Oscar 1 der ikke vil varme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tmarcus
    Grøn bønne
    • Apr 2011
    • 20

    Oscar 1 der ikke vil varme

    Min kære Nuova Simonelli Oscar 1 vil ikke varme. Den indikerer, at der skal hældes vand på, men beholderen er fuld, og når jeg trykker på bryggeknappen, så løber der koldt vand igennem, og vandstanden i beholderen falder. Men det er koldt vandt, der kommer ud. Og indikatoren, der viser at den varmer vandet, lyser ikke. Den har altid kørt på kildevand, og jeg har aldrig forsøgt at afkalke den. Er der nogen der har et quick-fix?
  • Tmarcus
    Grøn bønne
    • Apr 2011
    • 20

    #2
    Nogle uger før den stoppede, så larmede den i øvrigt usædvanligt længe ved opstart. Sædvanligvis larmer den ca 3-5 sek ved opstart, i hvad jeg altid har tolket som at vandet blev pumpet ind i kedlen. Men et par uger op til den satte ud, så tog denne proces gerne 10-20 sek. Og nu larmer den altså slet ikke ved opstart.

    Comment

    • Joe_Black
      Coffeeholic
      • Feb 2012
      • 1424

      #3
      Det første du bør gøre er at opdatere din profil så vi kan se hvilken landsdel du bor i, der er menge der gerne vil hjælpe her inde
      Mht Quick fix er det svært at svare på nå jeg ikke kender dine kompetencer og hvis du ikke selv er teknisk anlagt er bedste bud at købe en ny maskine. Jeg ved det er hårde ord, men det kan løbe ret voldsomt op at sende den på værksted.

      Hvis du er teknisk anlagt kan du starte med at kortslutte de to ledninger der sidder på studsen hvor vandtanken bliver koblet på maskinen. De måler om der er vand ved at danne forbindelse.
      KnB
      Wega MiniNova
      Mahlkönig K30
      Moccamaster
      Santos #4
      AeroPress
      Bodum Vakuum Brygger

      Comment

      • Tmarcus
        Grøn bønne
        • Apr 2011
        • 20

        #4
        Solved!
        Jeg åbnede Oscar for at kortslutte, som du sagde. De TRE ledninger, der sidder på studsen, var lidt mørnede midt på, hvor de er samlet med en plastic strip - jeg har sikkert spildt vand på dem ved påfyldning - så jeg flyttede lidt på dem og tørrede dem rene. Og så trykkede jeg lidt på alle andre ledninger. Efter lidt larmende opstart, som en gammel bil der ikke har kørt i et år, så lyste indikatoren for opvarmning pludselig, og nu sidder jeg med et dejligt nytrukket shot. Jeg aner ikke om det var ledningerne, eller om det bare var en tilfældighed, eller om den går død igen om et par uger. Eitherhow. Nu er jeg igen en lykkelig oscar-ejer. Tak for hjælpen!
        Last edited by Tmarcus; 2. May 2021, 11:50.

        Comment

        • Truelsen
          Lysristet
          • Sep 2008
          • 79

          #5
          Tillykke.
          Det kunne være værd at benytte lejligheden til en god gang afkalkning :-)

          Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
          DC Super Mini
          Niche Zero
          Bullet R1

          Comment

          • Tmarcus
            Grøn bønne
            • Apr 2011
            • 20

            #6
            Tak. Det troede jeg egentlig man skulle undgå. Er det bare citronsyre/alm afkalker i tanken, og i så fald hvor meget?

            Comment

            • Joe_Black
              Coffeeholic
              • Feb 2012
              • 1424

              #7
              Find en guide på youtube, den skal skylles mange gange efter afkalkning.
              Wega MiniNova
              Mahlkönig K30
              Moccamaster
              Santos #4
              AeroPress
              Bodum Vakuum Brygger

              Comment

              • Tmarcus
                Grøn bønne
                • Apr 2011
                • 20

                #8
                Elektros skriver at man skal afkalke oscar med citronsyre ... provided that the procedure is done at least every 6 months and low water lime content is used. The risk, if the machine is too calcified is that the water inlet of the heat exchanger becomes clogged irreparably. (https://www.elektros.it/gb/en/tips_t...ml#paragrafo13)

                Ehh, jeg har ikke afkalket den en eneste gang på 10 år...

                Skal jeg tage chancen og afkalke, fordi de problemer jeg har oplevet sandsynligvis skyldes kalk og/eller den snart alligevel kalker til. Eller skal jeg bare køre videre uden afkalkning og glæde mig over at den nu virker igen og dermed ikke risikere clogging?

                Comment

                • ChristianS
                  Coffeeholic
                  • Apr 2015
                  • 1012

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Tmarcus Se indlæg
                  Elektros skriver at man skal afkalke oscar med citronsyre ... provided that the procedure is done at least every 6 months and low water lime content is used. The risk, if the machine is too calcified is that the water inlet of the heat exchanger becomes clogged irreparably. (https://www.elektros.it/gb/en/tips_t...ml#paragrafo13)

                  Ehh, jeg har ikke afkalket den en eneste gang på 10 år...

                  Skal jeg tage chancen og afkalke, fordi de problemer jeg har oplevet sandsynligvis skyldes kalk og/eller den snart alligevel kalker til. Eller skal jeg bare køre videre uden afkalkning og glæde mig over at den nu virker igen og dermed ikke risikere clogging?
                  If it ain’t broke... don’t fix it.

                  Med 10 år uden afkalkning, så vil jeg sige, at der er stor sandsynlighed for, at du blot skaber flere og større problemer ved en afkalkning uden at skille den ad.

                  Flager af kalk kan rives løs og sætte sig fast flere forskellige steder, hvilket kun kan afhjælpes ved at skille den ad.

                  Det er ikke svært at skille en Oscar ad, men det kan godt være ret tidskrævende.
                  Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                  Kværne: Niche Zero, Santos 01
                  Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                  Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                  Comment

                  Working...
                  X