Daglig rengøring af La Pavoni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Flappe
    Grøn bønne
    • Aug 2013
    • 46

    Daglig rengøring af La Pavoni

    Hej espressonørder ☕🙂

    Jeg har en kammerat som (mod min anbefaling, but what can you do 🤷*♂️&#128521 har investeret i sin allerførste espressomaskine - en La Pavoni (!)😳. Der kan jo være forskellige holdninger til om han så har gjort det ekstremt svært for sig selv at få en god kop kaffe, som helt helt nybegynder, ud fra logikken: Jo flere parametre du kan skrue på son begynder, jo sværere er det at ramme et konsistent, godt resultat. Jeg har dog fundet et par overbevisende argumenter for at min kammerat måske ikke trods alt ikke er ligeså stor en tosse som jeg først skædte ham ud for 😉 Men lad nu det ligge....

    Mit spørgsmål går på hvilke rengøringsrutiner i "håndbryggere" bruger på jeres lever-maskiner - for jeg er som gammel barista og hardcore kaffenørd gennem 16 år ikke overbevist om nogle af de guides jeg har fundet indtil videre. I min optik MÅ der skulle en eller anden form for kemisk rens til for at erstatte muligheden for backflush som man jo ikke har med en manuel maskine, men hvordan gør I? Kaffeolier er jo kaffeolier og skal jo nu engang opløses og fjernes, så hvordan gør man det uden backflush?


    Tips, tricks og gode erfaringer modtages gerne med kyshånd, da jeg desværre må erkende at jeg har et megahul i min - ellers - ret omfangsrige kaffenørde-viden 🙂☕🙏

    Stor hilsen
    Flappe
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Hej Flappe

    Jeg gør ikke så meget må jeg indrømme.

    Efter hver session:
    Tører bruseien af med køkkenrulle.
    Vasker portafilter og kurv hver for sig i vamt vand.
    Renser damparm med varmt vand/damp.
    Tører maskinen generelt af, og tjekker at der er 100% tørt omkring og under drypbakken.

    (Nogen suger cafiza ind i gruppen udefra via en bred kop eller lign, og skyller det ud igen med varmt vand.
    Det har jeg aldrig gjort, og har ikke fundet det nødvendigt - men det kommer selvfølgelig an på hvor mørkristet man kan lide sin kaffe. Meget mørkristede kaffer har mere lettilgængelige olier, så de sviner mere i maskinen.)

    Når den kører stramt i håndtaget:
    Skiller gruppen ad
    putter stempel, pakninger, portafilter og kurv i cafiza, og skyller derefter sagerne med vand (skifter pakninger hvis det behøvs - det er meget sjældent nødvendigt)
    tørrer grupen af indvendigt med køkkenrulle
    smører metalpindene i håndtaget med olie/dow111
    smører gruppen og stemplet med pakninger med dow111 og samler

    Comment

    • Flappe
      Grøn bønne
      • Aug 2013
      • 46

      #3
      Stærkt! Tusind tak for hurtigt svar.

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Selv tak da.

        En ting der gør en forskel er om man laver 'Fellini-moves' eller ej. Altså at man trykker ned flere gange når man brygger, for at få mere vand igennem kaffen.
        Den teknik kræver at man trækker op i stemplet mens kaffen er våd, derved hiver man lidt kaffe tilbage i gruppen - og det gør selvfølgelig gruppen mere beskidt.

        Comment

        • Flappe
          Grøn bønne
          • Aug 2013
          • 46

          #5
          Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
          Selv tak da.

          En ting der gør en forskel er om man laver 'Fellini-moves' eller ej. Altså at man trykker ned flere gange når man brygger, for at få mere vand igennem kaffen.
          Den teknik kræver at man trækker op i stemplet mens kaffen er våd, derved hiver man lidt kaffe tilbage i gruppen - og det gør selvfølgelig gruppen mere beskidt.
          Det virker logisk nok, ja. Med mit meget begrænsede kendskab til manuelle maskiner, ville jeg dog også i udgangspunktet antage, at et nogenlunde stabilt, jævnt tryk vil være at foretrække - men der skal jeg nok lige have maskinen lidt mellem hænderne, før jeg kan konkludere noget endeligt på dét ;-)

          "Fellini-moves" - fantastisk udtryk!

          Comment

          Working...
          X