Crem one - Erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • witt
    Grøn bønne
    • Aug 2015
    • 8

    Crem one - Erfaringer?

    Hej,

    Jeg står over for en opgradering af min espressomaskine, fra Silvia til en dual boiler. Jeg har efter længere tid, set mig varm på en Crem one, er der nogen af jer der har erfaringer med den? Pros/cons? (Budgettet bliver nok ikke til R-LFPP).
    Jeg kunne også godt tænke mig at høre om opvarmningstid, den har jeg ikke kunne finde nogle steder.

    På forhånd tak

    Mvh,
    witt
  • Freund
    Lysristet
    • Dec 2018
    • 125

    #2
    Har du læst anmeldelsen her?
    This review is for the flagship dual boiler, pressure profiling model of Crems new range of prosumer machines. Bella Barista is the authorized dealer in the UK with Crem trained engineers, backup a…

    Comment

    • witt
      Grøn bønne
      • Aug 2015
      • 8

      #3
      Ja den har jeg læst, ville bare høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med maskinen Tak ellers.

      Comment

      • kildsgaard
        Grøn bønne
        • Apr 2019
        • 30

        #4
        Ved ikke hvor du er placeret i landet, men Kristian fra Kristianskaffe.dk (nordsjælland) fører de modeller der. Han kan uden tvivl svare på dine spørgsmål, og har vidst også maskinerne stående i et showroom så du kan prøve dem.

        Comment

        • KristianK
          Administrator
          • Aug 2009
          • 4365

          #5
          Oprindeligt indsendt af witt Se indlæg
          Hej,

          Jeg står over for en opgradering af min espressomaskine, fra Silvia til en dual boiler. Jeg har efter længere tid, set mig varm på en Crem one, er der nogen af jer der har erfaringer med den? Pros/cons? (Budgettet bliver nok ikke til R-LFPP).
          Jeg kunne også godt tænke mig at høre om opvarmningstid, den har jeg ikke kunne finde nogle steder.

          På forhånd tak

          Mvh,
          witt
          Hej Witt,

          Hvis ikke der kan blive til en med profilstyring, så vil jeg sige, at de ikke adskiller sig fra en standard Rocket, ECM eller andet sammenligneligt.
          De har dog indbygget timer, så du kan stille tænd/sluk og de kan indstilles til at gå i dvale / sluk helt efter x min./timer.

          Ellers er det en dual boiler, som man kender dem.

          Den kan standard køre med vandtank eller fast vand og der er slange og afløbsslange med også.

          En Lelit Bianca i det segment kunne være en konkurrent også, hvor der er lidt mere for pengene end på enkelte af de andre mærker.

          Mvh.
          Kristian
          KristianK
          En del af EspressoBar


          Følg mig meget gerne på
          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

          Hjemmeside
          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

          Comment

          • minetti
            Grøn bønne
            • Mar 2017
            • 10

            #6
            Jeg modtager profiler i morgen, så kan jeg måske skrive lidt. Tænker det er den eneste model, som adskiller sig væsentligt fra andre maskiner. Opvarming skulle være ca. 30min, men det kan slås til automatisk, så den er klar når du fx står op.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Det er jo hvad KristianK lige skrev, en skam hvis du ikke har forhørt dig hos ham, da han var den første i Danmark der forhandler netop den maskine, men sats på 45 minutter før gruppe hoved er gennemvarm
              Last edited by Jack; 23. April 2021, 01:39.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • minetti
                Grøn bønne
                • Mar 2017
                • 10

                #8
                Er der andre som kender den her maskine, eller har en holdning til den i forhold til f.eks. Lelit Bianca med manuel Flow Profiling?

                Jeg har haft min R-LFPP-udgave i en uge, og prøver mig frem med forskellige indstillinger. Underligt nok, så kan jeg ikke finde indstillinger fra andre, men det er måske, fordi den er ny. Det er i hvert fald en af årsagerne til at jeg valgte maskinen, da man kan dele profiler gennem en USB.

                Kan sige i forhold til opvarmning, at det maksimalt tager 30 minutter. Den varmer først steamer op, og så bruger den noget af varmen fra steamer til boiler, så det går lidt hurtigere.

                Noget der har overrasket mig er, at den også kan styre flow i forhold til tid. Eksempelvis, så kan jeg have en indstilling med forskellige tryk, hvor den automatisk går videre til næste tryk-trin, selvom den ikke kan få vand igennem. Det kan i tilfælde med et for fint grind hjælpe med få et nogenlunde resultat. Det har dog også betydet, at jeg tænker i, hvordan min puck fungerer ved 9 bar vs. de andre muligheder, som jeg har.

                Alt i alt en spændende maskine, hvor man kan gå på opdagelse i mange ting. Jeg er på ingen måde ekspert, så siger kun tak for den rådgivning andre kan give i at arbejde med profilstyring.


                Her er 2 indstillinger, som jeg har haft glæde af:
                TYPE:P
                INDEX: 1
                NAME:LIGHT R
                ML: 110
                TIME: 36
                0: 2.0
                1: 2.0
                2: 2.0
                3: 2.0
                4: 2.0
                5: 2.0
                6: 2.0
                7: 2.0
                8: 2.0
                9: 2.0
                10: 2.2
                11: 2.9
                12: 2.9
                13: 2.9
                14: 2.9
                15: 2.9
                16: 3.2
                17: 5.3
                18: 5.3
                19: 5.3
                20: 5.3
                21: 5.3
                22: 5.3
                23: 5.3
                24: 5.5
                25: 1.5

                TYPE:P
                INDEX: 3
                NAME:SWEETBMP
                ML: 91
                TIME: 28
                0: 4.9
                1: 4.9
                2: 4.9
                3: 4.9
                4: 4.9
                5: 4.9
                6: 4.9
                7: 4.9
                8: 4.9
                9: 4.9
                10: 4.9
                11: 4.9
                12: 4.9
                13: 4.9
                14: 4.9
                15: 4.9
                16: 4.9
                17: 6.7
                18: 8.1
                19: 8.7
                20: 8.9
                21: 8.9
                22: 5.5
                23: 4.9

                Comment

                • minetti
                  Grøn bønne
                  • Mar 2017
                  • 10

                  #9
                  Problemer med LFPP

                  Til alle dem, som køber en Crem One LFPP, vil jeg gøre opmærksom på, at der er konstateret fejl på maskinen.
                  En service teknikker fra Bella Barista tester i øjeblikket et kit fra Crem, som skal anvendes til at fikse problemet. Der er usikkerhed i forhold til, hvor mange maskiner, som der er tale om. Jeg blev opmærksom på problemet, da vi i en lukket gruppe omkring profil-deling, oplevede en højere lyd under bestemte profiler eller hvor GSP var slået fra (gradual soft perfusion).

                  Her er hvad teknikkeren skriver:

                  All the variable results and noises from pump gurgling from boiler are all attributable to the boiler back siphoning to pump and ultimately reservoir. We have just fitted one Crem TSB kit to a LFPP on Friday and will continue to test up to our Crem meeting. If the TSB kit resolves these issues next steps for us will be to modify all BB customers machines as quickly as we can. There is a non return passive check valve in the boiler feed but these appear to fail randomly the modification adds an active extra solenoid valve into the boiler feed pipe that has to open electrically only at boiler fill times but present a true non return valve to prevent any chance of back pressure causing voids in boiler and heating if reservoir.

                  I will not share any details until we have concluded our tests and are satisfied this is a solution that 100% works. Update after meeting

                  Eksempel på lyden:
                  Last edited by minetti; 16. May 2021, 13:58.

                  Comment

                  • minetti
                    Grøn bønne
                    • Mar 2017
                    • 10

                    #10
                    Her er en tråd om emnet, hvor der bliver givet en mulig forklaring på lyden: https://coffeeforums.co.uk/topic/602...comment-843341

                    Comment

                    • Solipsism
                      Lysristet
                      • Jul 2011
                      • 109

                      #11
                      Lytter lige med her, selvom jeg ikke har oplevet problemet.

                      Comment

                      • minetti
                        Grøn bønne
                        • Mar 2017
                        • 10

                        #12
                        Hvis maskinen har stelnummer under 11520060413, så mangler den Technical Service Bulletin 251. Der kan fortsat komme en dum lyd på efterfølgende modeller, men det er ikke sikkert, at det kan ændres. Lyden skulle ikke gøre skade, men er dog lidt træls, når maskinen ellers er meget stille. Det virker til at lyden primært kommer, hvis du slår GSP fra eller kører profiler, som hurtigt kommer op i tryk. Det er dog en fanstisk maskine til at lege med, så håber der kommer styr på lyden

                        Comment

                        • CTH
                          Grøn bønne
                          • Oct 2013
                          • 19

                          #13
                          Jeg har også en Crem One 2B RP.

                          Maskinen har været helt perfekt siden jeg modtog den tilbage i maj. Men nu driller den lidt. Jeg har ikke helt samme problem med den meget metalliske lyd I rapporterer, men en anden lyd. Trykket når pludselig ikke op over 4 bar, men til gengæld så trykudligner den ikke når jeg stopper brygningen. Trykket siver ligeså stille ud over de næste par minutter.

                          Er der nogen der har prøvet noget lignende?

                          Comment

                          • CTH
                            Grøn bønne
                            • Oct 2013
                            • 19

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af minetti Se indlæg
                            Problemer med LFPP

                            Til alle dem, som køber en Crem One LFPP, vil jeg gøre opmærksom på, at der er konstateret fejl på maskinen.
                            En service teknikker fra Bella Barista tester i øjeblikket et kit fra Crem, som skal anvendes til at fikse problemet. Der er usikkerhed i forhold til, hvor mange maskiner, som der er tale om. Jeg blev opmærksom på problemet, da vi i en lukket gruppe omkring profil-deling, oplevede en højere lyd under bestemte profiler eller hvor GSP var slået fra (gradual soft perfusion).

                            Her er hvad teknikkeren skriver:

                            All the variable results and noises from pump gurgling from boiler are all attributable to the boiler back siphoning to pump and ultimately reservoir. We have just fitted one Crem TSB kit to a LFPP on Friday and will continue to test up to our Crem meeting. If the TSB kit resolves these issues next steps for us will be to modify all BB customers machines as quickly as we can. There is a non return passive check valve in the boiler feed but these appear to fail randomly the modification adds an active extra solenoid valve into the boiler feed pipe that has to open electrically only at boiler fill times but present a true non return valve to prevent any chance of back pressure causing voids in boiler and heating if reservoir.

                            I will not share any details until we have concluded our tests and are satisfied this is a solution that 100% works. Update after meeting

                            Eksempel på lyden:
                            https://www.youtube.com/watch?v=uWVv...nnel=jakewalsh

                            hvor er det citat fra? Jeg fik ombyttet min infuser til en profiler, og er ikke imponeret over at den stadig i 2022 laver den lyd. Det er virkelig voldsomt. Jeg har ikke haft mulighed for at lege med profiler endnu, så jeg ved ikke om jeg kan få lyden til at gå væk på den måde, men grundlæggende burde det jo ikke være nødvendigt.

                            Comment

                            • CTH
                              Grøn bønne
                              • Oct 2013
                              • 19

                              #15
                              Ej, den er sgu ikke helt god med min nye LFPP... Det lyder som en Harley Davidson når den står og varmer op. Det virker som om det er retur til Elgiganten. Ligesom min Infuser, som de lige har ombyttet.

                              Comment

                              Working...
                              X