Eureka atom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Whois
    Grøn bønne
    • Oct 2020
    • 20

    Eureka atom

    Er der nogen herinde der har en Eureka Atom?
    Har lige anskaffet mig sådan en og oplever både at den bliver ekstremt varmt (65 grader) efter bare 5-6 shots.
    Jeg har indstillet kværnen til det tætteste jeg kan komme på at knivene rører hinanden og ligger stadig på 18 gr kaffe til 36 gr ud på omkring 17-18 sekunder når jeg laver en espresso.
    What to do?

    Sendt fra min IN2013 med Tapatalk
  • Yoshi
    Lysristet
    • Jul 2018
    • 146

    #2
    Hvad er ristedatoen for bønnerne du bruger. Den hurtige gennemløbstid kunne skyldes gamle bønner. Nogle "billigere" espressomaskiner bruger pressurised (to vægs) filterkurve fordi kunderne ofte køber gamle bønner (supermarked bønner). Dette giver mere modstand og den ønskede gennemløbstid kan realiseres, på trods af bønnernes alder. Smagen bliver dog stadig som gamle bønner

    Comment

    • Whois
      Grøn bønne
      • Oct 2020
      • 20

      #3
      De er 2-3 uger gamle bønnerne.
      Har en baratza sette 270 og der kan jeg sagtens lave en kop espresso på der overholder forskrifterne.

      Sendt fra min IN2013 med Tapatalk

      Comment

      • Yoshi
        Lysristet
        • Jul 2018
        • 146

        #4
        Okay, så burde det ikke være bønnernes skyld.

        Ser kværningen ensartet ud og er der channeling i din puck?

        Comment

        • Whois
          Grøn bønne
          • Oct 2020
          • 20

          #5
          Har lige skudt sette ind i stedet for er ved at løbe tør for bønner.
          Men ja det ser ok ensartet ud. Nej ingen chanelling det virker bare stadig for grovt til at kunne øge nok modstand.
          Men det jeg som sådan er mest bekymret for er at kværnen samtidig bliver så varm

          Sendt fra min IN2013 med Tapatalk

          Comment

          • Yoshi
            Lysristet
            • Jul 2018
            • 146

            #6
            Det lyder meget varmt, ved ikke om det er normalt.

            Går ud fra du har espressoknive i den. Så burde den sådan set kunne kværne meget fint ned til turkish. Hvis knivallignment er helt off burde det blive uensartet og have svært ved at kværne lige så find uden knivene rammer hinanden.

            Comment

            • Whois
              Grøn bønne
              • Oct 2020
              • 20

              #7
              Den er købt med espresso knive i.
              Har lige renset den totalt og fundet hvor knivene rører hinanden manuelt.
              Kan godt kværne ok til espresso men er ikke imponeret. Har måske et sweet spot inden for 2 mm også den helt off.
              Men må lige hører der hvor jeg har købt den er, synes kaffen er bedre med min sette


              Sendt fra min IN2013 med Tapatalk

              Comment

              • Yoshi
                Lysristet
                • Jul 2018
                • 146

                #8
                Okay, lyder som dårlig alignment. Du kan evt. prøve at tage knivene af, rense og monterer igen. Måske de ved fejl er monteret ovenpå et kaffekorn, så bliver de nemlig off. Eureka, plejer at have god alignment og den burde kunne kværne bedre en din Sette.

                Comment

                • Whois
                  Grøn bønne
                  • Oct 2020
                  • 20

                  #9
                  Det prøver jeg

                  Sendt fra min IN2013 med Tapatalk

                  Comment

                  • Whois
                    Grøn bønne
                    • Oct 2020
                    • 20

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Yoshi Se indlæg
                    Okay, lyder som dårlig alignment. Du kan evt. prøve at tage knivene af, rense og monterer igen. Måske de ved fejl er monteret ovenpå et kaffekorn, så bliver de nemlig off. Eureka, plejer at have god alignment og den burde kunne kværne bedre en din Sette.
                    Okay.. Fik det skilt ad og monteret.
                    Alignment fandt jeg på YouTube og umiddelbart har jeg ikke lyst til at kaste mig ud i det.
                    Men nu kværner den til espresso uden problemer også før knivene rører hinanden. Virker underligt hehe men det vigtigste er det virker.
                    Men selve låget bliver stadig 45 grader efter 6-7 skud. Og inden i er bladene stadig meget varme.

                    Sendt fra min IN2013 med Tapatalk

                    Comment

                    • Yoshi
                      Lysristet
                      • Jul 2018
                      • 146

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Whois Se indlæg
                      Okay.. Fik det skilt ad og monteret.
                      Alignment fandt jeg på YouTube og umiddelbart har jeg ikke lyst til at kaste mig ud i det.
                      Men nu kværner den til espresso uden problemer også før knivene rører hinanden. Virker underligt hehe men det vigtigste er det virker.
                      Men selve låget bliver stadig 45 grader efter 6-7 skud. Og inden i er bladene stadig meget varme.

                      Sendt fra min IN2013 med Tapatalk
                      Du behøver heller ikke kaste dig ud i alignment. Eurekas kværne burde være fint alignet fra fabrikken.

                      Godt at hører at det hjalp kværningsgrad problemet. Måske en anden herinde kan hjælpe med om det er normalt, at den danner så meget varme.

                      Comment

                      Working...
                      X