at kunne tørre det af med køkkenrulle.

                          er der teflon i spoutsene ?
                          når jeg tørrer spoutsene af indeni med en vatpind, bliver jeg lige rystet hver gang over hvor meget snask der sidder.

                          Fidusen med håndtaget der er knækket 15grader, er fantastisk, tænk at filteret kan stå selv og er i vatter, det er en ting jeg er vild med, hvad jeg ikke er vild med er at det er et billigt glat plasthåndtag, jeg ved da godt at det ikke er håndtaget der brygger kaffen, men jeg tror ikke at det koster så meget mere at lave et lækkert greb, de findes jo..
                          Jeg tror håndtag med 15 graders knæk bliver det nye spelt..
                          Men ja det billige plastik greb, er ikke for heldigt. Gad vide hvad en smed skal have for at lave et knæk på et håndtag.. Ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre uden at ødelægge noget.
                          Er der nogen der ved om Rancilio har lavet pf håndtag med 15 grader knæk ?

                          /F
                          Mazzer Mini Electronic A
                          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                          Gene Café kafferister
                          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                          Mypressi Twist


                          \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                          Comment

                          • HenrikP
                            Master Brewer
                            • Jul 2008
                            • 1593

                            #28
                            Re:Nogen der har prøvet Teflon Portafilter?

                            filip wrote:
                            tak for updaten, Henrik
                            Velbekomme det er en fornøjelse at kunne give erfaringer videre

                            er der teflon i spoutsene ?
                            når jeg tørrer spoutsene af indeni med en vatpind, bliver jeg lige rystet hver gang over hvor meget snask der sidder.
                            Ja der er teflon hele vejen, så man kan sagtens bare tage det med en vat pind eller et stykke køkkenrulle

                            Jeg tror håndtag med 15 graders knæk bliver det nye spelt..
                            Men ja det billige plastik greb, er ikke for heldigt. Gad vide hvad en smed skal have for at lave et knæk på et håndtag.. Ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre uden at ødelægge noget.
                            Er der nogen der ved om Rancilio har lavet pf håndtag med 15 grader knæk ?

                            /F
                            Jeg ved det ikke men flere og flere begynder at lave det, bare ærgerligt at man sjældent ser dem til salg i DK! Jeg købte mit i UK, det kostet ca. 50 GBP hvilket svare til ca. 450,- som min kæreste gav mig, jeg ved godt man kan få et nyt håndtag, men har ikke rigtig set løse håndtag nogen steder, men måske hvis jeg finder et så skal det skiftes, om ikke andet så for at ligne de andre.

                            Hilsen Henrik
                            Henrik Palshøj

                            Comment

                            • davidsarinelli
                              Coffeeholic
                              • May 2009
                              • 1484

                              #29
                              Re:Nogen der har prøvet Teflon Portafilter?

                              Du kan bare købe det samme som Henrik - Rancilio passer PF med Faema-maskiner - Du skal som Henrik muligvis skifte pakning, for at håndtaget peger lige frem (ørerne er tykkere på Rancilio), men det passer. Jeg kørte længe med VBM bottomless på min Silvia.
                              David Sarinelli

                              Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                              Giesen W1 m. Artisan connection
                              Bullet R1 2.0 IBTS
                              La Marzocco Linea Classic AV 1
                              Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                              Profitec Pro500
                              La Pavoni Professional
                              ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                              Niche Zero single dosing conical burrs
                              DIP DK-40 Bulk

                              Masser af SSP burrs!


                              www.espresso-systems.dk

                              Comment

                              Working...
                              X