Hvad er det hvide stads i vandet fra min Espressomaskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    Hvad er det hvide stads i vandet fra min Espressomaskine?

    Hej

    Jeg har en Rancilio Silvia.

    Når jeg afkalker hende med citronsyre og kører 2-3 hold vand igennem og så lader jeg maskinen stå til næste dag.

    Når jeg så næste gang skal lave kaffe og varmer maskinen op, steamer mælken og kører vand igennem, indtil der kommer vand ud igennem damp-hanen; så er det vand der kommer ud helt gråt. Og hvis det får lov at stå lidt tid bundfælder der sig noget hvidt smulder. Se billede.

    Click image for larger version

Name:	vand.jpg
Views:	1
Size:	47,6 KB
ID:	241017

    Første gang jeg opdagede det tænkte jeg, at det måtte være fordi jeg ikke havde kørt nok vand igennem.
    Så jeg kørte 1-2 hold vand igennem igen.
    Jeg tjekkede, at det vand der kom ud til sidst var helt klart.

    Så næste gang jeg skulle lave kaffe og maskinen var varm, så var det det samme igen.
    Denne gang var vandet igen gråsløret. Ikke lige så meget som første gang.

    OK. Jeg kører en masse vand igennem igen. Tjekker at det er fint klart.

    Næste gang gentager det sig.

    Og sådan er det så hver gang jeg har afkalket maskinen.
    Det fortsætter sådan henover de næste måske 3 dage.


    Hvad kan det være der kommer ud i vandet?
    Og kan det være skadeligt?

    Jeg afkalker i ren citronsyre opløst i vand. Ca. 40-50g til 1 L varmt vand.

    Det kører jeg igennem maskinen ca. 2 dl ad gangen med ca. 15 min pause imellem.
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Jeg tror det er kalk og andre mineraler fra vandet som citronsyren ikke har opløst - altså at du ikke er kommet i bund med din afkalkning.

    Overvej at åbne kedlen for at se hvordan afkalkningen er gået.

    Comment

    • larsgydal
      Lysristet
      • Aug 2019
      • 109

      #3
      Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
      Jeg tror det er kalk og andre mineraler fra vandet som citronsyren ikke har opløst - altså at du ikke er kommet i bund med din afkalkning.

      Overvej at åbne kedlen for at se hvordan afkalkningen er gået.
      Tak for svar.

      Jeg tror, at jeg har alt kalken ude idet jeg jo bruger en ret stærk syreblanding og jeg også har prøvet at lade den stå dobbelt så lang tid. Altså op mod 30 min i mellem hver skyl.

      Jeg har haft kedlen åbnet. Der er hvidt stads inden i.

      Det ses her:



      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Hvidt stads i kaffemaskiner er som regel kalk og andre mineraler, og det kommer fra vandet du har brugt.
        Jeg kan ikke rigtig komme på andre ting det kan være...men måske andre har en ide?

        Comment

        • larsgydal
          Lysristet
          • Aug 2019
          • 109

          #5
          Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
          Hvidt stads i kaffemaskiner er som regel kalk og andre mineraler, og det kommer fra vandet du har brugt.
          Jeg kan ikke rigtig komme på andre ting det kan være...men måske andre har en ide?
          OK. Jamen jeg kan heller ikke rigtigt se hvad andet det skulle være end kalk.
          Men hvorfor kommer det så kun efter jeg har afkalket?
          Der burde da være mindre kalk i systemet, når jeg har afkalket end når det er lang tid siden jeg har afkalket?

          Comment

          • summer
            Coffeeholic
            • Jun 2011
            • 1407

            #6
            Jeg er ikke kemiker men jeg har lidt hjemmelavede teorier. :-)

            Mineralerne aflejrer sig i lag, og nogle af lagene virker hårdere end andre.
            Jeg tror at syren opløser dem i forskellig takt, og at mineralerne også opløses på forskellig vis.
            Det virker som om at syren graver kanaler rundt i mineralerne, mens den opløser de 'blødeste' mineraler først. Det får de hårde lag til at knække af og blive til små stykker, i stedet for at blive 100% opløst.

            Og hvis man så stopper afkalkningen inden alle mineralerne er 100% opløste, vil det give sig udslag i at små og større stykker mineral bliver skyllet ud med skyllevandet - mit bud er, at det er det grå vand du ser.

            Comment

            • Joe_Black
              Coffeeholic
              • Feb 2012
              • 1424

              #7
              Det er tricky at afkalke en Silvia.
              Der er ille gennemløb i kedlen og vandet kommer fra toppen af kedlen (som du kan se på billedet af den åbne kedel)
              Når du kommer din opløsning i er det ikke sikkert at den del der når bunden er lige så koncentreret som den der kommer ind, det blander sig jo under vejs.
              Næste udfordring er at skylle opløsningen ud. der fortynder du den hver gang du skyller, men du ved ikke hvornår du har det hele ude.
              Min anbefaling er at køre kalkfrit vand på den og droppe afkalkningerne, med mindre du har mod på og har de tekniske kundskaber til at adskille kedlen.
              Wega MiniNova
              Mahlkönig K30
              Moccamaster
              Santos #4
              AeroPress
              Bodum Vakuum Brygger

              Comment

              • JohanS
                Lysristet
                • Dec 2016
                • 70

                #8
                Gammel tråd, og er heller ikke kemiker, men tror også problemet er at citronsyre ikke opløser kalken fuldt, men omdanner til kalciumcitrat, som er det der ligger tilbage.
                Det er illustreret herovre https://forum.espressobar.dk/forum/u...el-afsyres-med
                The quintessential expression of coffee is espresso.
                – Ernesto Illy


                Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

                Comment

                • larsgydal
                  Lysristet
                  • Aug 2019
                  • 109

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af JohanS Se indlæg
                  Gammel tråd, og er heller ikke kemiker, men tror også problemet er at citronsyre ikke opløser kalken fuldt, men omdanner til kalciumcitrat, som er det der ligger tilbage.
                  Det er illustreret herovre https://forum.espressobar.dk/forum/u...el-afsyres-med
                  OK. Så hvad er løsningen? At køre højere syrekoncentration? Bruger pt. mellem 40-50 g pr. 1000g vand. Skal jeg op på 60g syre?

                  Eller evt. lade den stå og trække med syren i i længere tid ad gangen? Kører typisk 15 min intervaller.

                  Der må være andre der har eller har haft en Silvia som vil dele deres erfaringer om at afkalke den?

                  Comment

                  • larsgydal
                    Lysristet
                    • Aug 2019
                    • 109

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
                    Det er tricky at afkalke en Silvia.
                    Der er ille gennemløb i kedlen og vandet kommer fra toppen af kedlen (som du kan se på billedet af den åbne kedel)
                    Når du kommer din opløsning i er det ikke sikkert at den del der når bunden er lige så koncentreret som den der kommer ind, det blander sig jo under vejs.
                    Næste udfordring er at skylle opløsningen ud. der fortynder du den hver gang du skyller, men du ved ikke hvornår du har det hele ude.
                    Min anbefaling er at køre kalkfrit vand på den og droppe afkalkningerne, med mindre du har mod på og har de tekniske kundskaber til at adskille kedlen.
                    Din avatar er et Rancilio logo. Og det lyder som om du ved en del om Silviaen. Har du selv en eller har haft? Hvis ja, hvordan afkalkede du den så? Hvor meget og hvilken syre/koncentration? Og i hvor lange intervaller, osv? Og hvor meget skyllede du igennem på hvert interval?

                    Jeg oplever, at første gang jeg kører syre igennem og har ladet det stå 15 min. Når jeg så kører det første hold syre ud igen, så er vandet blåligt. Jeg tænker at det må være fordi syren har oxideret noget af messingen - eller hvad?

                    Comment

                    • Joe_Black
                      Coffeeholic
                      • Feb 2012
                      • 1424

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg

                      Din avatar er et Rancilio logo. Og det lyder som om du ved en del om Silviaen. Har du selv en eller har haft? Hvis ja, hvordan afkalkede du den så? Hvor meget og hvilken syre/koncentration? Og i hvor lange intervaller, osv? Og hvor meget skyllede du igennem på hvert interval?

                      Jeg oplever, at første gang jeg kører syre igennem og har ladet det stå 15 min. Når jeg så kører det første hold syre ud igen, så er vandet blåligt. Jeg tænker at det må være fordi syren har oxideret noget af messingen - eller hvad?
                      Har du mod på at skille kedlen ad er det at foretrække. gruppehobedet får vand fra et rør der rækker 5/6 dele op i kedlen, dette giver den fordel at det kolde vand til brygningen blander sig med det varme, dog er det snært at få skiftet alt vandet på en gang.

                      Tag billeder af hvor ledningerne sidder på komponenterne på kedlen og fjern dem her efter.
                      Nu kan du skrue de 6-8 umbrako skruer ud og så er kedlen adskilt.

                      Det tager under en time at adskille, rense og samle igen.

                      Og så er du sikker på at du har fået det hele ud...
                      Wega MiniNova
                      Mahlkönig K30
                      Moccamaster
                      Santos #4
                      AeroPress
                      Bodum Vakuum Brygger

                      Comment

                      • JohanS
                        Lysristet
                        • Dec 2016
                        • 70

                        #12
                        Beklager sent svar.
                        Er enig i at adskillelse er det bedste. Alternativt er det måske noget med at rykke videre til sulfaminsyre eller evt fosforsyre.
                        Se iøvrigt denne artikel, om kalciumcitrat.
                        The quintessential expression of coffee is espresso.
                        – Ernesto Illy


                        Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

                        Comment

                        Working...
                        X