Elektra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • New
    Grøn bønne
    • Jan 2021
    • 4

    Elektra?

    Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med en Elektra lever maskine? Hvor bøvlet er det i forhold til en semiautomatisk? Og duer de også til cappucinoer? Er helt grøn.
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Jeg har bestemt gode erfaringer med den (Elektra MicroCasa a Leva).
    Smagen er på toppen, ekstremt lagdelte espressoskud med lille crema og stor smagsoplevelse, og damparmen er forrygende.
    Ok byggekvalitet, men er ikke i top - den er italiensk og lidt klein i matrialerne, men det fungerer. Tænk Fiat, ikke Mercedes.
    Drypbakken er latterlig lille, men jeg drypper alligevel altid i en skål/kop, så den fungerer fint for mig.
    Udseendet er specielt, og vægten er måske også i den lave ende - men alt i alt en rigtig fin maskine der leverer god smag, og sagtens kan holde hvis man passer på den, smører pakninger jævnligt osv. :-)

    Comment

    • New
      Grøn bønne
      • Jan 2021
      • 4

      #3
      Tak

      Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
      Jeg har bestemt gode erfaringer med den (Elektra MicroCasa a Leva).
      Smagen er på toppen, ekstremt lagdelte espressoskud med lille crema og stor smagsoplevelse, og damparmen er forrygende.
      Ok byggekvalitet, men er ikke i top - den er italiensk og lidt klein i matrialerne, men det fungerer. Tænk Fiat, ikke Mercedes.
      Drypbakken er latterlig lille, men jeg drypper alligevel altid i en skål/kop, så den fungerer fint for mig.
      Udseendet er specielt, og vægten er måske også i den lave ende - men alt i alt en rigtig fin maskine der leverer god smag, og sagtens kan holde hvis man passer på den, smører pakninger jævnligt osv. :-)
      Super, mange tak for input. Overvejer lidt op imod en semiautomatisk fx en Vibiemme domobar junior!

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Oprindeligt indsendt af New Se indlæg
        Super, mange tak for input. Overvejer lidt op imod en semiautomatisk fx en Vibiemme domobar junior!
        Det er 2 meget forskellige maskiner, og du skulle næsten forsøge at komme til at prøve begge slags.

        Forskellene er (i min optik):

        Udseende/størrelse.

        Støj - en vibrationspumpe kontra en fjeder er en stor forskel støjmæssigt.

        Vandforbrug - en HX skal nok flushes mere end mcal.

        Kurv/kopstørrelse - En standard espresso er væsentligt mindre fra mcal, end fra en E61. Mcal bruger en 49mm kurv, E61 bruger 58mm = der kan proppes mere kaffe i 58mm kurven + der kan eksperimenteres med ekstra præcise 58 mm vst kurve osv. Samt hvis man har lyst til at blive sig ud i at prøve lange skud på mcal (bruge mere vand end der i fjedergruppen), så kan det blive en udfordring.

        Smag - kæmpe forskel i min verden. Jeg har prøvet dem side om side, og med den samme kaffe vil jeg beskrive mcalkaffen som 'fin, klar, præcis', og E61 kaffen som 'grov, voldsom, sammenblandet'.
        Smag og behag er forskellig, den ene dag spiser man små læke tapas, den næste en stor fedtet burger. Begge smage har bestemt deres plads.

        Comment

        Working...
        X