Eureka MIGNON Specialitá vs. SSP Burrs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • rasmusnielsendk
    Grøn bønne
    • Oct 2018
    • 10

    Eureka MIGNON Specialitá vs. SSP Burrs

    Hej eBar.

    Det kribler lidt i fingrene for at få opgraderet min kværn. Jeg ejer en Mazzer Mini.

    Pt. står jeg mellem valget at skulle opgradere bladene i min Mazzer Mini med et par SSP Burrs ELLER købe en helt ny kværn overvejer Eureka MIGNON Specialitá.

    Noget der kan hjælpe mig lidt videre i min process. Hvad får jeg mest udbytte af?

    God dag og på forhånd tak.
    Rasmus
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Eureka det køre, smart opbygning, lettere indstille og at køre dail ind, den MIGNON Specialitá har også meget lidt retention
    jeg ville ikke være i tvivl, men når det så er sagt er der sket en del på single dose marked, til samme penge, hvis man har interesse for det ;-)

    Hvis du ikke har set tråden er den her https://www.espressobar.dk/forums/sh...l=1#post149713
    Last edited by Jack; 22. April 2021, 13:26.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • rasmusnielsendk
      Grøn bønne
      • Oct 2018
      • 10

      #3
      Super fedt Jack - Tak for svar. Nej, vidste ikke den tråd eksisterede - Jeg kigger med nu. Hvad ville du selv gå med på samme budget? Nichen får utrolig meget ros men virker også som om den er umulig at få fat i.

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Hvis du er til single dosing får du generelt mere for pengene, eftersom du ikke skal betale for “dyr” doserings elektronik. Oveni er der generelle problematikker med hopper brug i lavt flow miljøer (spild, retention og varierende kvalitet pga. dette såvel som iltning, lys og faldende bønne tryk på knivene)

        G-iota fås til samme penge og der kan tilkøbes med SSP high uniformity eller Multipurpose som de så vil efter aligne.

        HomeBarista is het plezier van een goede koffie thuis, wij bieden u alle apparatuur voor de extractie van een perfecte espresso. "Coffee Lover"
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af rasmusnielsendk Se indlæg
          Super fedt Jack - Tak for svar. Nej, vidste ikke den tråd eksisterede - Jeg kigger med nu. Hvad ville du selv gå med på samme budget? Nichen får utrolig meget ros men virker også som om den er umulig at få fat i.
          Syntes Niche er god og meget god til pengene (de har dog noget kludder med dobbelt moms efter brexit eller så udnytter de bare chancen for at score lidt ekstra som de har gjort med andre ikke eu lande før)
          i dag ville jeg vælge den nye G-IOTA (og ikke nødvendigvis med SSP knive, dem kan man altid monterer) når vi snakker (sd) kværn til under 10k i et hjemme setup, jeg helt i tråd med malling, men også fan af Eureka
          Last edited by Jack; 22. April 2021, 15:12.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • rasmusnielsendk
            Grøn bønne
            • Oct 2018
            • 10

            #6
            Tak for svar begge. Det skal helt sikkert være en SD. Ift. Fedt med G-IOTA det ser det spændende ud - synes virkelig bare ikke den er særlig pæn især ikke tallene på toppen.

            Og så synes jeg det her mod til Specialita'en ser rigtig spændende ud. https://www.home-barista.com/grinder...on-t62875.html
            Last edited by rasmusnielsendk; 22. April 2021, 17:16.

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Nej, nogen skønhed er den ikke.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Truelsen
                Lysristet
                • Sep 2008
                • 79

                #8
                Niche Zero er så vidt jeg kan se den billigste måde at få en 64mm konisk kværn hvis det betyder noget.
                Jeg er super glad for at have "byttet" min Super Jolly til en Niche :-)

                Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
                DC Super Mini
                Niche Zero
                Bullet R1

                Comment

                • RST
                  Grøn bønne
                  • Feb 2015
                  • 15

                  #9
                  Jeg vil lige skyde ind at jeg er supergodt tilfreds med min Mazzer Mini med SSP-knive. Den kværner klippestabilt, og mine eneste to anker er at den kan have en sjælden tendens til at stalle på helt lyse riste, og så er den lidt stram at lave små justeringer på. Til gengæld kan jeg ikke mindes at have lavet et skud som jeg ikke syntes var værd at drikke, hvilket ind imellem skete da jeg havde en Obel Mito - vi blev desværre aldrig rigtig gode venner.

                  Ifht single dosing kan jeg godt se alle fordelene, men der er også noget bekvemmelighed ved en hopper når der skydes mere end et skud af gangen. Jeg flusher nok i omegnen af 5 gram inden første skud, hvilket jeg synes er overkommeligt. Som med så meget andet tænker jeg at der er en stor grad af temperament ind over hvad man i praksis ender med at synes er den bedste løsning.

                  Sendt fra min motorola one zoom med Tapatalk

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af rasmusnielsendk Se indlæg
                    Tak for svar begge. Det skal helt sikkert være en SD. Ift. Fedt med G-IOTA det ser det spændende ud - synes virkelig bare ikke den er særlig pæn især ikke tallene på toppen.

                    Og så synes jeg det her mod til Specialita'en ser rigtig spændende ud. https://www.home-barista.com/grinder...on-t62875.html
                    Syntes begge er et godt bud på en fornuftig kværn, og faktisk til samme pris hvis man køber fra han i Belgien ;-)
                    men der er også en god grund til nogen betaler en del mere for en kværn, men til prisen er den G-IOTA da fantastisk,
                    der skal meget til for at tage konkurrencen op med Niche, hvilket den har formodet at gøre og endda til en noget laver pris (siger ikke den ene er bedre end den anden, har ikke hands on erfaring med den nye G-iota)

                    man kunne også betale mindst 3 x G-IOTA kværne + forsendelse og told/moms (ca 12k + porto) for en anden 'billig' single doser https://www.espressobar.dk/forums/sh...-(Single-Dose)
                    så man må nok sige både Niche og G-iota er et fund, men selvfølgelig ikke i samme liga
                    Last edited by Jack; 23. April 2021, 01:11.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Mickit
                      Grøn bønne
                      • Nov 2018
                      • 7

                      #11
                      Jeg har Specialita med single dose hopper, og "blæse" pumpe ting, ala dit link. Det fungerer glimrende!

                      Men jeg har faktisk både en Niche og en G-Iota bestilt. Kunne ikke vælge, og satser på at kunne sælge den ene igen

                      Skifter fordi jeg syntes det er lidt for bøvlet at finde den rigtige indstilling på Mignon. (Og pga. hype og opgratis, sikkert mest det faktisk)...

                      Comment

                      • Tmarcus
                        Grøn bønne
                        • Apr 2011
                        • 20

                        #12
                        Jeg vil opgradere fra min 5 år gamle Vario, og er parat til at smidde 4-6000 kr. Havde egentlig overvejet Obel Mito 75, Remidag Super Veloce eller Eureka Mignon Specialitá, men er det rigtigt forstået at man får bedre kaffe ud af G-iota eller Niche Zero, på trods af at G-iotaen blot koster 3200?
                        Og er de nogenlunde lige gode, for Niche Zero er trods alt lidt pænere?

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Tmarcus Se indlæg
                          Jeg vil opgradere fra min 5 år gamle Vario, og er parat til at smidde 4-6000 kr. Havde egentlig overvejet Obel Mito 75, Remidag Super Veloce eller Eureka Mignon Specialitá, men er det rigtigt forstået at man får bedre kaffe ud af G-iota eller Niche Zero, på trods af at G-iotaen blot koster 3200?
                          Og er de nogenlunde lige gode, for Niche Zero er trods alt lidt pænere?
                          G-iota & Niche Zero er single doser, og en helt anden type , syntes ikke det er helt fair at sammenligne single doser og hopper kværne, de har hver deres styrker og fordele
                          Last edited by Jack; 10. May 2021, 18:00.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Tmarcus
                            Grøn bønne
                            • Apr 2011
                            • 20

                            #14
                            Tak for dit svar, Jack. Jeg håbede, du ville skrive, for jeg kan se, at du ved en del om kværnene, ikke mindst de nyere Niche og G-iota. Hvis jeg nu er ligeglad med om jeg single doser eller hopper kværner, men bare kigger på, hvad der kommer ud i portafilteret. Hvor for jeg så bedst espresso? Eller er forskellen ikke så stor, at det er nemt at svare entydigt på? Og hvis det det der havner i portafiltret er nogenlunde lige godt, så er der trods alt en prisforskel på 3200 for G-iota og 5-6k for de andre.

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Tmarcus Se indlæg
                              Tak for dit svar, Jack. Jeg håbede, du ville skrive, for jeg kan se, at du ved en del om kværnene, ikke mindst de nyere Niche og G-iota. Hvis jeg nu er ligeglad med om jeg single doser eller hopper kværner, men bare kigger på, hvad der kommer ud i portafilteret. Hvor for jeg så bedst espresso? Eller er forskellen ikke så stor, at det er nemt at svare entydigt på? Og hvis det det der havner i portafiltret er nogenlunde lige godt, så er der trods alt en prisforskel på 3200 for G-iota og 5-6k for de andre.
                              Først skal du gøre op med dig selv om du vil single dose, jeg kunne ikke drømme om andet i et hjemme setup og slet ikke i dag hvor priserne er kommet ned.

                              Niche er en super kværn til pengene, og har været en joker på marked, selvfølgelig når den ikke næste step på hylden som må være Lagom P64 til 3x pengene (har ikke 'hands on' erfaring)
                              hvis jeg skulle købe kværn i den billige ende under 5k ville jeg i dag nok vælge G-iota over Niche, og ikke kun fordi den er billigere, men fordi den har 64mm flade knive, G-iota er rimelig ny ikke mange erfaringer, men dem som der er der ude er super gode, endelig har Niche fået konkurrence.

                              Selvfølgelig når de billigste single dose kværne ikke de dyre i kvalitet, man får lidt hvad man betaler for, men til de penge en Niche blev solgt til før Brexit (25% billigere) og G-iota endnu billigere, er det go her fra..
                              jeg ville ikke betænke mig, hvad siger i andre?
                              Last edited by Jack; 11. May 2021, 15:34.
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X