Næste skridt efter NS Oscar II: Lelit Bianca, Elizabeth eller MaraX?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.mathiasen
    Grøn bønne
    • May 2019
    • 22

    Næste skridt efter NS Oscar II: Lelit Bianca, Elizabeth eller MaraX?

    Hej Allesammen,
    Jeg overvejer at opgradere fra min NS Oscar II (uden OPV). Jeg laver mest cortado og cappuccino.

    Jeg er faldet over Lelit, hvor det lader til, at man får meget for pengene.

    Hvad mener I, jeg vil få ud af at opgradere til henholdsvis Bianca, Elizabeth og MaraX?

    Jeg bruger en Sette 270 kværn.

    På forhånd tak for inputs,
    Thomas

    Mine egne tanker om forskellene mellem Lelit maskinerne, men ikke om "oplevelsen" vs. Oscar II:

    Bianca:
    - kæmpe skridt op
    - mange penge
    - kommer der snart alternative modeller med DB og flow profiling, som man burde vente på

    Elizabeth:
    - dual boiler (godt)
    - støjsvag og lille
    - LLC (mini-computer med mange muligheder)
    - nem at vedligeholde
    - kort opstart

    MaraX
    - opgradering til E61
    - stadig en HX maskine, men anden teknologi end Oscar II
    - stille
    - mere vedligehold?
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af thomas.mathiasen Se indlæg

    MaraX
    - opgradering til E61
    - stadig en HX maskine, men anden teknologi end Oscar II
    - stille
    - mere vedligehold?
    Mht. MaraX, Køb en OPV til din Oscar II istedet, det er stadig en HX maskine (Oscar II gør det godt som HX), de andre som du nævner er DB Elizabeth har mindre power på steam end både Bianca og din Oscar II, men sikkert en fin maskine. den har fået en fin Review https://www.espressobar.dk/forums/sh...ight=elizabeth
    man kan smide flow kontrol på faktisk alle E61 maskiner i dag, der findes både Bianca kit og EMC kit som passer, jeg har opgraderet min, men må indrømme jeg bruger det sjældent og trækker helt normale skud til hverdag
    Last edited by Jack; 25. January 2021, 21:36.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Kvaksalver
      Stamgæst
      • Jul 2012
      • 802

      #3
      OPV til Oscar og smid så pengene efter en ny kværn. Det er det kedelige råd, men det der sikkert kommer til at give størst forskel i koppen...
      Bezzera Strega
      Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

      Comment

      • thomas.mathiasen
        Grøn bønne
        • May 2019
        • 22

        #4
        Tak for gode svar.

        1. Det lyder som om, valget står mellem Elizabeth og Bianca. Men hvad vil jeg mærke/smage af forskel fra Oscar II?

        2. Jeg troede egentlig Sette'n var en ret god starter kværn. Hvad er næste skridt og hvorfor?

        3. Hvad vil jeg få ud af en OPV på Oscar'en? Jeg er med på at trykket sænkes til 9 bar, men hvad ændrer det? Er det for at undgå channeling I puck'en?

        Jeg har godt set, at man kan købe flow profiling kits til E61, men for at købe en DB E61, skal man alligevel lægge ca. 15k, og så virker det nærmest lettere/billigere at springe til Bianca. Tager jeg fejl?

        Har læste Dave Cs review af både Bianca og Elizabeth, han virker ret begejstret.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          1. en dual boiler eller en single boiler er ret meget mere temperatur stabil end en HX maskine, er der PID på er det bare endnu bedre, hvor PID ikke giver mening i min bog på en HX maskine

          2. fungerer den for dig så fortsæt da endelig

          3. OPV er et (billigt oscar mod) 'must have' 9 Bar er det mest optimale brygtryk, dit skud løber også forskelligt ved ændret brygtryk ved samme grind

          Du har læst begge review på Bianca og Elizabeth.. de er ret grundige, har du plads og økonomien ville jeg vælge Bianca af de to,
          men kikker du efter en mindre maskine og gerne vil spare kan Elizabeth være et godt valg, men det er kun dig selv som der kan afgøre,
          forskel på Elizabeth og Bianca svare vel til forskellen imellem Profitec 300 og de støre 6/700 model
          Last edited by Jack; 27. January 2021, 15:22.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • thomas.mathiasen
            Grøn bønne
            • May 2019
            • 22

            #6
            Tak for gode og grundige kommentarer.

            Hvis jeg skulle opgradere fra Sette'n, hvad er så et godt næste skridt, Eureka Mignon Specialita?

            (Gerne noget der kan passe til Bianca'en, men vi er ved at nå budget-grænsen...)

            Mvh.,
            Thomas

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af thomas.mathiasen Se indlæg
              Tak for gode og grundige kommentarer.

              Hvis jeg skulle opgradere fra Sette'n, hvad er så et godt næste skridt, Eureka Mignon Specialita?

              (Gerne noget der kan passe til Bianca'en, men vi er ved at nå budget-grænsen...)

              Mvh.,
              Thomas
              Eureka er altid godt, men jeg ville kikke på Niche hvis du er til singel dose
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Sumsar
                Grøn bønne
                • Oct 2020
                • 4

                #8
                Jeg har selv en NS Oscar 2 - dog med OPV og Sirai pressostat og bruger en Sette 270 som single doser. Jeg synes, jeg kan lave OK shots med dette setup. Jeg har selv overvejet en ny maskine flere gange bl.a. Marax. I min søgen rundt er jeg dog også stødt på ACS Minima, som jeg nok ville satse på, hvis jeg skulle købe ny maskine i den prisklasse. Det er en DB med PID og stor steamkeddel, så der er masser af power. Jeg endte dog med at lave den kedelige opgradering og har bestilt en Niche i stedet.

                Bare lige et opmærksomhedspunkt ifht. at bestille en Niche: efter Brexit er trådt i kraft 1/1 så kommer der told og moms på en Niche. Dvs. at til de ca. 4300 kr. den koster skal du lægge 11-1200 kr. og et håndteringsgebyr til postnord på 250 kr. (Jeg ærger mig over, at jeg ikke bestilte en postgang tidligere, men glæder mig til, at den kommer engang i februar).

                Mvh. Rasmus.

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Sumsar Se indlæg
                  Jeg endte dog med at lave den kedelige opgradering og har bestilt en Niche i stedet. .
                  Det er da en fornuftig upgrade, tror du bliver meget glad for det, og mere end med en ny maskine ;-)
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Sumsar
                    Grøn bønne
                    • Oct 2020
                    • 4

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    Det er da en fornuftig upgrade, tror du bliver meget glad for det, og mere end med en ny maskine ;-)
                    Misforstå mig ikke. Jeg er vildt godt tilfreds med at opgradere kværnen, og jeg glæder mig helt vildt til at opleve, hvilken forskel den vil gøre for mine skud. Der er bare ikke lige så meget krom og bling over at købe en kværn fremfor en maskine

                    Comment

                    • Truelsen
                      Lysristet
                      • Sep 2008
                      • 79

                      #11
                      Jeg har skiftet en Super Jolly til Niche. Efter at vi er blevet venner laver jeg konsistent bedre shots.
                      Klar anbefaling herfra :-)

                      Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
                      DC Super Mini
                      Niche Zero
                      Bullet R1

                      Comment

                      Working...
                      X