Udfordring med vandtemperatur på en Ascaso Dream

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ThomasG
    Grøn bønne
    • Apr 2021
    • 5

    Udfordring med vandtemperatur på en Ascaso Dream

    Hej

    Jeg har arvet en 4 år gammel Ascaso Dream. Alt andet lige virker den som den skal, men vandtemperaturen og termometeret er ikke helt enige.

    Dioden slukker når termometeret viser omkring 92 grader, som den skal, men det vand der kommer ud er omkring 60 grader.
    Sætter jeg den til at steame viser termometeret kun 125 grader. Der kommer masser af damp ud men mælken bliver kun som den skal i toppen, resten er blot varm og normal mælkekonsistens.

    Nogen der kan hjælpe hvad der kan være galt?

    Vh
    Thomas
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af ThomasG Se indlæg
    Hej

    Jeg har arvet en 4 år gammel Ascaso Dream. Alt andet lige virker den som den skal, men vandtemperaturen og termometeret er ikke helt enige.

    Dioden slukker når termometeret viser omkring 92 grader, som den skal, men det vand der kommer ud er omkring 60 grader.
    Sætter jeg den til at steame viser termometeret kun 125 grader. Der kommer masser af damp ud men mælken bliver kun som den skal i toppen, resten er blot varm og normal mælkekonsistens.

    Nogen der kan hjælpe hvad der kan være galt?

    Vh
    Thomas
    Der er sikkert ikke noget galt, det er meget normalt man ikke lige kan måle 94 grader på brygvandet, men mindre man har noget special udstyr, noget andet er den maskine ikke har rigtig kedler,
    men er opbygget med en Termoblok i stedet, det er nok lige en billig nok løsning, hvis man gerne vil lave noget god espresso, eller det kræver i hvert fald en dygtigere barista

    billigste maskine som der kan tilrådes at købe er 'nok' en Oscar / Oscar II med OPV efter monteret (husk en kværn er mindst lige så vigtig $ som maskinen)
    Last edited by Jack; 23. April 2021, 01:23.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • ThomasG
      Grøn bønne
      • Apr 2021
      • 5

      #3
      Tak for svar.

      Dvs. at hvis jeg vil lave en americano der er varmere end 60 grader, skal jeg, som jeg gør nu, sætte steameren til for at få varmere vand?

      Har du en ide til mælke konsistensen. Jeg tænkte at hvis den ikke kunne varme nok, så kom der for meget vand med ud sammen med steam, og derfor at mælken ikke bliv fluffy nok?
      Den laver heller ikke den der "banke lyd" når steameren er tænt
      Last edited by ThomasG; 23. April 2021, 09:24.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af ThomasG Se indlæg
        Tak for svar.

        Dvs. at hvis jeg vil lave en americano der er varmere end 60 grader, skal jeg, som jeg gør nu, sætte steameren til for at få varmere vand?

        Har du en ide til mælke konsistensen. Jeg tænkte at hvis den ikke kunne varme nok, så kom der for meget vand med ud sammen med steam, og derfor at mælken ikke bliv fluffy nok?
        Den laver heller ikke den der "banke lyd" når steameren er tænt
        He he.. en Americano lave du ved at fylde en kop med 'te vand' og hæle et espresso shot over ;-)

        Jeg kender ikke din maskine ud fra andet end spec. som sammenlignes med tilsvarende, selv små maskiner der har små kedler kan have udfordringer med at steame mælk og din har en Termoblok https://www.kaffemekka.dk/shop/2050-...melegeme-230v/ hvad som der svare til noget af det mindste på marked
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • ThomasG
          Grøn bønne
          • Apr 2021
          • 5

          #5
          Ok, tak for svar
          Tænkte bare at man kunne regne nogenlunde med termometeret, og at det derfor også kunne have en indflydelse på mælken.

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af ThomasG Se indlæg
            Ok, tak for svar
            Tænkte bare at man kunne regne nogenlunde med termometeret, og at det derfor også kunne have en indflydelse på mælken.
            Prøv evt at se nogen YouTube videoer https://www.youtube.com/watch?v=u_HwCFhknkA
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • ThomasG
              Grøn bønne
              • Apr 2021
              • 5

              #7
              Jeg synes snart at jeg har været hele Youtube igennem

              Comment

              • Esbndk1Esbn
                Lysristet
                • Apr 2015
                • 57

                #8
                Hvordan måler du temp på det vand der kommer ud når den er sat til 92°?

                Jeg ville nok tage en kop der varmet op med 100° vand fra en el kedel. Så tømme koppen for kogende vand. Så er koppen varmet op til et sted over 90°. Bryg så en kop kaffe og mål temp.
                Jeg er bestemt ikke ekspert i espressomaskine teknik.

                Som jeg forstår termoblokke så fungere de ved at afgive varme til det vand der strømmer igennem.
                Jo langsommere vandet strømmer jo mere varme kan det opfange.
                Hvis man skal ramme 92° så skal maskinen være kalibreret korrekt. Så lad os sige at dem der har designet maskinen anslår at det vand der passerer er 60g vand per minut (den genenmstrømning der ville være tilfældet ved et espresso shot når vandet skal presses igennem et portafilter fyldt med kaffe)

                Hvis man så lader vandet løbe igennem uden modstand, så tænker jeg at vandet ville være koldere. Det er derfor jeg spørger hvordan du måler temp på vandet.

                Hvis det jeg siger er helt forkert, så håber jeg nogen korrigerer mig : )

                Kan også være den er kalket til. Tjek evt hårdheden i området hvor den har været brugt i de 4 år
                Lelit PL162T - Baratza Sette 270W - Eureka Mignon Istantaneo - Brewista Vægt - BestMax Premium

                Comment

                • ThomasG
                  Grøn bønne
                  • Apr 2021
                  • 5

                  #9
                  Hej. Tak for beskeden.

                  Vandet er målt igennem steamehovedet uden dyse i en stålkop. Det er målt samtidig med at koppen bliver fyldt, så jeg tænker ikke at koppens temperatur har det helt store at gøre.
                  Jeg har også målt temperaturen på en espresso og den ligger +-5 grader på det samme.
                  Jeg har afkaltet hele maskinen i sidste uge, men har ikke nogen ide om, om man kan kalibrere maskinen.

                  Comment

                  Working...
                  X