Udvikling på små hjemme lever fronten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    Udvikling på små hjemme lever fronten

    Der er på det seneste sket en del på hjemmelever fronten.

    Først annoncerede Flair deres Flair58, med indbygget gruppe heater og ja 58mm kurve og presale for denne var væk på blot 3min.





    Et andet spændende projekt fra Odyssey Espresso er i gang med prototyper på deres OE-1 en et kedel spring loaded 53mm lever der kommer med en app hvor man kan følge tryk, tid, flow og sætte temperaturen samt se aktuelle temperatur på kedel, gruppehoved temperatur. Så en billig Cremina ført op til 2021, den kommer på presale næste mdr.

    Odyssey Espresso is a maker of affordable manual lever espresso machines for coffee lovers around the world.




    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Der er på det seneste sket en del på hjemmelever fronten.

    Et andet spændende projekt fra Odyssey Espresso er i gang med prototyper på deres OE-1 en et kedel spring loaded 53mm lever der kommer med en app hvor man kan følge tryk, tid, flow og sætte temperaturen samt se aktuelle temperatur på kedel, gruppehoved temperatur. Så en billig Cremina ført op til 2021, den kommer på presale næste mdr.

    Odyssey Espresso is a maker of affordable manual lever espresso machines for coffee lovers around the world.
    Du kan godt begynde at smile

    det er nemlig ikke 53mm men et standart 58mm portafilter


    Click image for larger version

Name:	OE1_Assembly_2021-Feb-26_06-54-38AM-000_CustomizedView6630576004_jpg.jpg
Views:	1
Size:	22,8 KB
ID:	231991

    Spændende ny maskine https://www.odysseyespresso.com/gallery

    in the FAQ. https://www.odysseyespresso.com/faq
    HOW MUCH WILL THE OE-1 COST?
    With Odyssey Espresso’s mission of bringing an affordable high quality espresso machine to home users, we are aiming to bridge the gap and hit a mid market price of $800.

    Jeg har skrevet mig på vente listen, så må vi se om det bliver min nye HK maskine, er i hvert fald fristet
    Last edited by Jack; 14. April 2021, 11:56.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      Du kan godt begynde at smile

      det er nemlig ikke 53mm men et standart 58mm portafilter


      [ATTACH=CONFIG]16006[/ATTACH]

      Spændende ny maskine https://www.odysseyespresso.com/gallery

      in the FAQ. https://www.odysseyespresso.com/faq
      HOW MUCH WILL THE OE-1 COST?
      With Odyssey Espresso’s mission of bringing an affordable high quality espresso machine to home users, we are aiming to bridge the gap and hit a mid market price of $800.

      Jeg har skrevet mig på vente listen, så må vi se om det bliver min nye HK maskine, er i hvert fald fristet
      Ja kom til at ramme forket på min mob, skulle have stået 58mm.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Udvikling på små hjemme lever fronten

        Ja det er spændende. Hvorvidt OE kan få det til at fungere må siges at være lidt oppe i luften. En lille maskine og hermed lille vægt, fylde og mere spinkel konstruktion, bør give nogle udfordringer i forhold til hvor meget tryk der kan generes af fjederen... Der er flere af de her små hjemme lever hvor det topper omkring 5-6bar (hvilket er fint til lyse rist). En anden fjeder konfiguration kan potentielt give nogle udfordinger, den første Londinium have et max tryk omk. 7.5bar og det var med en enkelt fjeder konfiguration og med et stor proff hoved på en tung maskine. Der blev vist tilbudt dobbelt fjeder konfiguration der gjorde 9 bar muligt på et tidspunkt, men gør også til en større kraftanstrengelse. Der er dog et graf billede der viser 9bar, hvorvidt det reelt er muligt har jeg spurgt dem om, så venter svar på dette.

        Det lille håndtag i fuld manuel giver også nogle begrænsninger, der er god grund til det voldsomme lever håndtag på en Flair58, den gør rent faktisk at du kan banke 20bar ud. Så den er måske også lidt overspeced, men gør du kan lave et 9bar skud ud relativt nemt såfremt dette ønskes.

        Men interessante maskiner er det da det er jo lidt en Olympia Cremina og Elektra Micro Casa A leva i en med en App og større kurve...

        Men meget sjovt de vidt forskellige veje de to producenter er gået.

        Men godt der sker noget, det har været tiltrængt.
        Last edited by malling; 14. April 2021, 15:22.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Udvikling på små hjemme lever fronten

          Lige en mere til samlingen

          Kickstarter projekt Superkop også 58mm, fuld manuel, intet elektronik.

          Kickstarter Pris 3700kr
          Markedspris 5200kr (Altså ca. samme leje som de to andre)

          Last edited by malling; 14. April 2021, 20:12.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Fået svar på spørgsmålet om tryk på OE-1, de vil formentligt tilbyde mulighed for et valg mellem to forskellige konfigurationer en med “høj” tryk omk. 8bar og en på 5-6bar. Begge mener de fungere fint, men er i stadig i gang med at vurdere på det.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Udvikling på små hjemme lever fronten

              Lidt af et steampunk design, men hold op der dukker meget op disse dage.

              Kavi artisanal hand press espresso coffee-machine

              Prisen 11.200kr excl. fragt, told og moms.



              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Du kan godt begynde at smile

                det er nemlig ikke 53mm men et standart 58mm portafilter




                Spændende ny maskine https://www.odysseyespresso.com/gallery

                in the FAQ. https://www.odysseyespresso.com/faq
                HOW MUCH WILL THE OE-1 COST?
                With Odyssey Espresso’s mission of bringing an affordable high quality espresso machine to home users, we are aiming to bridge the gap and hit a mid market price of $800.

                Jeg har skrevet mig på vente listen, så må vi se om det bliver min nye HK maskine, er i hvert fald fristet
                Har desværre lige fået bekræftet kedlen er 'kun' på 0,4L altså det halve af de små manuelle La Pavoni
                syntes det er underligt man laver en maskine, med så lille en kedel, så jeg beholder nok min 'Gaggia Achille' i stedet

                Click image for larger version

Name:	gaggia-11400-achille.jpg
Views:	1
Size:	8,4 KB
ID:	232046
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Er fint tilfreds med jeg holdt fast i min Flair58…
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                    Er fint tilfreds med jeg holdt fast i min Flair58…
                    odysseyespresso svarede mig direkte by req. deres boiler var 0,4L, nu ser jeg de oplyser på hjemmesiden størrelsen er på 0,6L men desværre stadig alt lille https://www.odysseyespresso.com/argo...presso-machine
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      I forhold til steame så er det hvertfald til den lave side, i forhold til bryg er størrelsen ikke et problem, der er mange hvis kedler til bryg er væsentligt mindre.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        I forhold til steame så er det hvertfald til den lave side, i forhold til bryg er størrelsen ikke et problem, der er mange hvis kedler til bryg er væsentligt mindre.
                        Hmmm ja på maskiner som der bliver fodret med bryg vand fra en tank, her skal maskinen afkøle før man kan påfylde den igen
                        og noget andet er maskinen heller ikke kan køre tom uden varmelemet brænder af, så spørgsmålet er om den kan lave højest 4 skud af gangen, syntes det er alt alt for lidt..
                        synd det så ellers super godt ud fra start
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Krillo
                          Lysristet
                          • May 2021
                          • 60

                          #13
                          Man kan finde tiltag alle mulige steder. Der dukker også nogle op på aliexpress

                          Den ser egentligt ret fancy ud. Men tør man sådan en kinamaskine?

                          Comment

                          Working...
                          X