Kværn til alt andet end espresso (forté BG?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mehl
    Grøn bønne
    • Aug 2020
    • 4

    [Købt] Kværn til alt andet end espresso (forté BG?)

    Hej,

    Jeg har to kværne, en kun til espresso og en rancilio rocky til alt andet. Det er denne rocky jeg vil have opgraderet. Kværnen jeg leder efter behøver derfor ikke have noget fokus på espresso.

    En af de ting jeg leder efter i en ny kværn er en form for automatisk dosering - enten efter tid eller vægt.

    Jeg har selv kigget på nogle såsom vario og forté BG, specielt forté BG virker interessant fordi den doserer efter vægt, og BG udgaven med stålknive lyder til at være en god all-round kværn.

    Er der nogen som har en forté BG, eller andre bud på en mulig opgradering? Mit budget er ca 3000-4000

    - Mathias
    Last edited by Mehl; 10. April 2021, 15:10.
  • Freund
    Lysristet
    • Dec 2018
    • 125

    #2
    Må jeg spørge hvorfor du søger "dosering"?
    Bliver det ikke noget bøvl ift. forskellige bønner?
    Jeg spørger fordi jeg oplever at dosere anderledes til dryp, fordi jeg synes nogle bønner smager bedre med anderledes dosering - også afhængig af deres ristedag.

    Hilsen
    Freund

    Comment

    • Mehl
      Grøn bønne
      • Aug 2020
      • 4

      #3
      Det er egentligt mest af ren dovenskab, min rocky er ikke besynderlig hurtig, og hvis jeg skal lave 1L kaffe (eller mere), tager det en del tid, hvor jeg skal stå og holde en knap nede og stirre på den.
      Her ville det være nemmere bare at kunne trykke start og så lave noget andet i mellemtiden.

      Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det skulle være noget bøvl? Man kan vel altid ændre på mængden af kaffen den ville kværne?

      Comment

      • Freund
        Lysristet
        • Dec 2018
        • 125

        #4
        Selvfølgelig kan du det [emoji3]
        Min mito OD kværner efter tid, det kræver "bare" at jeg justerer indstillingen af tiden, hvis det er udover de to jeg allerede har defineret.
        Der er sikkert andre kværne hvor det er nemmere at justere, ellers findes der sikkert et par stykker herinde der kan finde på et hack [emoji106]
        Hilsen
        Freund

        Comment

        • peterse
          Lysristet
          • May 2016
          • 53

          #5
          Jeg har en ditting 804 på vej. Den kan snildt snuppe 60 g på ingen tid. Men den holder sig desværre ikke indenfor dit budget.

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Kværn til alt andet end espresso (forté BG?)

            Den tid det tager at lave det nødvendige purge, indstille tiden og ramme ønskede mængde, der Kan du nærmest nå at dosere kaffen og hælde kaffen i kværnen. Hvis du syntes det er irriterende, så pre dosere en gang om ugen i små beholdere, så er det nærmest hurtigere.

            Kaffe har ikke godt af at stå i en hopper pga. Iltning og lys, så kaffen bliver meget hurtig dårlig med den løsning.

            Helt generelt er hopperbrug ikke en god løsning til hjemmebrug.

            Single dosing handler blot om at få kørt rutinen ind, når den er kørt ind holder du op med at tænke videre over det og se det som besværligt.

            Filter/bulk kværn kan fås for relativt små penge såsom Wilfa uniform og Ode for få tusinde og helt op i 30-40.000kr klassen såsom Dittings nye 804 og 807 kværne.

            alt over Ode og Wilfa og du betaler for diminishing return og byggekvalitet.
            Last edited by malling; 13. February 2021, 12:33.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Mehl
              Grøn bønne
              • Aug 2020
              • 4

              #7
              Tak for svarene

              Jeg har ikke noget imod at fortsætte med single dosing - hvilket jeg også har gjort indtil videre. Så en maskine hvor jeg ikke skal stå og holde knappen nede (som på min rocky) ville også være fin.

              Jeg har faktisk haft kigget på Ode'en, er det en du kan anbefale?

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Oprindeligt indsendt af Mehl Se indlæg
                Tak for svarene

                Jeg har ikke noget imod at fortsætte med single dosing - hvilket jeg også har gjort indtil videre. Så en maskine hvor jeg ikke skal stå og holde knappen nede (som på min rocky) ville også være fin.

                Jeg har faktisk haft kigget på Ode'en, er det en du kan anbefale?
                Ikke i dets nuværende udgave. Fellow skal have forbedret retention og skal tilbyde andre knive, ikke at de originale som sådan fejler noget, men mange er ikke klar på at ændre deres måde at brygge på, hvilket gør Ode til et dårligt valg pga. den ikke kværner særligt fint og faktisk skal benyttes i lidt grovere indstilling end hvad du høre rundt på nettet.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Thorsen
                  Grøn bønne
                  • Nov 2020
                  • 28

                  #9
                  Hej,

                  Jeg har en Ode som jeg har installeret SSP brew burrs i (samlet pris på ca 4k), og jeg har svært ved at forestille mig at man kan få en bedre filter-kværn til prisen.

                  Jeg har ingen problemer med hverken static eller retention, som hurtigt løses af RDT, og at lade kværnen stå ca 1 min efter den er færdig med at kværne, for så at bruge knockeren igen.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  Working...
                  X