Kieni - jeg kan slet ikke ramme den.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Retardosan
    Lysristet
    • May 2013
    • 61

    Kieni - jeg kan slet ikke ramme den.

    Hejsa.
    Jeg har bestilt et kaffeabonnement hos TCC, og har fået 3 poser kieni, en AA og to AB.
    Jeg har så også fået en ny kværn, en comandante, og jeg kan bare slet ikke få den kieni til at smage af noget der bare minder om kaffe.
    Jeg har også prøvet at kværne den på min gamle kværn, en grindmaster, og resultatet er det samme.
    Jeg synes jeg har prøvet at kværne relativt groft (28 klik) og ret fint (16 klik) på comandante, og det smager bare surt uanset hvad jeg gør.
    Jeg har prøvet på V60, kalita, Chemex og aeropress, og resultatet er det samme. Jeg bruger kogende vand fra en brita kande, og jeg har lige skiftet filteret.
    Det er ikke bare sådan at den smager sådan lidt skidt fordi man er kræsen, det er så surt at de fleste kopper bliver hældt ud.
    Jeg har prøvet forskellige metoder på de forskellige bryggere, inklusive de metoder som TCC selv anbefaler, og sådan som jeg normalt brygger.

    Det er ikke fordi jeg ikke kan lide lysristet kaffe, jeg har selv ristet på en Hottop i en del år, og har fra tid til anden ristet ret lyst, sådan ca. 1 minut efter første crack.
    Det her er virkelig bare ikke lækkert, og smager nærmest ikke af kaffe synes jeg.
    Jeg købte comandante kværnen hos Peter Larsen kaffe, og bestilte en lille pose yirgacheffe, bare fordi jeg kunne. Jeg vidste godt at den nok ikke ville være noget helt vildt godt, da den nok var ristet for lang tid siden, hvilket den også var. Men den smagte ligeså skidt som kieni kaffen, og der skulle da helst være en forskel.

    Jeg ved også godt at kværnen lige skal køres til, men når det også smager skidt fra den gamle kværn, så er jeg ikke sikker på at det er det, og jeg tror heller ikke på at det vil gøre så stor en forskel.

    Er der nogen der har et godt råd? Jeg ved godt at det er pisse svært at svare på, når der er så mange variabler, men hvis nu vi bare går ud fra at jeg godt kan brygge god kaffe, og har gjort det de sidste mange år
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Kieni - jeg kan slet ikke ramme den.

    Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
    Hejsa.
    Jeg har bestilt et kaffeabonnement hos TCC, og har fået 3 poser kieni, en AA og to AB.
    Jeg har så også fået en ny kværn, en comandante, og jeg kan bare slet ikke få den kieni til at smage af noget der bare minder om kaffe.
    Jeg har også prøvet at kværne den på min gamle kværn, en grindmaster, og resultatet er det samme.
    Jeg synes jeg har prøvet at kværne relativt groft (28 klik) og ret fint (16 klik) på comandante, og det smager bare surt uanset hvad jeg gør.
    Jeg har prøvet på V60, kalita, Chemex og aeropress, og resultatet er det samme. Jeg bruger kogende vand fra en brita kande, og jeg har lige skiftet filteret.
    Det er ikke bare sådan at den smager sådan lidt skidt fordi man er kræsen, det er så surt at de fleste kopper bliver hældt ud.
    Jeg har prøvet forskellige metoder på de forskellige bryggere, inklusive de metoder som TCC selv anbefaler, og sådan som jeg normalt brygger.

    Det er ikke fordi jeg ikke kan lide lysristet kaffe, jeg har selv ristet på en Hottop i en del år, og har fra tid til anden ristet ret lyst, sådan ca. 1 minut efter første crack.
    Det her er virkelig bare ikke lækkert, og smager nærmest ikke af kaffe synes jeg.
    Jeg købte comandante kværnen hos Peter Larsen kaffe, og bestilte en lille pose yirgacheffe, bare fordi jeg kunne. Jeg vidste godt at den nok ikke ville være noget helt vildt godt, da den nok var ristet for lang tid siden, hvilket den også var. Men den smagte ligeså skidt som kieni kaffen, og der skulle da helst være en forskel.

    Jeg ved også godt at kværnen lige skal køres til, men når det også smager skidt fra den gamle kværn, så er jeg ikke sikker på at det er det, og jeg tror heller ikke på at det vil gøre så stor en forskel.

    Er der nogen der har et godt råd? Jeg ved godt at det er pisse svært at svare på, når der er så mange variabler, men hvis nu vi bare går ud fra at jeg godt kan brygge god kaffe, og har gjort det de sidste mange år
    Jeg brygger kaffen pt. er helt fint ikke mere syrlig end sædvanlig og meget floral.

    Jeg kværner rimeligt groft; 4 på ode til en Origami m. v60 filter (kan ikke sige hvad det gir på en comandante), bloom med 3x vand i forhold til kaffemængden og så lader den bloom i 40sek. Hælder så et langt pour i mønster af ca. 3,5g/sek. brygget er færdig ca. 2.45.

    Mit vand er dog heller ikke helt sammenligneligt med dit og en Ode er med Interlocking/flade knive. Men med en Hoffmann v60 opskrift burde du kunne komme i mål.
    Last edited by malling; 27. June 2021, 22:12.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Retardosan
      Lysristet
      • May 2013
      • 61

      #3
      Det er dæleme mystisk.
      Nu har jeg prøvet i frustration at kværne mega fint, så det nærmer sig espresso - det gjorde heller ikke rigtig den store forskel.
      Jeg kan selvfølgelig godt prøve at kværne langt mere groft end jeg normalt ville, for det kan da godt være at jeg bytter om på surt og bittert, men konen er også enig i at det er surt, og ikke bittert.
      Jeg bruger faktisk Hoffmann metoden, og det sidste lange stykke tid er det den metode jeg har taget udgangspunkt i på alle mine forskellige brygge aggregater der tillader det, og det har jeg været tilfreds med.

      Du bruger også bare kogende vand, ikk? Jeg ved godt at knivene ikke er sammenlignelige, men smagsmæssigt er vi slet ikke ude i noget, hvor forskellige slags knive gør en forskel, det her smager af helvedes til, for at sige det på en pæn måde.
      For noget tid siden fik jeg en kaffe hjem fra James Hoffmann (squaremile coffee) og hans kaffe er jo også rimelig lysristet, og den kunne jeg godt få til at smage godt, så jeg er enormt frustreret lige nu, og jeg har nu kværnet over et halvt kilo, hvor det meste er skyllet ud i vasken.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Jeg har en frisk pose Keni fra TCC til filter, den smager fint både til stempel, v60 og espresso.. stempel dog ikke så klar, lidt grumset da den var kværnet på en billig wilfa til under 500,- i forhold til v60 på min nye Ode
        V60 brygger jeg på Scott Rao's metode 22 gram ind og 360 ud på under 3 minutter inkl bloom
        Last edited by Jack; 27. June 2021, 22:43.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Retardosan
          Lysristet
          • May 2013
          • 61

          #5
          Nu har jeg lige prøvet at kværne den noget grovere end jeg ellers har gjort, bare fordi jeg er ved at være desperat. Jeg synes umiddelbart stadig at den smager sur, men måske det er bitter og jeg bytter om på de to.
          Jeg prøver at kværne endnu grovere i morgen, bare fordi, men den driller godt nok helt vildt.

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
            Nu har jeg lige prøvet at kværne den noget grovere end jeg ellers har gjort, bare fordi jeg er ved at være desperat. Jeg synes umiddelbart stadig at den smager sur, men måske det er bitter og jeg bytter om på de to.
            Jeg prøver at kværne endnu grovere i morgen, bare fordi, men den driller godt nok helt vildt.
            Hvad er din gennemløbs tid på V60 inkl bloom?

            Det er måske lettere at sammenligne opskriften via Scott Rao's V60 metode

            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Retardosan
              Lysristet
              • May 2013
              • 61

              #7
              Den svinger alt efter hvordan jeg kværner selvfølgelig, men de fleste har jeg holdt på lidt over 3 min.
              Den som jeg lige kværnede groft, den var lang tid om at løbe igennem, men jeg tror det var fordi at der lagde sig enormt meget chaff på toppen, for ellers løb den egentlig fint igennem til at starte med.
              Jeg planer at sigte min V60 og kalita for den sags skyld, til at ramme omkring 2:30 - 3:00 min.

              Jeg så faktisk den video for noget tid side, og prøvede den med min almindelige kaffe, og den var sgu meget god. Der har jeg nok også ristet min kaffe lidt mørkere end en kieni, så den har været lidt mere tilgivende.

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Extraction is everything that the water takes from the coffee. This post will cover some basic extraction theory and the tastes associated with over, under and ideal coffee extractions.


                Use our free Coffee Compass online application for tasting brewed coffee. Use it as a blueprint for your experiments with coffee flavors.


                Det du beskriver lyder for mig som en for høj dosering. Prøv at reducere ned med 5g/l
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
                  Du bruger også bare kogende vand, ikk?
                  Brygger med temperere vand 94 grader, min drag down tid er meget tæt på mallings som han beskriver i #2

                  hvordan ser dit v60 filter ud efter bryg

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6837a.jpg
Views:	1
Size:	93,7 KB
ID:	232032
                  Last edited by Jack; 28. June 2021, 07:30.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Retardosan
                    Lysristet
                    • May 2013
                    • 61

                    #10
                    Undskyld det sene svar på tråden, men jeg har prøvet lidt forskelligt i mellemtiden.
                    Jeg tog den gamle kværn ind, og den kunne jeg ikke ramme noget med, men jeg er måske ved at være lidt tæt på nu med comandanten. Jeg er skiftet over til kalita, for den synes jeg er meget nemmere end V60, specielt når man har de her meget tætte V60 papirer som de har lavet, som jeg desværre har. Hvis jeg kværner for groft på V60 for at modarbejde det her langsomme filter, så stopper det til, så jeg tog kalitaen frem, for den kan jeg kværne finere til.
                    Som sagt så begynder det at ligne noget (den her kop kan jeg drikke, uden at den er specielt god) men jeg skal lige finjustere lidt mere. Kaffen i filteret, efter jeg har brygget, dufter sindssygt godt, men kaffen smager desværre ikke helt sådan endnu - jeg tror den skal løbe lidt hurtigere igennem, den er på over 3 min. lige nu, og det ligner lidt at noget af vandet helst vil løbe ud til siden af filteret i stedet for ned igennem det.

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
                      Undskyld det sene svar på tråden, men jeg har prøvet lidt forskelligt i mellemtiden.
                      Jeg tog den gamle kværn ind, og den kunne jeg ikke ramme noget med, men jeg er måske ved at være lidt tæt på nu med comandanten. Jeg er skiftet over til kalita, for den synes jeg er meget nemmere end V60, specielt når man har de her meget tætte V60 papirer som de har lavet, som jeg desværre har. Hvis jeg kværner for groft på V60 for at modarbejde det her langsomme filter, så stopper det til, så jeg tog kalitaen frem, for den kan jeg kværne finere til.
                      Som sagt så begynder det at ligne noget (den her kop kan jeg drikke, uden at den er specielt god) men jeg skal lige finjustere lidt mere. Kaffen i filteret, efter jeg har brygget, dufter sindssygt godt, men kaffen smager desværre ikke helt sådan endnu - jeg tror den skal løbe lidt hurtigere igennem, den er på over 3 min. lige nu, og det ligner lidt at noget af vandet helst vil løbe ud til siden af filteret i stedet for ned igennem det.
                      til V60 bruger jeg de hurtige filtre (rød fra Cafec) bryder mig ikke om de langsomme som de gule fra Cafec https://www.lacabra.dk/collections/c...t-paper-filter men det handler nok om hvilken teknik og opskrift man anvender

                      kikke man brew gude fra TCC https://coffeecollective.dk/da/brew-guides/kalita-wave/ vil de gerne brygge på ca 2 minutter +- (edit det er hælde tiden, de skriver ikke meget om total bryg tid, andet end det er forskeligt efter kværn og bønne)

                      Ikke alle bryder sig om gennemløbs tiden på metal Kalita, der er også forskel på modellerne, så nogen bore hullerne i bunden op andre som Scott Rao ligge en si i bunden for at hjælpe på flowet

                      Last edited by Jack; 28. June 2021, 14:01.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Retardosan
                        Lysristet
                        • May 2013
                        • 61

                        #12
                        Ja jeg har prøvet TCC metoden men med samme resultat - nu er den i det mindste blevet bitter og ikke sur, så jeg skal bare være et sted imellem der jo�� men det er dæleme svært, for nær jeg kværner grovere, så får jeg ikke hurtigere gennemløbstid, tværtimod. Så det er sgu lidt svært.
                        Jeg har købt en slave kaffe som jeg kan sammenligne med, og så må jeg se om det hjælper mig.

                        Comment

                        • Retardosan
                          Lysristet
                          • May 2013
                          • 61

                          #13
                          Nu smed jeg et kalita filter i V60 tragten, og det hjalp gevaldigt på bryggetid, men nu har jeg bare ikke rigtig flere kieni bønner tilbage, i hvert fald ikke AA.

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
                            Nu smed jeg et kalita filter i V60 tragten, og det hjalp gevaldigt på bryggetid, men nu har jeg bare ikke rigtig flere kieni bønner tilbage, i hvert fald ikke AA.
                            Så må det være de langsomme V60 filtere du havde liggende, håber det lykkedes næste gang
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              til V60 bruger jeg de hurtige filtre (rød fra Cafec) bryder mig ikke om de langsomme som de gule fra Cafec https://www.lacabra.dk/collections/c...t-paper-filter men det handler nok om hvilken teknik og opskrift man anvender

                              kikke man brew gude fra TCC https://coffeecollective.dk/da/brew-guides/kalita-wave/ vil de gerne brygge på ca 2 minutter +- (edit det er hælde tiden, de skriver ikke meget om total bryg tid, andet end det er forskeligt efter kværn og bønne)

                              Ikke alle bryder sig om gennemløbs tiden på metal Kalita, der er også forskel på modellerne, så nogen bore hullerne i bunden op andre som Scott Rao ligge en si i bunden for at hjælpe på flowet

                              De skriver påhældning er færdig 1.45 og total 2.45, altså 1min draw down.

                              Dvs. Ca. 3g/sek så en my langsommere end mig, men også en anden brygger, anden temperatur. Men ender ca. samme brygtid.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X