Mahlkonig x54

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Louisathva
    Mellemristet
    • Feb 2008
    • 181

    Mahlkonig x54

    Hej

    Jeg synes ikke at jeg kan finde en tråd om den nye x54 som facebook spammer mig med.

    Hvad siger panelet, er det bare en vario i ny forklædning?
  • Stener1000
    Lysristet
    • Oct 2008
    • 85

    #2
    Har lige bestilt en x54

    Jeg havde egentligt sat mig på en eurika mignon specialita, men efter lang tids overvejelser og søgning (og email frem og tilbage med forhandler der førte begge) har jeg netop bestilt en Mahlkönig x54 som erstatning for min gamle Rancilio Rocky.

    Grunden er, at den jf. flere reviews skulle være ganske god til både espresso, filter og V60.

    Jeg er klar over at nærmest alle herinde ville anbefale en single doser, men jeg synes jeg er kommet frem til at de fleste single dosers ikke er så gode til alle bryggemetoder. Og jeg er ikke lige der hvor jeg vil have flere kværne hvis jeg kan undgå det.

    Med en gammel rocky er jeg allerede ok med en hopper baseret løsning. Og Mahlkönig har vist planer om at lave en mindre beholder hvis man har noget imod den 500 grams beholder der allerede er på denne.

    Jeg kan forstå der er gode knive i x54ern. - Og den er fra en anerkendt forhandler som skulle have reservedele de næste mange år. - Og den skulle give meget konsistente grinds. - og det skulle være en solid byggekvalitet med et godt brugerinterface. Tradeoff skulle være at den kværner lidt langsommere, men det er ok til mit forbrug.

    Den er ret præcis i den tidsindstillede dosering (plus/minus 0.2 gram jf. tests), men tilbageholder vist Ca. 7 gram "gammel" Kaffe som først kommer med i den efterfølgende dosering. Men det er ok med mig.
    Så må jeg "flushe" den igennem for de 7 gram plus lidt mere mellem bønneskift.

    Så håber jeg det er det store skridt op i kvalitet ifht. den gamle Rocky 🙂 som det skulle være.


    Så må jeg se om jeg kan få solgt den gamle kværn.

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Det er ikke en SD ting, men sådan helt generelt at hvad der er optimalt til espresso ikke er det til filter og visa versa. Dette gælder både i forhold til knive og hvorledes kværnen fungere.

      SSP 98mm HU knive der er lavet til at kværne meget ens kan virkeligt fremhæve det fantastiske i espresso, men i filter fremstår kaffen flad og endimensionel. Andre knive som f.eks. Mahlkonig oprindelige Ek43 pre 2015 coffee burrs, disse giver en utrolig sødme, klarhed og nuancerighed i filter kaffe men kunne ikke kværne til espresso.

      Dette er blot to eksempler.

      Finindstillinger der ofte påkræves til espresso gør det besværligt og en langsommelig at skifte frem og tilbage og lave de noget større ændringer i indstillingerne man ofte benytter til andre metoder, så til espresso er stepless at fortrække. Til filter er stepped at fortrække da det er repeterbart og nemt at finde tilbage til den samme indstillingen igen og igen og her er store ændringer en hurtigere måde at nå det man vil og en stor dial man ser på mange bulk kværn er at fortrække, denne er ofte dog ikke fin nok i justering til espresso.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Stener1000
        Lysristet
        • Oct 2008
        • 85

        #4
        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Det er ikke en SD ting, men sådan helt generelt at hvad der er optimalt til espresso ikke er det til filter og visa versa. Dette gælder både i forhold til knive og hvorledes kværnen fungere.

        SSP 98mm HU knive der er lavet til at kværne meget ens kan virkeligt fremhæve det fantastiske i espresso, men i filter fremstår kaffen flad og endimensionel. Andre knive som f.eks. Mahlkonig oprindelige Ek43 pre 2015 coffee burrs, disse giver en utrolig sødme, klarhed og nuancerighed i filter kaffe men kunne ikke kværne til espresso.

        Dette er blot to eksempler.

        Finindstillinger der ofte påkræves til espresso gør det besværligt og en langsommelig at skifte frem og tilbage og lave de noget større ændringer i indstillingerne man ofte benytter til andre metoder, så til espresso er stepless at fortrække. Til filter er stepped at fortrække da det er repeterbart og nemt at finde tilbage til den samme indstillingen igen og igen og her er store ændringer en hurtigere måde at nå det man vil og en stor dial man ser på mange bulk kværn er at fortrække, denne er ofte dog ikke fin nok i justering til espresso.
        Tak for det Malling.
        Er spændt på hvordan den fungerer i praksis. Den har fået OK ord med på vejen i diverse reviews, men den er så ny at der ikke er frygteligt mange. Primære anke i reviews er at der er noget dead space der giver retention og at hopperen er for stor til hjemmebrug.

        Men jeg har en tiltro til at mahlkönig ikke træder alt for langt ved siden af. Ellers må jeg benytte den til espresso alene og få fat i en anden til pour over.

        Comment

        Working...
        X