Hjælp til NS Appia 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T09F11
    Lysristet
    • Oct 2020
    • 50

    Hjælp til NS Appia 1

    Jeg har sku lige brug for noget hjælp.

    Jeg har lige købt en NS Appia 1 og skulle til at tilslutte den.

    Kan det passe, at den kun kan tilsluttes direkte til vandforsyningen under vasken, eller kan man også fylde vand på fra fx flasker?

    Min udfordring er, at mit køkken har overskabe over det hele og maskinen er for høj til at stå under den, så jeg kan ikke tilslutte den direkte.

    Hilsen
    Henrik
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Den har ingen indbygget tank. Pumpen kan dog også suge fra en dunk eller flasker. Evt kan sådan en stå i et underskab. Afløb fra drypbakke bør du måske også tænke på. Det kan løses med f.eks. 2 stk. 5L flasker under et bord (rent vand + afløbsvand). Nogle bruger et rullebord med hylde under.
    Last edited by Hegnet; 14. April 2021, 10:31.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • T09F11
      Lysristet
      • Oct 2020
      • 50

      #3
      Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
      Den har ingen indbygget tank. Pumpen kan dog også suge fra en dunk eller flasker. Evt kan sådan en stå i et underskab. Afløb fra drypbakke bør du måske også tænke på. Det kan løses med f.eks. 2 stk. 5L flasker under et bord (rent vand + afløbsvand). Nogle bruger et rullebord med hylde under.
      Tak for svaret. Frygtede lige jeg ikke kunne bruge den.

      Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg køber en slange til vand?

      Jeg er dog klar over, det ikke skal være en haveslange, men er der en bestemt type der er bedre end andre?

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Jeg ville overveje, om man kunne finde en fitting fra din pumpes slange til en slangestuds. Derfra ville silikone-slange være mit valg, idet dette allerede bruges i espressomaskiner med vibrationspumpe. Måske findes der bedre løsninger. Hvis du er ivrig for at komme igang, kan du blot stikke metalslangen ned i en kande vand og teste maskinen lidt. Det har jeg gjort før, men det er ikke en god løsning i længden, både for slangen men også for vandkvaliteten.

        Mht. afløb kan du godt bruge en nogenlunde armeret slange, haveslange eller andet. Pas på at den ikke laver en knæk og dermed en prop. Dét skal du dog nok opdage, når drypbakken flyder over. ;-) Held og lykke med det hele.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af T09F11 Se indlæg
          Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg køber en slange til vand?
          Husk du ikke må bruge alm vand fra hanen, så hellere kildevand fra for eks. Aldi med lavt kalk indhold, mener deres 2L ligger på lige omkring 6DH i hårdhed
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • T09F11
            Lysristet
            • Oct 2020
            • 50

            #6
            Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
            Jeg ville overveje, om man kunne finde en fitting fra din pumpes slange til en slangestuds. Derfra ville silikone-slange være mit valg, idet dette allerede bruges i espressomaskiner med vibrationspumpe. Måske findes der bedre løsninger. Hvis du er ivrig for at komme igang, kan du blot stikke metalslangen ned i en kande vand og teste maskinen lidt. Det har jeg gjort før, men det er ikke en god løsning i længden, både for slangen men også for vandkvaliteten.

            Mht. afløb kan du godt bruge en nogenlunde armeret slange, haveslange eller andet. Pas på at den ikke laver en knæk og dermed en prop. Dét skal du dog nok opdage, når drypbakken flyder over. ;-) Held og lykke med det hele.
            Tak igen.

            Der er monteret en afløbsslange på den. Men ingen slange til pumpen. Så den skal jeg ud af købe.

            Vil det være en type som denne:


            Eller kan det gøre billigere?

            Jeg er totalt uvidende på dette område - sorry

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #7
              Mål udvendigt gevind på pumpen og gå i et byggemarked.:


              Overvej hvad du vil have i den anden ende. Så længe du ikke slutter den til direkte vand, behøver den ikke engang at kunne modstå tryk. Det kan bestemt gøres billigere, afhængig af dine ønsker:
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              • T09F11
                Lysristet
                • Oct 2020
                • 50

                #8
                Jeg købte en flex slange og nogle vanddunke. Fyldte den ene med vand fra Aldi. Der var en lille smule tilbage i tanken, da jeg købte den. Det er nu brugt. Hvordan ved jeg, om pumpen suger fra vanddunke?
                Har prøvet at lade den køre, men der kommer ikke noget vand ud 🤔

                Comment

                • Hegnet
                  Mørkristet
                  • Sep 2017
                  • 387

                  #9
                  Jeg forstår ikke helt, hvad du skriver:
                  - "Der var en smule tilbage i tanken,..." Maskinen har ikke en tank. Tænker du kedlen?
                  - Du kan vel se, om vandstanden i dunken daler?

                  Fik du et lyn-kursus/demonstration af sælgeren? Hvis maskinen fungerer, burde der komme vand ud af gruppehovedet. Du har vel ikke et blind-filter i portafilter?
                  DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                  MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                  Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                  Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                  Comment

                  • T09F11
                    Lysristet
                    • Oct 2020
                    • 50

                    #10
                    Sorry. Ja kedlen.
                    Når jeg fx trykker på knappen "single shot", kommer der ikke en dråbe ud.

                    Der er ingen portafilter i.

                    Den var ikke tilsluttet, så fik ikke et kursus af sælger. Men den er lige blevet serviceret hos KaffeMekka.

                    Så jeg antog den virkede.

                    Comment

                    • T09F11
                      Lysristet
                      • Oct 2020
                      • 50

                      #11
                      Tror problemet ligger i gruppehovedet.

                      Streameren virker fint. Varmtvandsknappen giver også vand. Men ikke ud af gruppehovedet.

                      What to do?

                      Comment

                      • Joe_Black
                        Coffeeholic
                        • Feb 2012
                        • 1424

                        #12
                        Er du sikker på at pumpen snurre rundt?
                        'Det er ikke usædvanligt at rota pumper sætter sig ved stilstand. Ofte kan du vride den igang igen med en skiftenøgle.
                        Hvis den snurre og der ikke påmmer vand, kan du prøve at løsne afgangen fra pumpen og starte maskinen. Hvis pumpen er slidt kan de nole gange ikke selvansuge men skal primes først.
                        Under alle omstændigheder skal maskinen være kold når den skal selvansuge...
                        Hvor i landet bor du?
                        Wega MiniNova
                        Mahlkönig K30
                        Moccamaster
                        Santos #4
                        AeroPress
                        Bodum Vakuum Brygger

                        Comment

                        • summer
                          Coffeeholic
                          • Jun 2011
                          • 1407

                          #13
                          Ja, det lyder som om vandet bliver blokeret på vejen fra kedlen til gruppen.

                          Obs - Hvis du ikke er sikker på at maskinen suger ordentligt fra dunken, så husk at tjekke vandstanden i kedlen hvis du har strøm på varme-elementerne.
                          Sagt på en anden måde: Hvis du bruger vand fra kedlen og kedlen ikke får nyt vand fra din dunk, vil kedlen blive tømt og så futter dine varmelementer af, hvis de er tændt.
                          Så - enten sluk maskinen hvis vandstanden bliver for lav, eller (hvis du har forstand på strøm) afmonter ledningen til varmeelementerne så de ikke tænder (du skal selvfølgelig fjerne stikket fra stikkontakten først, inden du piller ved strøm inden i maskinen).

                          Comment

                          • T09F11
                            Lysristet
                            • Oct 2020
                            • 50

                            #14
                            Det forstod jeg ikke meget af 🤦🏼😂

                            Bor i Hillerød

                            Comment

                            • summer
                              Coffeeholic
                              • Jun 2011
                              • 1407

                              #15
                              Ok. :-)

                              Som du kan se kan problemet ligge et eller flere steder, og det kan være enkelt eller mere kompliceret at fikse - så det kræver lidt forståelse af maskineriet hvis du selv skal fikse det.
                              Hvis du har lyst at fikse det selv, start med at kigge på en pdf over maskinen og vend tilbage med spørgsmål. Måske kan denne bruges? http://www.zuccariniltd.com/pdf/Simo...p_11_10_v9.pdf

                              Eller spørg Joe_Black om han kan kigge på maskinen - det plejer at være en succes. :-)

                              Comment

                              Working...
                              X