Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Brygtid på filterkaffe

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2015
    Sted
    København

Brygtid på filterkaffe

Jeg søger lidt vejledning omkring bryggetider på alm. filterkaffe, som jeg har svært ved at finde svar på.

Hvad skal man gå efter af brygtid på fx en Moccamaster? Og hvis jeg laver fx en 250 ml portion skal jeg så kværne finere for at ramme samme brygtid, som på en 1L?

Jeg ved godt det handler om hvad der smager godt for mig, men ville bare gerne have lidt generelt vejledning på filterbryg

Lysristet
    Registreringsdato
    Jul 2018
    Sted
    København
    Jeg laver aldrig filterkaffe på maskine, men manuelt på V60. Men grundlæggende er princippet vel lidt det samme. Til V60 anbefales omk. 30-45sek blooming (går jeg ud fra en mokkamaster ikke gør) efterfulgt af omk. 2m45s pour over tid. Tænker det giver et meget godt udgangspunkt i hvad du skal gå efter. Og ja du skal kværne finere for at få samme gennemløbstid med mindre kaffe. Men grundlæggende skal du gå efter det du synes smager bedst som du selv skriver. Bliver smagen for sur -> kværn finere, bliver smagen for bitter -> kværn grovere.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2015
    Sted
    København
    Tak for svar det giver mening, at man bruger v60 opskrift som udgangspunkt ��

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Hvis din Mokkamaster helt kan lukke filteret, så ville jeg gå efter en clever drip opskrift

Prøv feks at smide den mængde kaffe i som burde passe til 250 ml vand ,, ca 15 til 17 gram,OG LUK TRAGTEN

Start maskinen, og start en timer, når al vandet eller bare nok er i tragten, rør evt rundt hvis det hele ikke blander sig af sig selv husk skriv tiderne ned
    prøv dig frem til hvornår du skal åbne tragten, men en trække tid på 2 min vil nok være fint , bare tragten tømmes på ca 1 minut

Når du har tiderne, er det let nok

Grøn bønne Mikkel Diamant Madsen's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2021
    Sted
    Hørsholm
    Hej contenestor

Jeg ville prøve med 15-16 gram. Hvis din Moccamaster ikke har en justering i forhold til bryggetid ud fra mængde vand, så ville jeg male det lidt finere. Dette er fordi kaffen ofte så har en kortere eksponeringstid med vandet. Du kan med fordel også røre godt rundt, når der er kommet noget vand til, for at sikre dig at alt kaffen får tilført vand. Brygtiden er nok omkring 1.5 - 2 min. Men som du siger, så prøv dig frem. Det afhænger også af den bønne du bruger. Jeg har f.eks. en notes bog jeg anvender og skriver ned, så jeg husker de gode grinds og indstillinger. Lidt ligesom nogen skriver ned når de har prøvet en cigar, hehe.

Håber det hjælper lidt.
    Bedste hilsner

Mikkel Diamant Madsen

Hjemmeside: https://karmakaffe.dk

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •