Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 23

Emne: Sammenligning af Elektra A3, Vibiemme Lollo og Magister ES60 Stilo - alle 1gr

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    Kastrup
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Som jeg ser det så er det nu ikke mere omsonst ud end mange klassiske pumpe maskiner, hvor du skal have den tændt på den gode side af en time. I henhold til ikke mindst HX maskiner hvor du skal lave adskillige flush for, at opnå den højst mulige temperaturstabilitet og konsistens. På den tid det tager mig, at komme igennem T1 og andre Proff HX flush rutine, ville jeg kunne nå at lave et skud og drikke den, med en flair58. Oveni er ventetiden 5min, dvs. Mindre energispild og vandspild, hvilket er blevet en kæmpe hurdle for mig personligt angående espressomaskiner i et hjemmemiljø (decent undtaget).

E61 db er marginalt bedre, fordi de har kolde næser og derfor helst skal have et opvarmnings flush, igen vandspild, og har man ikke brugt disse ganske meget, er det gammel vand der er blevet opvarmet dusinvis af gange, hvilket ikke er optimalt for smagen og apropos vand så er det umuligt at opnå optimalt vand til en espressomaskine pga. du løber ind i enten tilkalkning eller korrosion, så man laver masive kompromiser på den front.

En åben konstruktion som flair58 tillader også nemmere at lege med forskelligt vand, bønner og man skal ikke bekymre sig om det sædvanlige vedligehold, såsom, backlflush, smøring af lejre o.s.v, afkalkning af maskinen herunder bryghovedet (som ofte er frygteligt at afkalke), du kan også pressure profile dine skud.

Så ja der er måske lidt ekstra arbejde under selve skuddet i forhold til visse maskiner, men når man så fjerne alt det andet du slipper for, som du skal gøre på alm. espressomaskiner, så er mængden af arbejde ikke så forskellig igen, det er blot forskellige rutiner, på forskellige tidspunkter.

For mig er det omtrent så omsonst som at brygge en filter bryg, og jeg ville kunne nå at brygge et skud og rengøre på nogenlunde samme tid.
    Nu er vores måder at tilgå kaffebrygning nok også ret forskellige, kan jeg høre. Jeg har maskinen stående tændt hele tiden, når jeg er hjemme, og jeg lever med de par eller 3 dl om dagen, der spildes. Min hx Fracino Classico skyder ca 93-94c vand ud uden at flushe noget særligt. Den tænder automatisk en time før jeg står op, så den er gennemvarm og det samme, inden jeg kommer hjem fra job.

Jeg laver jeg dagligt i snit 7-8 skud hvoraf og bruger ikke mere end 20 min i alt foran maskinparken. Og det er selvom der skal mælk til et par af dem også. Jævnligt står jeg og skal trække 3-4 i træk.

Men hvis man alligevel er neurotisk/ekstremt sirlig omkring sin brygning (og det er ikke negativt ment) ja så har du ret i, at man næsten lige så godt kan gå den mere manuelle vej.

Sendt fra min GM1903 med Tapatalk
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Citer Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
    Nu er vores måder at tilgå kaffebrygning nok også ret forskellige, kan jeg høre. Jeg har maskinen stående tændt hele tiden, når jeg er hjemme, og jeg lever med de par eller 3 dl om dagen, der spildes. Min hx Fracino Classico skyder ca 93-94c vand ud uden at flushe noget særligt. Den tænder automatisk en time før jeg står op, så den er gennemvarm og det samme, inden jeg kommer hjem fra job.

Jeg laver jeg dagligt i snit 7-8 skud hvoraf og bruger ikke mere end 20 min i alt foran maskinparken. Og det er selvom der skal mælk til et par af dem også. Jævnligt står jeg og skal trække 3-4 i træk.

Men hvis man alligevel er neurotisk/ekstremt sirlig omkring sin brygning (og det er ikke negativt ment) ja så har du ret i, at man næsten lige så godt kan gå den mere manuelle vej.

Ja hvis man skyder den mængde også i træk, så er det selvfølgelig et noget andet brugsmønster. Jeg tror sjældent jeg får skudt mere end et par skud af på en dag, udover de to filterbryg jeg også brygger.

I dit scenario, så vil man også kunne tømme mere end de fleste små brygkedel på en dag, så du løber heller ikke ind i nævnte problem og har selvfølglig brug for nogle lidt andre karakteristikker.

Problemet med en maskine som T1 er at den er lavet til højere flow, hvorfor den har en ret speedy recovery, bruger du den i det den er designet til er den meget stabil i skuddet og fra skud til skud. Men i et hjem når den at recover og for at få det samme kvalitet ud skal du igennem en lidt afsindig flush rutine hver gang du skal lave dit første skud, de efterfølgende sidder forholdsvis i skaber back to back. Noget jeg også har oplevet med andre proff hx’er. Du kan dog med T1 sænke kedel trykket forholdsvis nemt og installere en gicelur og du skal så kun flushe beskedent (du kan nemt indstille den så den slet ikke skal flushes) men så mister den sin recovery og steam evner mister noget power.

Men ja jeg elsker nørde detaljer og så spare jeg ikke meget med en pumpe maskine.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

3. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jens_Muff (9. April 2021)

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    Kastrup
    Jeg argumenterer heller ikke for, at de store der er den ideelle løsning til ham. Det har I sikkert ret i. I hvert fald at der er en masse ulemper ved dem ift. hjemmebrug. Jeg pointerer blot, at jeg har været på den mere manuelle vogn, og at jeg fandt det for besværligt til mine behov og min dagligdag, og jeg endte med at bruge den for lidt. Og når den først havde stået stille i 3-5 dage, så ville jeg skulle starte helt forfra med at skyde ind. Så fik jeg måske ikke lige brygget alligevel den dag. Og har den først havde stået stille i 10-14 dage skulle bønnerne i hopperen smides ud. Det resulterede i, at jeg fik den brugt endnu mindre.

Og den dårligste espressomaskine er nu engang den, der ikke bliver brugt

- La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

5. De følgende brugere har takket Jens_Muff for denne post:

Jack (9. April 2021)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Jeg argumenterer heller ikke for, at de store der er den ideelle løsning til ham. Det har I sikkert ret i. I hvert fald at der er en masse ulemper ved dem ift. hjemmebrug. Jeg pointerer blot, at jeg har været på den mere manuelle vogn, og at jeg fandt det for besværligt til mine behov og min dagligdag, og jeg endte med at bruge den for lidt. Og når den først havde stået stille i 3-5 dage, så ville jeg skulle starte helt forfra med at skyde ind. Så fik jeg måske ikke lige brygget alligevel den dag. Og har den først havde stået stille i 10-14 dage skulle bønnerne i hopperen smides ud. Det resulterede i, at jeg fik den brugt endnu mindre.

Og den dårligste espressomaskine er nu engang den, der ikke bliver brugt

Enig i at maskinen skal passe til behovet og temperamentet.

Men det viser også hvor svært det kan være at råde andre, da man ofte tager udgangspunkt i egne erfaringer.

Jeg har selv haft fuld proff hx, prosumer db, prosumer hx, små hjemme lever. Reelt syntes jeg egentligt meget få egentligt er hjemme egnede, mere om det senere.

For de fleste ville det nok stadig pga. den nuværende manglende udvikling stadig være en prosumer db der giver mest mening, ingen eller minimal med flush rutiner, temperatur surfing eller tryk profilering, og man kan lære at koncentrere sig om alle de andre vigtige indstillinger/parametre. Hverken Hx, enkelt kedel, lever, eller profil maskiner er vel reelt begynder maskiner, eftersom alle introducere andre parametre, som kan forlænge læringskurven eller som gør det svære at ramme en ensartet konsistens.

Min tanke var dog også, at når folk nævner begrænset plads, så vil jeg sige man nøje skal tænke sig nøje om.. Jeg har haft alle kategorier under de forhold, den sidste jeg vil anbefale er store monstrummer, det tager vigtig plads og ser helt mærkværdigt ud i et lille køkken.

Jeg tror vi måske snart står overfor en evolution på hjemme espressomaskine fronten. Grundlæggende er de fleste prosumer maskiner jo bare skrumpede pro kedel maskiner, og kedler uden opsyn og især med manglende vedligehold er opskrift på problemer, flere af os har vel hørt om
    maskiner der er eksploderet. En god hjemmemaskine ville være en der kan varme op hurtigt og hvor vandet bliver varmet op på “bestilling”, herved reducere strøm og vand spild og samtidigt brygger man altid på frisk vand, som herved reducere sikkerheds og sundheds problemerne ved kedel maskiner. En maskine der ikke introducere mærkværdige flush rutiner som gør det for svært og besværligt og samtidigt en maskine der ikke fylder mere end andre husholdnings køkken apparater og passer ind i et moderne hjem, der er vi desværre ikke helt endnu, hvertfald ikke for menneskepenge. Men lur mig ikke om vi ser det indenfor en 5år. Men i det mindste kan man da få andet end blankpoleret stål maskiner i dag, for hold op hvor kan det se mærkeligt malplaceret ud i mange køkkener, rent æstetisk.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    OP kunne med fordel nævne forventet brug.

1. Hvor mange skud ser du der producere på en dag.
    2. Hvor mange skud i streg.
    3. Hvor stor del vil være mælkebaseret.
    4. Vil du ofte skulle servere for andre end dig selv.
    5. Skal den bruges til andet end private formål.
    6. Hvor mange gange om ugen skal den bruges.
    7. Hvad er du villig til at gå på kompromis med.
    8. Hvad er din ideelle maskine
    9. Hvor automatisk fortrækker du at processen er.

Lysristet
    Registreringsdato
    Jun 2016
    Jeg foreslår nu kun 1 gruppes, og største kedel er 6 liter...
    Det med lejlighedens størrelse gik mest på larmen, der vækker de andre, fordi de sover på den anden side af køkkenvæggen. Jeg giver dog ret i, at de nok er for store og voldsomme. 😊 Det var blot dem, der lige var til en overkommelig pris. Derfor håbede jeg. 🥳

Lysristet
    Registreringsdato
    Jun 2016
    Jeg elsker, at du siger, at du går efter rotationspumpe pga. lille lejlighed, og så foreslår maskiner i den kommercielle størrelse, herunder en 2-gruppers med en 11-liters kedel!

Hvis du har lyst til at prøve en VBM lollo, er jeg lige kommet til at købe en, som du er velkommen til at komme og lege med en eftermiddag. Den står i Kastrup.

Jeg foreslår nu kun 1 gruppes, og største kedel er 6 liter...
    Det med lejlighedens størrelse gik mest på larmen, der vækker de andre, fordi de sover på den anden side af køkkenvæggen. Jeg giver dog ret i, at de nok er for store og voldsomme. 😊 Det var blot dem, der lige var til en overkommelig pris. Derfor håbede jeg. 🥳

Tal for tilbuddet om at prøve din Lollo. Det er god stil. Jeg tror dog, jeg må vælge alle 3 fra pga størrelsen. Så jeg skal helst ikke blive vild med maskinen og takker derfor nej. 😊👍🏼

Lysristet
    Registreringsdato
    Jun 2016
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    OP kunne med fordel nævne forventet brug.

1. Hvor mange skud ser du der producere på en dag.
    2. Hvor mange skud i streg.
    3. Hvor stor del vil være mælkebaseret.
    4. Vil du ofte skulle servere for andre end dig selv.
    5. Skal den bruges til andet end private formål.
    6. Hvor mange gange om ugen skal den bruges.
    7. Hvad er du villig til at gå på kompromis med.
    8. Hvad er din ideelle maskine
    9. Hvor automatisk fortrækker du at processen er.
    1. 4-5 stykker om dagen.
    2. 2 stk
    3. Stort set alle
    4. Oftest til et par stykker eller kun mig
    5. Kun privat
    6. Hver dag
    7. Alder
    8. Jeg er meget tilfreds med min ECM Technika III men er træt rotationspumpen.
    9. Jeg er ikke til automatisk og heller ikke håndpumpe.

Hvad foreslår du? �� Profitec Pro 600, ECM Synchronika, ECM Technika V Profi PID, Lelit Bianca mfl. ville jeg gerne eje.

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af kaptajnb Se indlæg

Hvad foreslår du? �� Profitec Pro 600, ECM Synchronika, ECM Technika V Profi PID, Lelit Bianca mfl. ville jeg gerne eje.
    Når du har ECM Synchronika på listen ville jeg springe 'Profitec Pro 600' over og gå efter 'Profitec Pro 700' i stedet (600 er med den lamende Vibrationspumpe og mindre steam kedel) ;-)
    en Lelit Bianca ville også passe fint, jeg ville droppe 'ECM Technika V Profi PID' fordi det er den eneste af maskinerne som er med en HX boiler (høre hx maskiner efter hånden ikke fortiden til) når du er i gang vil det være bedre at gå efter en dual boiler og her er Bianca endda billigere end den HX maskine
    Senest redigeret af Jack : 12. April 2021 kl. 23:49
    Pictures (or it didn't happen)

12. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

kaptajnb (13. April 2021)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    (høre hx maskiner efter hånden ikke fortiden til)
    men i dit tilfælde hvor du har fundet en tilsvarende Vibiemme Lollo til 6k, ville den ikke passe fint, når du enlig er tilfreds med din HX EMC maskine med undtagelse af larmen fra pumpen,
    det fede ved den Vibiemme Lollo er da mængde automatik (hvis den har det) kender ikke maskinen, med her kan Jens_Muff sikkert følge op
    Senest redigeret af Jack : 13. April 2021 kl. 00:17
    Pictures (or it didn't happen)

14. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

kaptajnb (13. April 2021)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •